Paniikki passin hakemisesta!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailee"

Vieras
Ollaan lähdössä reissuun 8.6. ja on ollut niin paljon muuta murhetta, että passin hakeminen on lykkääntynyt. Olen vain katsonut, että se tulee noin viikossa, joten en ole panikoinut.

Tarvitse passin itseni lisäksi 8v tytölle. Nyt aloin katsoa, että alaikäiselle passia haettaessa vanhemman on todistettava henkilöllisyytensä passilla tai henkilökortilla. No itselläni ei ole siis vielä kumpaakaan. Joudunko siis ensin hakemaan itselleni passin ja vasta sen tultua saan haettua tytön passia? Vai kai ne nyt sentään saa molemmat laitettua tilaukseen samalla kertaa?

Ajattelin maanantaina mennä tohon poliisiasemalle.

Jollakinhan sinun pitää osoittaa ensin, että olet se henkilö kuka väität olevasi. Kai sinulle jokin henkilöllisyystodistus on, vaikka vanhentunut? Sitten, tiedäthän, että suurimpaan osaan poliisilaitoksia pitää olla aika varattuna: http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/CE0576C3C0519482C22571CE004D31BD?opendocument

Kyllä saa molemmat haettua, sinulta kysytään tunnistuskysymyksiä siinä yhteydessä, joilla varmistetaan, että olet se henkilö, joka sanot olevasi. Esim. entisiä osoitteita, äidin tyttönimeä, omaa hääpäivää, sun muuta, mikä näkyy siellä sinua koskevien tietojen rekisterissä.

On mulla ajokortti, mutta ei henkilökorttia. En ole sellaista koskaan mihinkään tarvinnut niin en ole hakenutkaan. Jokaisen se eka kortti kai on joskus haettava ja minä haen nyt sen ekan passin. Aika on varattu maanantaille.

Ja juu tiedän, että noita tunnistuskysymyksiä kysytään, jos ei oleitsellä korttia. Eli kai se käy myös niin, että minä haen tosiaan itselleni samalla. Aika murhe tästäkin. On vain niin paljon kaikkea etten ole saanut aikaiseksi tätä hoidettua. :(

[QUOTE="alkup";29825488]On mulla ajokortti, mutta ei henkilökorttia. En ole sellaista koskaan mihinkään tarvinnut niin en ole hakenutkaan. Jokaisen se eka kortti kai on joskus haettava ja minä haen nyt sen ekan passin. Aika on varattu maanantaille.[/QUOTE]

Juuri siksi ne tunnistuskysymykset kysytään.

[QUOTE="alkup";29825506]Eli ehditään saada aojissa passit?[/QUOTE]

Siis kesäkuun reissua varten? No, mennen tullen, siihenhän on reilusti yli kuukausi. Ei se mitenkään toimitusaikaan vaikuta, että sinut pitää tunnistaa ensin. Sillä samalla kertaa se hoituu.

No hyvä sitten. Tuli tosiaan paniikki siitä, että jos mun pitää saada ensin oma passi ennen kuin lapsen passia voi tilata, kun mulla ei kerran ole mitään henkilökorttia itselläni. :O

Sää ehtisit saada neljä passia ennen matkaa, huoli pois! :)

Maanantaina vaan poliisiasemalle niin ei tarvii murehtia.

Ensimmäinen ulkomaanmatka siis? Oikein ihanaa lomaa :)

Ihanaa päästä vähän kotiympyröistä pois varsinkin jos on ollut murhetta mielessä. Teille tulee varmasti hieno matka!

Nauttikaahan täysillä ja vähän jo etukäteen, matkan suunnittelu ja etukäteen iloitseminen on iso osa hupia, vaikka vähän välillä stressaakin <3

Muistathan lisäksi vielä, että jos lapsen isä ei ole mukana hakemassa passia tytölle, niin silloin häneltä pitää olla kirjallinen suostumus, jotta poliisi voi passin myöntää. Poliisin sivuilta löytyy lomake tuohonkin.

Ajokortti ja kelakortti. Tunnistekysymyksiä esitti.
Passin sai helposti. Lapset piti olla mukana hakemassa passia. Kirjoittivat itse nimen siihen.
Valokuvat meillä oli suoraan poliisiin sivuilla, valokuvaamo lähetti.

Juuri pari päivää sitten hain passeja. Aikaa en tarvinnut varata täällä.

Yhteistyössä