Panadolia kuumeeseen vai ei? Mielipiteitä ja kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaas

Vieras
2,5 vuotiaalla on limaista yskää ja kuumetta nyt 39 astetta.
On melkoisen vaisu ja lepäilee mun vierellä sängyssä.
Mietin että kannattaako kuumetta alentaa panadolilla vai ei?
Olo varmaan paranisi kyllä.
Mietin että onko paranemisen kannalta parempi että hän lepäilisi (kuumeen kanssa) vai että kuumeen ottaa lääkkeellä alas ja hän lähtee vauhtiin touhuamaan normaalisti?
Olen nyt yrittänyt lapsen oloa helpottaa muuten kaikin tavoin, mehua ja vettä tarjoamalla ja olemalla hänen vierellään, mutta lääkettä en ole vielä antanut.

Kumpi on siis parempi, lääke ja normaali toiminta vai kuume ja lepo?

Oon antanu tossa tilanteessa. Mun 2v kun on vaisu ja makailee niin sillä on huono olla ja kaipaa lääkettä. Ei se lähde touhottamaan panadolilla, olo paranee kuitenkin ja saa nukuttua jne.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Tottakai annat lääkettä!
Voi luoja mitä ääliöitä...

Kiitos! :hug:
Lapsi lähtee yleensä aika vauhtiin (juoksee, hyppii, leikkii siis normaalisti) kun saa kuumeen laskemaan niin siksipä tätä ylipäätään mietin että antaako elimistön hoitaa itse vaiko heti lääkitsemään.
Nyt lapsi pyytää kaakaota, että ei se olo vissiin ihan mahdottoman huono ole. :)

MInä en antaisi, jos ei lapsi ole kivulias. 39 ei ole vielä mikään hirveän korkea kuume, mitä tarvisi välttämättä alentaa ja jos kerran tiedät että lapsesi lähtee kuumeen alennuttua juoksemaan ja siten todennäköisesti pitkittää tautia entisestään. Kuume itsessään kun on se elimistön oma parannuskeino, niin ei sitä kannata lähteä alentamaan vielä noissa lukemissa ja jos lapsi ei ole kivulias, niin helpottaisin oloa levolla ja nesteillä toistaiseksi.

Meillä oltiin vastaavassa tilanteessa viikko sitten meidän 2- vuotiaan kanssa. Ei annettu lääkettä, kun lapsi sai ihan hyvin nukuttua. Luonnon parannuskeinot kun on kuitenkin niitä tehokkaimpia, pitkälläkin tähtäimellä.

Jos lapsella on kuumetta kuitenkin 39 astetta (minusta se on paljon), niin antaisin lääkettä. parantaa sitä oloa kummasti.
Omalla pojalla on parhaillaan kuumetta 38,1 enkä ole antanut lääkettä, koska ei tunnu olevan sen tarpeessa.

Ote

Kuume on merkki elimistön tulehduksesta ja perinteisesti on ajateltu, että kuume on hyödyllinen reaktio elimistön taistellessa aiheuttajamikrobeja vastaan. Emme tiedä varmasti, pitääkö käsitys paikkansa, sillä tutkimustulokset ovat tältä osin ristiriitaisia. Nykyään katsotaan, että lievä lämpöily (alle 38,5 °C) voi edistää paranemista, mutta korkeasta kuumeesta ei ole sellaista hyötyä, että kuumelääkityksestä tulisi pidättäytyä.

voit lukea lisää itse
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00010