Palstaälyköt, erityisesti matemaattisesti lahjakkaat (esim. ninaTT?) JOKU?? APUA!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainoa tehtävä muuten, joka jäi tekemättä multa tämän vuoden pääsykokeessa. :D Helppohan toi on, mutta en ihan kympillä jaksanut panostaa muutaman tunnin yöunien jälkeen, ja kun muut tehtävät meni niin helpolla niin tuo jäi kyllä välistä. Sisään pääsin ihan kirkkaasti kuitenki laboratorioalaa opiskelemaan. :D Pointti: älä nyt yhdestä tehtävästä stressaa! Lupaan ettei jää siitä kiinni. Se tekniikan alan pääsykoe on ihan naurettavan helppo.

Mä en osaa selittää sitä näin kirjoittamalla kun pitäis päästä piirtämään ja näyttämään paperilla, luulen että paras olisi jos saisit jonkun ihan livenä jeesaamaan.
No voi perseenperseen perse. Olin samassa kokeessa, 0 tuntia lukeneena, itsevarmana tyyliin "Kyllä MINÄ MAAILMANOMISTAJA osaan kaiken, IHAN KAIKEN" Mitäs nyt siitä, että viimeisin matikankurssi on 3v sitten käyti. viimeisimmät fyke-kurssit 5v sitten.

JA arvaa, sainko yhtäkään tehtävää kunnolla tehdyksi? Ensimmäisen sain.. "Laita numerot suurusjärjestykseen prkl" Niin ja luetunymmärtäminenkin meni varmaan hyvin.

Jumahdin kokeessa tekemään 2 tuntia sitä penteleen nimisudokutehtävää. ja hups, eipäs jänyt aikaa muuhun. Olen taitava, taitava, taitava.

Haluan perk*leellisesti opiskelemaan rakennustekniikkaa, muuten suutun ja mustaksi muutun.

Et vieras haluaisi kuunnella voivotteluani ja päivittelyäni vähän lisää?


Ja onneksi olkoon sisäänpääsyn johdosta! Vaihdetaaks osia elämässä? Pääset vuokrayksiöön hei asumaan!
No tasan ei käy onnen lahjat, kun mulle toi taas oli ihan varasuunnitelma B ja aion jatkaa pänttäämistä päästäkseni sinne minne oikeasti haluan, eli lääkikseen. :D Mäkään en lukenut tuota koetta varten, edellisenä yönä vielä mietin menenkö sosiaali- ja terveysalan vai tuohon tekniikan alan pääsykokeeseen. MUTTA mä olen kirjoittanut ylioppilaaksi vasta edellisenä vuonna ja päntännyt Galenosta kevään, eli olihan sitä fyssaa ja kemiaa vähän tullut kerrattua ja asiat tuoreemmassa muistissa. ;)

Mutta ei muuta kuin kirjastosta lainaan lukion fyssan, matikan ja kemian kirjoja, fyssasta ja kemmasta riittää saletisti ykköskurssit tuota koetta varten. :D Varmasti pääset ensi kerralla kun vähän valmistaudut. Tsemppiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aiempi vieras vielä jatkaa, että katselepa vaikka MAOLista tai sitten ihan netistä trigonometrian ja geometrian kaavoja, kyllä toi aukeaa sitten suht helposti. :)
No muttakun aivot puuttuu! Ja kehtaan vielä myöntää sen ihan kirkkain silmin.

Palkataan perhanan hyvällä matikkapäällä varustettu mukava ihminen opettamaan matemaattisia aineita kahdeksi kuukaudeksi pitämään tunteja ehkäpä 2 kertaa viikossa idarille Palkka huokeat 2e/6h : DD
Juuh antoi sulle oikean ratkaisun. Jos asut Seinäjoella niin opetan sua ilmaiseksi.

insinööriopiskelija Klomas
 
matikanope
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Haluan perk*leellisesti opiskelemaan rakennustekniikkaa, muuten suutun ja mustaksi muutun.
Ihan oikeesti!? hei, kyllä nyt olisi syytä mennä iltalukioon matikankursseille tai jotain. Voi opiskelujen matikka alkaa itkettämään, jos et tajua tuollaista tehtävää. Ihan oikeesti!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Koska toi kokonaiskorkeus on 6m, niin yhdelle sivulle tulee mittaa 6-x (m), toiselle taasen 4-x (m) ja kolmas on toi 3m. Siitä pythagoraalla. Meneekö? Mulla ei oo laskinta hollilla.

