Palstalehmät!!! Jätkä, Vispilä, Pinki, Peppari ja muut!

  • Viestiketjun aloittaja Liinuska74
  • Ensimmäinen viesti
Liinuska74
Alkuperäinen kirjoittaja Möyrylit:
Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Alkuperäinen kirjoittaja Möyrylit:
=) Onko nuo emolehmiä?
Ihania. Meidän lapset rakastaa lehmiä. =)

Et sais minullekkin kaimaa sieltä :D
Lypsylehmiä.
=) aivan.
Meidän 2v hihkuu tässä sylissä kokoajan et mehmä mehmä...muu muu.
Sait monta ihmistä tänään hyvälle tuulelle.
No, ainaki yhtä taas suunnattomasti risoo, kun mä olen tässä. Mutta mitäs yhdestä..

Mies oli jo ehtinyt sitä hiehoa hätistellä, ei se nouse. Joten voin yhtä hyvin turista tässä vähän aikaa lehmistä, kun lapsetkin on vielä monitoimikerhossa.
Meillä on ollut aika paljon murhetta navetalla viimeaikoina.
Kaksi lehmää teuraaksi ihan kiire-koodilla, kolmannen ilmoitin just.Se poiki toissa yönä ennen aikojaan, kuolleet kaksoset.
Ja toissa yönä tuo hiehokin poiki, vasikka kuoli ja hieho ei nouse ylös. Pääsee kyllä kovasti yrittämällä, mutta tasapaino ei pidä. Pari, kolme päivää voi antaa armon aikaa, sitte on pakko lopettaa, kun sitä ei saa lypsettyä, niin menee tissit pilalle ja kipeäksikin se niistä tulee.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Alkuperäinen kirjoittaja Möyrylit:
Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Alkuperäinen kirjoittaja Möyrylit:
=) Onko nuo emolehmiä?
Ihania. Meidän lapset rakastaa lehmiä. =)

Et sais minullekkin kaimaa sieltä :D
Lypsylehmiä.
=) aivan.
Meidän 2v hihkuu tässä sylissä kokoajan et mehmä mehmä...muu muu.
Sait monta ihmistä tänään hyvälle tuulelle.
No, ainaki yhtä taas suunnattomasti risoo, kun mä olen tässä. Mutta mitäs yhdestä..

Mies oli jo ehtinyt sitä hiehoa hätistellä, ei se nouse. Joten voin yhtä hyvin turista tässä vähän aikaa lehmistä, kun lapsetkin on vielä monitoimikerhossa.
Meillä on ollut aika paljon murhetta navetalla viimeaikoina.
Kaksi lehmää teuraaksi ihan kiire-koodilla, kolmannen ilmoitin just.Se poiki toissa yönä ennen aikojaan, kuolleet kaksoset.
Ja toissa yönä tuo hiehokin poiki, vasikka kuoli ja hieho ei nouse ylös. Pääsee kyllä kovasti yrittämällä, mutta tasapaino ei pidä. Pari, kolme päivää voi antaa armon aikaa, sitte on pakko lopettaa, kun sitä ei saa lypsettyä, niin menee tissit pilalle ja kipeäksikin se niistä tulee.
Voi että. Onpa teillä tapahtunu. tarkottaako se sitä jos ei nouse elukka poikimisen jälkeen ylös et on saanu halvauksen?
Mä olen monesti miettiny ku täällä lehmien seassa eletään (itsellä ei ole elukoita) et ku niillä on ne utareet rikki ja poletut joskus et mahtaa ne olla tosi kipeet, ku itekku imettää niin voi olla välillä tosi herkät dissit. :|


 
Liinuska74
Alkuperäinen kirjoittaja Möyrylit:
[
Voi että. Onpa teillä tapahtunu. tarkottaako se sitä jos ei nouse elukka poikimisen jälkeen ylös et on saanu halvauksen?
Mä olen monesti miettiny ku täällä lehmien seassa eletään (itsellä ei ole elukoita) et ku niillä on ne utareet rikki ja poletut joskus et mahtaa ne olla tosi kipeet, ku itekku imettää niin voi olla välillä tosi herkät dissit. :|
Ei välttämättä ole halvaus. Vanhemmilla lehmillä helpommin, mutta ensikertalaiset ei yleensä halvaannu. Tällä ko. hieholla on ihan selkeästi jalkojen hermostossa vaiva, kuollut jumiin jäänyt vasikka oli painanut turhan kauan samaan kohtaan.
Ja ihmeelliset noi lehmän tissit on, joskus on pahojakin polkemia, niin ei ne tunnu niitä pahasti arkovan. On kyllä lehmäkohtaista, toiset ei anna koskea ollenkaan, kun on pienikin klaappi ja toiset on ihan kuin ei mitään, vaikka olisi millainen palkeenkieli. On ihan ommeltujakin tissejä lypsettykin kokoajan. Ja kipulääkettä annataan tietysti, jos on kipeä.

Mutta, syy miksi olen täällä TAAS, oli pakko tulla kertomaan tuon eilisen valituksen päälle, että paistaa se aurinko risukasaankin:
Hieho on alkanut päästä jaloilleen ja saatu lypsettyä. Tissit on kunnossa, ei tulehdusta. Jalka on paisuksissa, siihen lääke kuuri.
Ja just äsken tulin navetalta, syntyi iso komea terve, ELÄVÄ lehmävasikka! Kukahan tästä tahtoisi kaiman?
Kiharakarvainen musta kaunotar, neljä valkoista jalkaa ja hännän pää valkoinen, muuten ihan pikimusta.

Hyvää yötä!
liinuska74@gmail.com
 

Yhteistyössä