palkkatyö mammaloman aikana

eli eikö asia ole näin että mammarahaa maksetaan 6 päivässä viikossa ma-la?
saako silloin sunnuntaisin tehdä palkkatyötä?
pitääkö asiasta ilmoittaa kelaan? (siis jos tekee vaan sunnuntaivuoroja).

kiitos vastanneille etukäteen :wave:

Minun mielestä sunnuntaisin saa tehdä töitä, vaikka onkin mammalomalla. Sunnuntailtahan ei saa äitiys tms. päivärahaa. Tarkista asia vielä kelalta niin ei tule yllätyksiä.
Jos isä pitää bonusisyysvapaata mammaloman päätteeksi, kela antaa sillonkin hyvät ohjeet sunnuntaityöstä.

Äitiys-/vanhempainlomalla saa tehdä töitä ihan minä päivänä vaan ja kaikista niistä pitää ilmottaa Kelaan, sunnuntai töistä ei päiväraha vähene, jos tekee ma-la päivinä töitä, työpäiviltä saa minimi päivärahan. Kotihoidontuen aikana jos tekee töitä, palkkatulot mahdollisesti vähentää hoitolisää samalla lailla kun puolison tulotkin, mutta hoitorahan saa aina. Ja nää on kelasta tarkistettu! =) Ja sille joka kysyi että miksi pitäisi tehdä töitä, niin sanoisin että joskus voi myös miettiä mitä suustaan päästää ja lukea sen kysymyksen ensin ja jos ei ole siihen mitään järkevää vastattavaa, niin voi ohittaa koko jutun! =)

tilulei
kovasti näkyy eräällä olevan tarve arvostella toisten tekemisiä. Jos kerran on niin onnellinen ja täydellinen nii miksi täytyy sitte väittää töisten tekemisistä? Paitsi jos ei halua kenenkää muun olevan onnellinen ja tahtoo täälä toisia loukata. Jos se työnteko on sun mielestä niin väärin, miksi edes kulutat kallista aikaasi kirjottamalla tälle TYÖSTÄKIINNOSTUNEIDEN palstalle. Luulis että senkin ajan vois käyttää lapsiystävällisemmin.

ihmettelen kyllä minäkin miksi tehdä lapsi jos ei jaksa edes mammalomaa olla kotona sen kanssa, se on kuitenkin suht lyhyt aika! Toinen juttu mitä ihmettelen on mikset sitten tee suoraan koko viikkoa ja laita lasta hoitoon? Jokainen työpäivä vähentää kelan tukea. Nimim. kokemusta on. Ja muista hoitaa myös veroprosentti kohdalleen.:)

ja toki saan täälä käyä lukemassa juttuja siinä missä muutkin ja tää aika ei oo pois lapsiltani sillä yleensä käyn vain heidän ollessa jo yöunilla, meillä kun käydään nukkuu jo 20.00

en vaan ymmärrä et mikä hinku on mennä mammalomallakin töihin?!!! =)

Itse en varmaan olisi aiemmin ymmärtänyt miksi mammalomalla menee tekemään töitä, mutta nyt ymmärrän, kun alan kohta nauttimaan minimipäivärahaa kuudennen lomaa viettäessäni.

Taloudelliset tekijät voivat olla aika iso peikko monella. Itse en varmaan voisi mennä, ihan jo imetyksen takia.

Lähipiiristä löytyy kyllä mammalomalla työssä käyviä ja ovatkin sanoneet syyksi ihan reilusti, että "omat syyt" eli ei halua/jaksa olla niin paljon lapsen kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2006 klo 18:59 vieras kirjoitti:
ihmettelen kyllä minäkin miksi tehdä lapsi jos ei jaksa edes mammalomaa olla kotona sen kanssa, se on kuitenkin suht lyhyt aika! Toinen juttu mitä ihmettelen on mikset sitten tee suoraan koko viikkoa ja laita lasta hoitoon? Jokainen työpäivä vähentää kelan tukea. Nimim. kokemusta on. Ja muista hoitaa myös veroprosentti kohdalleen.:)

Näin ei ole. Su voi käydä töissä. Missäs on isän velvollisuus ja halu hoitaa lasta, hyvä antaa siihen itsenäinen mahdollisuus.

Itse aion mahd. mukaan mennä su töihin kun pystyn ja hoito järjestyy.

Onneksi emme elä täällä vieraita miellyttääksemme.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 13:41 Siruli kirjoitti:
Itse en varmaan olisi aiemmin ymmärtänyt miksi mammalomalla menee tekemään töitä, mutta nyt ymmärrän, kun alan kohta nauttimaan minimipäivärahaa kuudennen lomaa viettäessäni.

Taloudelliset tekijät voivat olla aika iso peikko monella. Itse en varmaan voisi mennä, ihan jo imetyksen takia.

Lähipiiristä löytyy kyllä mammalomalla työssä käyviä ja ovatkin sanoneet syyksi ihan reilusti, että "omat syyt" eli ei halua/jaksa olla niin paljon lapsen kanssa.

juuri tätä tarkoitan, että miksi tehä lapsia jos niitten kaa ei sit jakseta ees vauva-aikaa. kaikki pitää ottaa huomioon jo lasta suunniteltaessa!!! =)

Aaron, hyvä että sinulla on täydellinen elämä.

En todellakaan itse loukkaannu, jos Sinä tai muut eivät hyväksy harvatempoista työntekoa äitiysloman aikana. Itselläni ei ainakaan järjesty joka sunnuntai, jos edes kerran kuussa saa omaa taloutta parannettua, olen tyytyväinen.

Kyllä äidillä saa olla myös elämässä muuta kuin lapset, ilman että sekuntikello kädessä vahditaan lapsilta poisolevaa aikaa. Lapset ovat toki tärkeintä.

Aaronille:
Kaikkea ei voi koskaan ottaa huomioon, ei koskaan. Ei etukäteen voi tietää miten reagoi asioihin ja minkälaisia muutoksia tapahtuu. Ei hyvän äidin mittari ole kotonaoleminen tai joku tälläinen yksittäinen seikka. Tuomitsemalla toisten ihmisten ratkaisut saa vain pahaa aikaan. Tehdyt ratkaisut voivat olla tekijälleen todella kipeitä ja pakollisia.

rentunruusu harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2006 klo 17:43 mindi83 kirjoitti:
entä sama kysymys kun saa kotihoidontukea, saako silloin tienata?!
kotihoidontukeahan maksetaan jos lapset ei ole kunnallisessa hoidossa, eli saa tienata. Hoitolisiin vaikuttamisesta en tiedä kun en ole ikinä moisia saanut

Näyttää olevan Kelalla eri käytäntöjä. Joku kirjoitti, että joka työpäivästä pitää ilmoittaa Kelalle. Minulle taas sanottiin, että sunnuntaitöistä ei edes tarvi ilmoittaa.

Itse olen tehnyt mammalomani aikana yhden työpäivän, sunnuntain. Mammaloma ei ole vieläkään loppunut. En pidä yhtään huonona jos töissäkin käy.. täällä kun tuomitsijoitakin on... Itsellä minimiäippäraha, ja näin pian valmistuvalla (jolla ei ole vakityöpaikkaa) on ihan hyvä pitää jalkaa oven välissä mahdolliseen tulevaan työpaikkaan. Ja mukavaa vaihtelua oli muutenkin olla töissä. Ja asiasta nautti myös lapsen isä, ja varmasti lapsikin :)

Että tätä mieltä täällä :)

Yhteistyössä