Jaa sori, joku tais keretä jo ennen, joten kai se noin sitten menee. Toi kuva on vähän sekoittava. Jos sulle tulee pääsykokeessa eteen vastaavia, niin piirrä siitä kuvasta YKSINKERTAISTETTU versio, jos yhtään tuppaat kamppailemaan hahmottamisvaikeuksien kanssa kuten minä. Tommoset puun latvat sun muut sotkee ainakin mun mieltä.
No oppis nyt vaikka tän tehtävän peruskaavat ensin.. Tai edes kertotaulun.. Voi perseensuti, meinasin heittää lusikat nurkkaan tänään, kun ei meinannut oikein ööh nuo mitäs ne olikaa.. No ala-asteen tasoiset laskut eivät meinanneet mennä jakeluun. Paha.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olin aina surkea laskemaan sanallisia :ashamed: yhtälölaskentaahan tuo on. Olisko tästä apua: ax2+bx+c = 0
Mitä ihmeen apua tuosta nyt olisi? Toisen asteen yhtälön muoto... Sitäpaitsi alkuperäisessä kysymyksessä ei tarvita toisen asteen yhtälön ratkaisemista.
Olet ihan oikeassa :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Klomas:
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aiempi vieras vielä jatkaa, että katselepa vaikka MAOLista tai sitten ihan netistä trigonometrian ja geometrian kaavoja, kyllä toi aukeaa sitten suht helposti. :)
No muttakun aivot puuttuu! Ja kehtaan vielä myöntää sen ihan kirkkain silmin.

Palkataan perhanan hyvällä matikkapäällä varustettu mukava ihminen opettamaan matemaattisia aineita kahdeksi kuukaudeksi pitämään tunteja ehkäpä 2 kertaa viikossa idarille Palkka huokeat 2e/6h : DD
Juuh antoi sulle oikean ratkaisun. Jos asut Seinäjoella niin opetan sua ilmaiseksi.

insinööriopiskelija Klomas
Voi ei, asun aivan toisella puolen Suomea. Mutta kiitos suuresti tarjouksesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aiempi vieras vielä jatkaa, että katselepa vaikka MAOLista tai sitten ihan netistä trigonometrian ja geometrian kaavoja, kyllä toi aukeaa sitten suht helposti. :)
No muttakun aivot puuttuu! Ja kehtaan vielä myöntää sen ihan kirkkain silmin.

Palkataan perhanan hyvällä matikkapäällä varustettu mukava ihminen opettamaan matemaattisia aineita kahdeksi kuukaudeksi pitämään tunteja ehkäpä 2 kertaa viikossa idarille Palkka huokeat 2e/6h : DD
Vai vaihdatko siivoukseen? :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Koska toi kokonaiskorkeus on 6m, niin yhdelle sivulle tulee mittaa 6-x (m), toiselle taasen 4-x (m) ja kolmas on toi 3m. Siitä pythagoraalla. Meneekö? Mulla ei oo laskinta hollilla.

Jaa sori, joku tais keretä jo ennen, joten kai se noin sitten menee. Toi kuva on vähän sekoittava. Jos sulle tulee pääsykokeessa eteen vastaavia, niin piirrä siitä kuvasta YKSINKERTAISTETTU versio, jos yhtään tuppaat kamppailemaan hahmottamisvaikeuksien kanssa kuten minä. Tommoset puun latvat sun muut sotkee ainakin mun mieltä.
No oppis nyt vaikka tän tehtävän peruskaavat ensin.. Tai edes kertotaulun.. Voi perseensuti, meinasin heittää lusikat nurkkaan tänään, kun ei meinannut oikein ööh nuo mitäs ne olikaa.. No ala-asteen tasoiset laskut eivät meinanneet mennä jakeluun. Paha.
Mä voin paljastaa sulle, että mun poikaystävä oli perusmatikastakin melkoisen pihalla (käynyt vain amiksen), ja joutui alottamaan ihan alusta kaikkien kaavojen opiskelun. Pääsi kuitenkin heti ensimmäisellä yrittämällä opiskelemaan insinööriksi. Eli ens vuonna sen 0 tunnin sijaan treenat vähän enemmän, kyllä se siitä!
T. Se labra-alaa opiskelemaan päässyt
 
