Palstaälyköt, erityisesti matemaattisesti lahjakkaat (esim. ninaTT?) JOKU?? APUA!

Pyytäisin nöyrimmästi teidän arvokasta apuanne. Tehtävä kuuluu seuraavanlaisesti:

6. Puu, jonka korkeus on 6,0 metriä ja etäisyys sähkölinjaan on 3,0 metriä, kaadetaan korkeudelta
x kohti sähkölinjaa, mikä kulkee 4,0 metrin korkeudella (kuva 2). Määritä pienin korkeus x,
josta puu on kaadettava, jotta sen latva ei osuisi sähkölinjaan.

Tehtävä löytyy alkuperäisesti täältä: http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Hakutoimisto/Kevat_2010/nuko_vanhoja_ennakkotehtaevia_ja_kokeita/Valintakoe_teli_K2010.pdf

Eli vierittäkä sivupalkkia tehtävän kuusi kohdalle, joka on sivulla 8 tuossa kyseisessä .pdf-tiedostossa.

Vastaus tehtävään on x=2,75 , mutta kysymys kuuluu, kuinka tehtävä ratkaistaan?

Jos osaatte laskea vaikka paperille tuon, ja teillä on kamera/skanneri ja viitsisitte tänne asti sen pistää, tai selittää yleisesti miten tuossa tehtävässä tulisi edetä oikean ratkaisun saavuttamiseksi.

Kiitos kovin. Älykääpä kuittaa.

No kun siinä tehtävässä on kuva.. Mutta ongelmana on, että matemaattisten alojen opiskelusta on jo monta vuotta aikaa, koska kuvittelin haluavani aivan eri alalle lukion jälkeen. Päätin haluta tekniikan alalle. Mutta ne muista hölkäsenpölähdystä mistään matemaattisista kaavoista saati tiedä, mitä tuossa pitäisi käyttää. Ajattelen vaan, että noh, eiköhän se 2,75m riitä, muttei hajuakaan miten tuohon tulokseen pääsee.

vieras
Mitä hyötyä sulle siitä on, jos joku tuleekin tänne pätemään ja laskee laskun sun puolesta? Et sä toisen ratkaisemaa valmista mallia seuraamalla haluamalles alalle pääse. Nyt kuule tsemppaat vähän, kyllä sä sen ratkaiset ja voi sitä riemun tunnetta joka seuraa omaa onnistumista!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä hyötyä sulle siitä on, jos joku tuleekin tänne pätemään ja laskee laskun sun puolesta? Et sä toisen ratkaisemaa valmista mallia seuraamalla haluamalles alalle pääse. Nyt kuule tsemppaat vähän, kyllä sä sen ratkaiset ja voi sitä riemun tunnetta joka seuraa omaa onnistumista!
Joo, kuule tässä on kissojen, koirien ja yliopistolla opiskelevan kaverin kanssa setvitty..

Ei se ratkastu malli ehkä niinkään kiinnost,a vaan kaavat ja missä järjestyksessä tuossa pitäisi edetä. Mistä edes aloittaa? Perkule, kun en ymmärrä koko perstehtävää..

Ja tosiaan, miulla ei ole mitään matikankirjoja, maoleja tai mitään muutakaan enää olemassa. Poltin muistaakseni kaikki roviolla kun niistä kursseista eroon pääsin.

Jotkut noista tehtävistä nyt suht koht lähtee etenemään kun mietin ja kokeilen ja googletan kaavoja viisi vuotta, mutta tuo idiootti ei vaan onnistu.

Ja laskinkin vetelee viimeisiään :'(

vieras
Ainoa tehtävä muuten, joka jäi tekemättä multa tämän vuoden pääsykokeessa. :D Helppohan toi on, mutta en ihan kympillä jaksanut panostaa muutaman tunnin yöunien jälkeen, ja kun muut tehtävät meni niin helpolla niin tuo jäi kyllä välistä. Sisään pääsin ihan kirkkaasti kuitenki laboratorioalaa opiskelemaan. :D Pointti: älä nyt yhdestä tehtävästä stressaa! Lupaan ettei jää siitä kiinni. Se tekniikan alan pääsykoe on ihan naurettavan helppo.

Mä en osaa selittää sitä näin kirjoittamalla kun pitäis päästä piirtämään ja näyttämään paperilla, luulen että paras olisi jos saisit jonkun ihan livenä jeesaamaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Mä olin aina surkea laskemaan sanallisia :ashamed: yhtälölaskentaahan tuo on. Olisko tästä apua: ax2+bx+c = 0
No jaa, en tajua tuosta mitään. Siis kyllä periaatteessa tiedän, että yhtälölaskentaa, mutta.. plaaah. en osaa.
Niin sä tarvitsen tuon ratkaisemiseen toisen asteen yhtälön kaavan: x = - b+-(neliöjuuren sisään b(toiseen) - 4ac jaettuna 2a. Ja sitä vaan laskemaan.

testaa
Lasku lähtee siitä että

Puu katkeaa korkeudelta x.

