"Palolaitos meni pilalle silloin kun tamponiroskikset tulivat"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Juurikin siksi, että selviää. Ei niille miehille, jotka käyttäytyvät sopimattomalla tavalla riitä, että sanotaan nyt pitää olla kiltisti ja käyttäytyä toisin. Alalla kun alalla on näitä itseään täynnä olevia hurmureita, joilla on liian suuret luulot viehätysvoimastaan. Tuolle luulolle on lyötävä niitti ja se ei onnistu kuin asettumalla miehiseen maailmankuvaan eli niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Olen sikäli eri mieltä, että jos lähtee leikkiin mukaan, niin leikki jatkuu. Leikille pitää pistää stoppi, jos se häiritsee. Olen muutamankin kerran ollut tilanteessa miesvaltaisella työpaikalla, jossa on tehty selväksi, että vittuilu loppuu tai sitten mennään ulos kokeilemaan kumpi lyö kovempaa. Tuo on se tapa jolla asia saadaan käsitellyksi. Ei siihen vittuiluunkaan ratkaisu ole vittuilla takaisin entistä kovempaa. Jos sanallinen häirintä on sietämätöntä, on tehtävä selväksi että se on sietämätöntä. Piste.
 
vierailija
Työssä tehdään töitä eikä häiritä toisia. Jos ei häiritemättä kykene työskentelemään, on syytä katsoa peiliin.
Mitä se peiliin katsominen auttaa. Pointti on siinä, että eri ihmiset loukkantuvat niin eri asioista, että tiettyyn rajaan asti on yksinkertaisesti vain vältettävä loukkaantumista. Muuten ei elämästä tule mitään, jos sattuu olemaan muuta yhteisöä herkempi.
 
vierailija
Olen sikäli eri mieltä, että jos lähtee leikkiin mukaan, niin leikki jatkuu. Leikille pitää pistää stoppi, jos se häiritsee. Olen muutamankin kerran ollut tilanteessa miesvaltaisella työpaikalla, jossa on tehty selväksi, että vittuilu loppuu tai sitten mennään ulos kokeilemaan kumpi lyö kovempaa. Tuo on se tapa jolla asia saadaan käsitellyksi. Ei siihen vittuiluunkaan ratkaisu ole vittuilla takaisin entistä kovempaa. Jos sanallinen häirintä on sietämätöntä, on tehtävä selväksi että se on sietämätöntä. Piste.
Luin ehkä hieman hätäisesti viestin, johon kommentoin. Olen nimenomaan samaa mieltä. Eli pitää tosiaan panna kova kovaa vastaan. Se mitä ei pidä tehdä on leikkiä hyvää jätkää, jos se ei tule luonnostaan.
 
Mielestäsi saatan olla, mutta jos on tullut raiskatuksi 16- vuotiaana ja joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi jokaisella työpaikalla missä olen työskennellyt 40 vuoden aikana niin voi olla, että se muuttaa ihmisen ajattelutapaa. En olisi selviytynyt jos en olisi ollut yksi äijä muiden äijien joukossa ja " lyönyt" korville ahdistelijota. On pidettävä puolensa ja tehtävä selväksi jo kättelyssä mikä on sopivaa ja mikä ei.
On pidettävä puolensa ja tarvittaessa tehdä rikosilmoitus. Pomolle pitää sanoa.
 
vierailija
Olen sikäli eri mieltä, että jos lähtee leikkiin mukaan, niin leikki jatkuu. Leikille pitää pistää stoppi, jos se häiritsee. Olen muutamankin kerran ollut tilanteessa miesvaltaisella työpaikalla, jossa on tehty selväksi, että vittuilu loppuu tai sitten mennään ulos kokeilemaan kumpi lyö kovempaa. Tuo on se tapa jolla asia saadaan käsitellyksi. Ei siihen vittuiluunkaan ratkaisu ole vittuilla takaisin entistä kovempaa. Jos sanallinen häirintä on sietämätöntä, on tehtävä selväksi että se on sietämätöntä. Piste.
Häirintä ei ole leikkiä ja toki jos siihen lähtee mukaan, niin sitten voi olla hankalampaa.

Ja edelleen ymmärrän kyllä pointtisi, mutta kaikista ei siihen ole, tekemään selväksi. Kyllä töissä pitää saada olla rauhassa ja jos esimerkiksi oma tyttäreni kokisi moista kesätyöpaikassa, niin toivoisin, että hän kertoisi ainakin kotona asiasta, niin sitten voitaisiin olla työnantajaan yhteydessä. Olemme tällaista asioista puhuneetkin.
 
vierailija
Mitä se peiliin katsominen auttaa. Pointti on siinä, että eri ihmiset loukkantuvat niin eri asioista, että tiettyyn rajaan asti on yksinkertaisesti vain vältettävä loukkaantumista. Muuten ei elämästä tule mitään, jos sattuu olemaan muuta yhteisöä herkempi.
No se nyt vaan on sanonta.

Ei herkkyydessä ole mitään väärää. Kusipäisyydessä on.

