Paniikkihäiriö vai mikä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pidemmän aikaa ollut ongelmia lähteä julkiselle paikalle, edes kauppaan. Teen etätyötä, joka alkoi koronan tullessa ja jatkuu edelleen, joten ei ole edes työpaikkaa, missä käydä. Mun oireet on alkaneet vain pahentua, kun sairastettu perheessä lähes koko loppuvuoden, eikä ole voinut paljoa tavata ystäviäkään.. Ongelma on se, että minulla tulee esim kauppaan mennessä todella huono olo ja pelkään, että oksennan. Koitan käydä ne reissut niin pikaisesti kuin vain voi.. Mutta entäs, kun pitäisi mennä johonkin paikkaan, missä yleensä ollaan pidempi aika. Vaikka uimahalli tms. Koko sen ajan taistelen mielessäni, että pystyn olla täällä, mutta huono olo tulee silti ja pelkään, että oksennan.. välillä mentävä vessaan "rauhoittumaan". Mihinkääm ravintolaan en voi mennä esim jos joku pyytäisi mukaan, keksin tekosyyn, miksen voi lähteä.. En pysty syömään siellä.. Mikä mua vaivaa, tää on kamalaa, koska olen kyllä normaalisti ollut ihan hyvin voinut käydä vaikka just siellä kaupassa ilman näitä ongelmia.. Onko mulla paniikkihäiriö?
 
vierailija
Paniikkihäröltä tuo vaikuttaa. Tuleeko vapinaa, tärinää. Menet jalat ja kädet lötköksi?

Ikävä tauti, mutta siihen saa apua aika helposti. Välttämättä ei parannu ikinä, mutta sen kanssa oppii kyllä elämään, siitä tulee ikävä kaveri. Hyvä kaveri ei koskaan jätä :)

Tärkeintä on tajuta, että siihen ei kuole. Alussa alkaa ikävä noidankehä, alat pelkäämään pelkoa, alkaa välttelykäyttäytyminen, et mene kaupaan kun tiedät että siellä paniikki iskee. Ja silloin se taatusti iskee, olet jo etukäteen menettänyt erän ja loihtinut sen olon itsellesi ennekuin se edes iskee.

Mulla aikoinaan pari kertaa isossa kaupassa tuli olo niin pahaksi, että jalat vaan meni makarooneiksi enkä tajunnut enää edes miten täältä helvetin kaupasta pääsee ulos.

Suurin osa ihmisistä kuitenkin on mukavia, eikä tule vittuilemaan, vaan jeesaamaan.

Vaikka maailma onkin paha, niin ihmiset on yleensä aika kivoja :)

Tunnistan helposti panikoijat, yleensä he hyperventiloi, eli happea tulee liikaa, se ei ole vaarallista. Jos löytyy vaikka joku pussukka, lyö se panikoijan naamalle ja käske hetki hengittämään siihen :) Siinä ei yritetä murhata ihmistä, vaan saada happisaturaatio normaalille levelille.
 

Yhteistyössä