Alkuperäinen kirjoittaja matikanope:
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Haluan perk*leellisesti opiskelemaan rakennustekniikkaa, muuten suutun ja mustaksi muutun.
Ihan oikeesti!? hei, kyllä nyt olisi syytä mennä iltalukioon matikankursseille tai jotain. Voi opiskelujen matikka alkaa itkettämään, jos et tajua tuollaista tehtävää. Ihan oikeesti!!!!
Juu, mie tiedän, vallan mainiosti tiedän, mutta oma itsekäs mieleni haluaa nyt heti just vastauksen tuohon, ja näköjänän joku antoikin neuvoa jo. Joten eiköhän se tästä lähde.

Sivuhuomautuksena vielä, että lukion alkaessa opintoni olivat matemaattisluonnotieteisiin painottuvat, mutta opintojen edetessä koin rakastavani suuresti reaaliaineita ja kieliä. Mutta tiettyjen työkokemusten myötä koen pakotusta ja tarvetta rakennusalalle.

Eli jossain aivojen sopikoissa tiedän kaikenlaisten matemaattisten kaavojen ja laskutoimitusten sijaitsevan, mutta useamman vuoden totaalikeiltäytymisen jälkeen muistiinpalautus on erittäin nihkeää.

Minulla on kyllä jo kaveri auttamassa pääsykoepreppauksessa, mutta tosiaan tuota tehtävä ei hänkään nyt saanut ratkaistua. Ja hän opiskelee toisaalta ihan eri alaa, niin tuntuu vaivalloiselta vaivata häntä asian tähden.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Koska toi kokonaiskorkeus on 6m, niin yhdelle sivulle tulee mittaa 6-x (m), toiselle taasen 4-x (m) ja kolmas on toi 3m. Siitä pythagoraalla. Meneekö? Mulla ei oo laskinta hollilla.

Jaa sori, joku tais keretä jo ennen, joten kai se noin sitten menee. Toi kuva on vähän sekoittava. Jos sulle tulee pääsykokeessa eteen vastaavia, niin piirrä siitä kuvasta YKSINKERTAISTETTU versio, jos yhtään tuppaat kamppailemaan hahmottamisvaikeuksien kanssa kuten minä. Tommoset puun latvat sun muut sotkee ainakin mun mieltä.
No oppis nyt vaikka tän tehtävän peruskaavat ensin.. Tai edes kertotaulun.. Voi perseensuti, meinasin heittää lusikat nurkkaan tänään, kun ei meinannut oikein ööh nuo mitäs ne olikaa.. No ala-asteen tasoiset laskut eivät meinanneet mennä jakeluun. Paha.
Mä voin paljastaa sulle, että mun poikaystävä oli perusmatikastakin melkoisen pihalla (käynyt vain amiksen), ja joutui alottamaan ihan alusta kaikkien kaavojen opiskelun. Pääsi kuitenkin heti ensimmäisellä yrittämällä opiskelemaan insinööriksi. Eli ens vuonna sen 0 tunnin sijaan treenat vähän enemmän, kyllä se siitä!
T. Se labra-alaa opiskelemaan päässyt
Lohduttavaa kuulla.. Tosiaan, jo tänä syksynä on rakennustekniikkaan haku paikkakunnallani, ja sinne aion vimmatusti pyrkiä. Jos ei onnistu, niin pungen vaikka amikseen opiskelemaan jotain läheltä liippaavaa alaa.