"Haastatteluista piirtyy kuva, että seksistisen puheen lisäksi myös seksuaalissävytteinen ehdottelu on tavanomaista. Usea haastateltava toteaa, etteivät he edes muista kuinka monta kertaa työkaverit ovat pyytäneet heitä mukaansa suihkuun tai saunaan.

– Se yksi ja sama tyyppi tuli aina suihkusta alasti ja ehdotteli vitsillä kaikenlaista. En sanonut siitä opettajille enkä ohjaajille, en kenellekään, jolle varmaan olisi pitänyt. Jo tuolloin tiedostettiin, että piirit on tosi pienet, eikä kukaan halunnut, että se vaikuttaa työllistymiseen.

Myös palopäällystössä työskentelevä nainen muistaa yhä elävästi oman viimeisen harjoittelunsa.

– Kestin palomestarin ehdotteluja naku-uinneista ja ties mistä, ei sitä siinä iässä osannut puolustaa itseään muuten kuin hekottelemalla niille jutuille, vaikka olikin epämukava olo. Hän osti kerran minulle mehujään ja sanoi että ”harjoittelehan tekniikkaa”, nainen muistelee."
 
vierailija
No se nyt vaan on sanonta.

Ei herkkyydessä ole mitään väärää. Kusipäisyydessä on.

"Haastatteluista piirtyy kuva, että seksistisen puheen lisäksi myös seksuaalissävytteinen ehdottelu on tavanomaista. Usea haastateltava toteaa, etteivät he edes muista kuinka monta kertaa työkaverit ovat pyytäneet heitä mukaansa suihkuun tai saunaan.

– Se yksi ja sama tyyppi tuli aina suihkusta alasti ja ehdotteli vitsillä kaikenlaista. En sanonut siitä opettajille enkä ohjaajille, en kenellekään, jolle varmaan olisi pitänyt. Jo tuolloin tiedostettiin, että piirit on tosi pienet, eikä kukaan halunnut, että se vaikuttaa työllistymiseen.

Myös palopäällystössä työskentelevä nainen muistaa yhä elävästi oman viimeisen harjoittelunsa.

– Kestin palomestarin ehdotteluja naku-uinneista ja ties mistä, ei sitä siinä iässä osannut puolustaa itseään muuten kuin hekottelemalla niille jutuille, vaikka olikin epämukava olo. Hän osti kerran minulle mehujään ja sanoi että ”harjoittelehan tekniikkaa”, nainen muistelee."
Naiset ovat tiukkapipoista sakkia. Miehet eivät pane pahakseen siitä kun naiset ehdottavat seksiä.
 
vierailija
Entäpä kun mies ehdottaa seksiä miehelle? Joka päivä pari kertaa ja vielä taputtelee pepulle. Joko alkais pipo kiristää
Erään poliitikon reaktio ajatustasolla oli tämä:

""Tehtaanpuiston homon kanssa mietin hetken, että jospa hakisin yläkerrasta pyssyn ja ampuisin päähän. Olisiko siitä seuraava hekuma niin suuri, että se ylittäisi vankilareissusta seuraavan harmituksen? Väkivalta on nykyään aliarvostettu ongelmanratkaisukeino."
 
vierailija
Yhteys työsuojeluvaltuutettuun tai muuhun ylempään tahoon.
Olisitko ottanut yhteyttä koko konsernin hallituksen puheenjohtajaan, akavaan tai tuomiokapituliin? Sinun sanasi arvostettua pomoa vastaan ja mitä siitä olisi seurannut? Potkut persuksille ei pomolle mutta sille työntekijälle. Pomolle huomautus, että noin ei käyttäydytä ja muistahan nyt hyvä veli tämän.
 
vierailija
Olisitko ottanut yhteyttä koko konsernin hallituksen puheenjohtajaan, akavaan tai tuomiokapituliin? Sinun sanasi arvostettua pomoa vastaan ja mitä siitä olisi seurannut? Potkut persuksille ei pomolle mutta sille työntekijälle. Pomolle huomautus, että noin ei käyttäydytä ja muistahan nyt hyvä veli tämän.
En osaa sanoa. Jos sellainen tilanne tulisi, niin palaan kertomaan sinulle :)

Tosin onneksi ei tällaista vaaraa työpaikalla ole, kun olen yksinyrittäjä.
 
vierailija
Erään poliitikon reaktio ajatustasolla oli tämä:

""Tehtaanpuiston homon kanssa mietin hetken, että jospa hakisin yläkerrasta pyssyn ja ampuisin päähän. Olisiko siitä seuraava hekuma niin suuri, että se ylittäisi vankilareissusta seuraavan harmituksen? Väkivalta on nykyään aliarvostettu ongelmanratkaisukeino."
Oliko liian tiukkapipoinen? Mitä sanoo henkilö, joka yllä kuvasi naisia tiukkapipoisiksi kokiessaan häirintää?

Odotan mielenkiinnolla vastausta.
 

Yhteistyössä