Paniikkihäiriöstä/ahdistuksesta/stressistä kärsivät - liiallinen hengittäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja panikoiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

panikoiva

Vieras
Onko muilla stressin tms. ahdistuksen lisääntyessä oireena liiallinen hengittäminen? Henki kulkee ihan hyvin, mutta tuntuu ettei keuhkot täyty tarpeeksi ja hengittäminen on jatkuvasti sellaista, kun koittaa saada keuhkot täyttymään.

Eilen haukoin happea koko päivän tuolla tavalla liiallisesti ja iltapäivällä alkoi sitten jo huimata hiukan ja johtui ihan varmasti tuosta. Aamulla ei ollut mitään, kun olin hengittänyt nukkuessa tietysti ihan normaalisti. Sitten taas jossain kohtaa aamupäivällä aloitin sen saman hapen vetämisen ja pelkään, että taas tulee kehno olo.

Ennen olen tehnyt tätä vain hetkellisesti, mutta nyt kun on avioeron takia stressiä niin tämä on tällä viikolla lisääntynyt. Miten saan tämän katkeamaan? :(

Sitten, kun oikein touhuaa jotain kivaa eikä mieti tätä niin tietysti hengityskin normaalia.

Mulla on joskus tuommoinen paniikkikohtaus, että henki ei kulje ja se, että ajattelee omaa hengitystään pahentaa vain sitä hengittämisongelmaa. Mä pyrin aina hengittämään kohtauksen aikaan mahdollisimman vapaasti, vaikka vaikeaa onkin. Yleensä hengitys nimittäin kiihtyy ja sitten alkaa miettimään, että mitähän muutkin ajattelee esim. kaupassa, kun tuo hengittää noin läkähtyneesti. Oikeasti sitä varmasti tuntuu vain itsestä siltä, että hengittäisi muka jotenkin yli läkähtyneesti, vaikka ei niin tee. Mulla se hengitys helpottaa ja paniikkikin sillä, että hengitän vähän aikaa vaikka kiivaamminkin.

Hengityksen rauhoittamiseksi kannattaa kokeilla vaikka seuraavaa:

Hengitä syvään keuhkot aivan täyteen, pidätä hengitystä rauhallisesti neljään laskien. Hengitä syvään ulos niin että kehkot tyhjenevät kokonaan. Pidätä taas hengitystä neljään laskien. Sitten hengität jälleen keuhkot täyteen, pidätät neljään laskien ja toistat tuota useampia kertoja. Hengitus rauhoittuu ja syke laskee siinä samalla itsestään.

Hengityksen rauhoittamiseksi kannattaa kokeilla vaikka seuraavaa:

Hengitä syvään keuhkot aivan täyteen, pidätä hengitystä rauhallisesti neljään laskien. Hengitä syvään ulos niin että kehkot tyhjenevät kokonaan. Pidätä taas hengitystä neljään laskien. Sitten hengität jälleen keuhkot täyteen, pidätät neljään laskien ja toistat tuota useampia kertoja. Hengitus rauhoittuu ja syke laskee siinä samalla itsestään.

Kiitos tästä neuvosta! Testaan. :)

Parikymmentä vuotta hyperventiloineena on tullut kokeiltua yhtä ja toista. Suurin ahaa elämys tuli kerran työpaikan vessassa henkeä haukkoessa. Tajusin yrittäväni vetää ilmaa jo täysiin keuhkoihin. Sen takia tuntui, että en saa henkeä. Eli kun hengitys kiihtyy, keskity nimenomaan ulos hengitykseen, vaikka kuinka tuntuisi, että happi loppuu. Itselläni toimii pitkäkestoinen hengenpidätys parhaiten. Eli pidätän henkeä, kunnes olo on rauhallinen ja keho tuntuu tarvitsevan happea. Ylihengittämisen jälkeen tuo aika voi olla todella pitkä, kun veressä on happea vaikka kuinka. Tämä on kuitenkin aika radikaali tapa yrittää päästä eroon ylihengittämisestä, joten en välttämättä suosittele, ellei itsestä tunnu hyvältä. Perinteinen tapahan on hengittää paperipussiin, mikä perustuu pussissa olevan ilman happipitoisuuden vähenemiseen.

Hyvä hellempi keino on myös puhua. Puhe on varmasti hieman katkonaista ja hengästynyttä alkuun, mutta on kutakuinkin mahdotonta yrittää puhua ja ylihengittää samaan aikaan. Eli lue vaikka ääneen jotain. Jos ahdistuskohtauksia tulee usein ja/tai monen viikon ajan, mene ihmeessä lääkäriin. Lääkäri arvioi tilanteen ammattitaitoisesti ja ohjaa esimerkiksi lyhyeen terapiajaksoon, jossa oppii niksejä juuri omaan tilanteeseen. Tietysti lääkäriltä saa myös paranemista tukevan lääkityksen, jos se on tarpeen. Mene lääkäriin mieluummin ajoissa kuin myöhässä!

Yhteistyössä