Palkkaisittekö merkonomia, joka ei ole tehnyt kuitenkaan päiivääkään kaupan alan hommia? Olen vieläkin siivoojana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja merkonomiksi 5 vuotta sitten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

merkonomiksi 5 vuotta sitten

Vieras
Opiskeluiden ohessa siivoilin osa-aikaisena. Kun valmistuin, ei ollut alani töitä tarjolla, ja minulle tarjottiin siivouksesta kokoaikaista paikkaa. Sen piti aikanaan olla väliaikainen ratkaisu, mutta kesti kuitenkin 5 vuotta. Vieläkin olen kokopäiväinen siivooja. Tuntuu kuitenkin turhauttavalta kun en useista sadoista yrityksistä huolimatta ole saanut töitä kaupan alalta (edes kassaksi en ole päässyt).

Täytyisikö mun melkeen jo jättää hakuvaiheessa mainitsematta tuo merkonomi koulutus, sillä töitä en ainakaan sen ansiosta saanut?

olen itse valmistunut merkonomiksi vuonna 1984. ja puolitoista vuotta tein verotoimistohommia sen jälkeen ja sitten jäin tähän maatilalle emännäksi, äidiksi, siivoojaksi, kokiksi, toimistovirkailijaksi yms.
luulen, ettei kukaan mua palkkais jos nyt menisin hakemaan merkonomin hommia

mulla sama homma, tosin koulutukseltani olen kokki, jonkun verran keittiön avustavia töitä olen tehnyt, enemmän kuitenkin siivoushommaa, kun haen keittiötehtäviä, tulee kompastuskiveksi kokemuksen puute.. en keksi miten sitä kokemusta saa, jollei koskaan pääse alan töihin.. en yhtään tiedä mitä tässä tekisi, siivoajaksi en kuitenkaan tahdo loppuelämäkseni jäädä.

Onko merkonomille muutenkaan "alan töitä", mä olen ymmärtänyt et se on nykyään ihan yhtä tyhjän kanssa ammatti kuin datanomikin, eli vaatis päälle vielä jatkokoulutusta ja pelkästään tuolla nimikkeellä et oikein mitään pääse tekemään...

Taitaa suurinosa mun merkonomi tutuista olla kaupankassoja...

Kyllä mä palkkaisin. Kysymyshän on siitä mihin työhön. Olen itse juuri palkannut 45v taloushallinnon ammattitutkintoa suorittavan oppisopimusoppilaan taloushallinnon töihin.

Sun kannattaa hakeutua oppisopimusoppilaaksi. Tällöinhän saat ihan normaalipalkkaa- harjoittelijan sellaista, mutta palkkaa kuitenkin. Joten pohdi millaista työtä haluat, katsele paikkakuntasi avoimia työpaikkoja ja laita hakemus. Vaikka firma varsinaisesti hakee jo "osaavaa", vakituista työntekijää niin laita hakemus oppisopimusoppilaana ja tyydy alkuun vähän pienempään palkkaan.

Mimmosia töitä haluaisit tehdä? Pystyisitkö hankkimaan vaikka työväenopistossa jotain lisäkoulutusta, joka edesauttaisi työllistymistä. Näyttäisit, että vaikka et ole saanut alan työtä, olet valmis panostamaan.

Olen itse koulutukseltani merkonomi, valmistunut tosin yli 20 vuotta sitten. Silloin ei ammattikorkeakoulututkintoja ollut, ja tuolloisella tutkinnolla pääsi kyllä hyvin esim. sihteerin töihin. Suurin osa luokkakavereistani teki iltatöitä myyjinä, itsekin myin kenkiä.

Jälkimmäinen koulutukseni on datanomi, edelleen ajalta, jolloin ei tradenomin koulutusta ollut olemassakaan, oli 2,5 vuoden koulutus, johon sisältyi puolen vuoden työharjoittelu. Tuolloin työnantajat arvostivat käytännönläheistä koulutusta, koulussa oppi 3 ohjelmointikieltä, ja perusteet kaikelle, mitä töissä tarvitaan. Nykyään tuossa koulutuksessa ei kuulemma opi edes ohjelmoimaan :/

Mutta kehoittaisin hakemaan sitkeästi, ja katsomaan josko jostain lisäkoulutuksesta voisi olla jotain hyötyä.

Yhteistyössä