Tulisko näin pythgoraan lauseesta, kun kaatuva puu muodostaa suorakulmaisen kolmion. Kolmion yksi kateetti on sähkölinjan korkeus miinus puun katkeamiskorkeus, eli 4-x. Toinen kateetti on puun ja sähkölinjan välinen etäisyys 3m. JA hypotenuusa on puun latvan pituus eli 6m-x

(6-x)^2=3^2+(4-x)^2

(^2 = potensiin kaks)

juuh
Pythagoraan lause, eli kateetti toiseen plus kateetti toiseen on hypotenuusa toiseen. Siihen muodostuu suorakulmainen kolmio, jossa mittojen laskemiseen käytetään pythagoraan lausetta.
Lauseke on 3²+(4-x)²=(6-x)² Josta ratkaistaan x. Pitää myös osata, että (4-x)²=16-8x+x². Toisen asteen termit häviää, joten loppu on perus yhtälönratkaisu.

Ainoa tehtävä muuten, joka jäi tekemättä multa tämän vuoden pääsykokeessa. :D Helppohan toi on, mutta en ihan kympillä jaksanut panostaa muutaman tunnin yöunien jälkeen, ja kun muut tehtävät meni niin helpolla niin tuo jäi kyllä välistä. Sisään pääsin ihan kirkkaasti kuitenki laboratorioalaa opiskelemaan. :D Pointti: älä nyt yhdestä tehtävästä stressaa! Lupaan ettei jää siitä kiinni. Se tekniikan alan pääsykoe on ihan naurettavan helppo.

Mä en osaa selittää sitä näin kirjoittamalla kun pitäis päästä piirtämään ja näyttämään paperilla, luulen että paras olisi jos saisit jonkun ihan livenä jeesaamaan.
No voi perseenperseen perse. Olin samassa kokeessa, 0 tuntia lukeneena, itsevarmana tyyliin "Kyllä MINÄ MAAILMANOMISTAJA osaan kaiken, IHAN KAIKEN" Mitäs nyt siitä, että viimeisin matikankurssi on 3v sitten käyti. viimeisimmät fyke-kurssit 5v sitten.

JA arvaa, sainko yhtäkään tehtävää kunnolla tehdyksi? Ensimmäisen sain.. "Laita numerot suurusjärjestykseen prkl" Niin ja luetunymmärtäminenkin meni varmaan hyvin.

Jumahdin kokeessa tekemään 2 tuntia sitä penteleen nimisudokutehtävää. ja hups, eipäs jänyt aikaa muuhun. Olen taitava, taitava, taitava.

Haluan perk*leellisesti opiskelemaan rakennustekniikkaa, muuten suutun ja mustaksi muutun.

Et vieras haluaisi kuunnella voivotteluani ja päivittelyäni vähän lisää?

Ja onneksi olkoon sisäänpääsyn johdosta! Vaihdetaaks osia elämässä? Pääset vuokrayksiöön hei asumaan!

Koska toi kokonaiskorkeus on 6m, niin yhdelle sivulle tulee mittaa 6-x (m), toiselle taasen 4-x (m) ja kolmas on toi 3m. Siitä pythagoraalla. Meneekö? Mulla ei oo laskinta hollilla.

Jaa sori, joku tais keretä jo ennen, joten kai se noin sitten menee. Toi kuva on vähän sekoittava. Jos sulle tulee pääsykokeessa eteen vastaavia, niin piirrä siitä kuvasta YKSINKERTAISTETTU versio, jos yhtään tuppaat kamppailemaan hahmottamisvaikeuksien kanssa kuten minä. Tommoset puun latvat sun muut sotkee ainakin mun mieltä.

joo
Alkuperäinen kirjoittaja testaa:
Lasku lähtee siitä että

Puu katkeaa korkeudelta x.

Tulisko näin pythgoraan lauseesta, kun kaatuva puu muodostaa suorakulmaisen kolmion. Kolmion yksi kateetti on sähkölinjan korkeus miinus puun katkeamiskorkeus, eli 4-x. Toinen kateetti on puun ja sähkölinjan välinen etäisyys 3m. JA hypotenuusa on puun latvan pituus eli 6m-x

(6-x)^2=3^2+(4-x)^2

(^2 = potensiin kaks)
Ei muuten mennytkään toi putkeen...en ehdi loppuun laskeen, lapsi huutelee, mut luulisin sen tosta lähtevän

Aiempi vieras vielä jatkaa, että katselepa vaikka MAOLista tai sitten ihan netistä trigonometrian ja geometrian kaavoja, kyllä toi aukeaa sitten suht helposti. :)
No muttakun aivot puuttuu! Ja kehtaan vielä myöntää sen ihan kirkkain silmin.

Palkataan perhanan hyvällä matikkapäällä varustettu mukava ihminen opettamaan matemaattisia aineita kahdeksi kuukaudeksi pitämään tunteja ehkäpä 2 kertaa viikossa idarille Palkka huokeat 2e/6h : DD

juuh
Mä olin aina surkea laskemaan sanallisia :ashamed: yhtälölaskentaahan tuo on. Olisko tästä apua: ax2+bx+c = 0
Mitä ihmeen apua tuosta nyt olisi? Toisen asteen yhtälön muoto... Sitäpaitsi alkuperäisessä kysymyksessä ei tarvita toisen asteen yhtälön ratkaisemista.

Yhteistyössä