Kiitos sinulle tsempistä, kuulostat oikein reilulta tyypiltä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jehnny Tightlips:
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aiempi vieras vielä jatkaa, että katselepa vaikka MAOLista tai sitten ihan netistä trigonometrian ja geometrian kaavoja, kyllä toi aukeaa sitten suht helposti. :)
No muttakun aivot puuttuu! Ja kehtaan vielä myöntää sen ihan kirkkain silmin.

Palkataan perhanan hyvällä matikkapäällä varustettu mukava ihminen opettamaan matemaattisia aineita kahdeksi kuukaudeksi pitämään tunteja ehkäpä 2 kertaa viikossa idarille Palkka huokeat 2e/6h : DD
Vai vaihdatko siivoukseen? :whistle:
:|

Hyppään ennemmin parvekkeelta.

Toinen vaihtoehto olisi mennä opiskelemaan niitä kieliä ja psykologioita, joissa olen harjaantunut ja viimeistellyt osaamiseni. MUTKU MÄ EN TAHO!

Myönnetään vielä sekin, että kyllä ne aivot jossain roikkuupi, mutta matematiikan osalta olen pihalla vielä toistaiseksi.
 
1
Tää nyt on vähän hatusta, mutta kun tuo puu kaatuu, niin tuohan on tuo kaariviiva ja se nuoli. Oisko sillä kulmamitalla jotain merkitystä? Tuohan on vähän ku puoliympyrä, sit tuo ''kaatunut puu'' jakaa sen kahtia.. sit siin on joku kulma mis se kaatuu.

Mut ei se kyl oikee :( TÄH?!?"
 
Netistä bongattu
Puutehtävän ratkaisun sai, kun muososti suorakulmaisen kolmion, jossa yksi kateetti oli puun etäisyys sähkölangasta vaakasuunnassa, toinen pystysuunnassa ja hypotenuusana katkeavan osan pituus. Näistä saa pythagoraan lauseen avulla muosostettua yhtälön (6-x)^2=(4-x)^2+3^2, josta x saa arvon 2,75m.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Selviskö jo? :)
No tuota, mie justiinsa tässä testailen tuota jooh:in vastausta. Mutta jos kehtaat/ehdit autaa, niin apu otetaan aina vastaan.

(Anteeksi, että mainitsin siun nimimerkin tuossa otsikossa, toivottavasti et loukkaantunut.)
Ei haittaa... Sori, olin laittaas lasta nukkumaan. En lukenu mitä muut laitto muutaku et pythagorasta käyttäen, ihan oikea metodi pitäis olla...

Mä varmaan tekisin ton näin:

(x-2)^2+3^2=x^2 ja sit korkeus olis se 6m-x.
 
yo 30 v sitten...
Alkuperäinen kirjoittaja Netistä bongattu:
Puutehtävän ratkaisun sai, kun muososti suorakulmaisen kolmion, jossa yksi kateetti oli puun etäisyys sähkölangasta vaakasuunnassa, toinen pystysuunnassa ja hypotenuusana katkeavan osan pituus. Näistä saa pythagoraan lauseen avulla muosostettua yhtälön (6-x)^2=(4-x)^2+3^2, josta x saa arvon 2,75m.
Tuossa ylhäällä on oikea tapa laskea tämä tehtävä. Siitähän se jatkuu näin:

6^2-12x+x^2=4^2-8x+x^2+3^2
-->
36-12x+x^2=16-8x+x^2+9
-->
36-16-9=12x-8x
-->
11=4x
-->
x=11/4=2,75
 
http://www.aijaa.com/v.php?i=6537572.jpg

toivottavsti saat selvää kun nappasin tällä tietokoneen kameralla.. :LOL:

Huom! Kuvassa on sitten vielä huolimattomuusvirhekkin tietenkin mukana, kun loppussa jaetaan 4x= 11 (jaetaan neljällä) , rustasin paperiin silmät puoliristissä (jaetaan 11 ) ..Mutta enpä usko että tämä olellisesti sinun tehtävän ymmärtämistä haittaa. ;)
 

Yhteistyössä