Palkka suhteessa koulutukseen. MInusta tämä ei ole hyvä palkka, kaverin mielestä mun pitäisi olla kiitollinen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäs mieltä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitäs mieltä

Vieras
Mulla tarjottiin tuossa taannoin työpaikkaa, jossa palkkaus olisi ollut noin 1400e/kk. Ihan ok päivätyö, koulutusta sivuavaa. No, en ottanut paikkaa vastaan, koska työn määrä oli liian suuri palkkaukseen nähden. Gradu on valmis, muutamia kursseja enää jäljellä, joten käytän mieluummin nyt tukikuukaudet loppuun, teen kurssit, nautin vapaa-ajasta ja katselen parempia työpaikkoja.

Meidän alalla työtilanne on hyvä ja alle 2500-3000e/kk palkalla ei tarvitse töitä vastavalmistuneenkaan tehdä. Siis lähtöpalkka. Tuota em. tarjousta ei ole kukaan ottanut vastaan, koska palkkaus on tehtäviin nähden aivan naurettava. Uusia tulee kuitenkin koko ajan. Kaverini mielestä minun olisi pitänyt ottaa paikka vastaan ja mulla on käsitys rahan arvosta hukassa. Olen elitistinen snobi. Kaverini itse on hoitoapulainen ja hänen kk-palkkansa lieneekin tuota luokkaa, joten hän varmaan ajatteleekin asian eri tavalla.

Kiinnostaisi tietää, mitä mieltä olette tuosta 1400e/kk koulutetulle it-alan ammattilaiselle? Edes harjoitteluissa en ole joutunut tekemään töitä noin pienellä palkalla.

Naisia kannustetaan vaatimaan itselleen hyvää palkkaa ja tuntemaan ammatillinen arvonsa, mutta sitten kun tekee niin, se onkin ahneutta ja halveksuntaa vähemmän tienaavia kohtaan. Aika vahvasti tuntuu elävän vielä tuo "uhrautuva, kiltti ja vähään tyytyvä nainen"-myytti. Vituttaa. Aion olla "ahne", olenhan opiskellut kuitenkin 6 vuotta, joten miksi mun pitäisi tehdä töitä hoitoapulaisen palkalla alalla, jossa hyväpalkkaista työtä kuitenkin on tarjolla?

Olet kyllä tavallaan oikeassa. Mutta. Toisaalta monen tilanne on se, että on opiskeltu tuo kuusi vuotta, työkokemustakin saattaa olla, ja sitten töitä ei saa ei millään. Joten sikäli toivon, että olet oikeassa siinä, että noita paremmin palkattuja paikkoja sitten myös löytyy... Ehkäpä oletkin, olethan nuori. Meikäläisen yli 40-vuotiaan on hankala löytää töitä - ainakin jos sitä haluaa juuri tietyltä alueelta ja se alue ei ole täynnä työpaikkoja. Minä siis olen jo valmis ottamaan työtä tuolla hinnalla, jos vain saan. Ehkä minut on sitten nujerrettu... Ajattelen niin, että tuon paikan kautta voisin saada jossain vaiheessa paremman paikan.

Tässä oleellisin asia on AIKA. Kauanko ajattelit hengata ja katsella jos saisi paremmin palkattua työtä?
Tietenkin muutama kuukausi ihan ok, jos ei kunnolla palkattua työtä löydy, otat sen huonomman ja samalla haet parempaa paikkaa.

Mikäli on tarvetta rahalle, paikka kannattaa ottaa ja samalla etsiä uutta. Raha on aina rahaa ja siinä samalla tulee opiskelijalle tarpeellista työkokemusta.

Mutta noin muuten ko palkka on it-alalle ihan naurettava kusetus. Mutta nyt it-alalla on ylitarjontaan keskitasoisista työntekijöistä, joten ei niitä huippupalkkoja makseta. Eli sinä mielessä nöyryyttä hieman tarvitaan, kilpailu on kovaa.

Kortistoon muuten ei kannata valmistua.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Mä olen myös sitä mieltä että jos vaihtoehto on työttömyys niin kannattaa ennemmin mennä töihin vaikka pienemmälläkin palkalla ja samalla etsiä sitä huippupalkattua unelmaduunia (joita ei muuten riitä ihan jokaiselle ja kaikki kokemus on plussaa hakuvaiheessa).

Mikäli on tarvetta rahalle, paikka kannattaa ottaa ja samalla etsiä uutta. Raha on aina rahaa ja siinä samalla tulee opiskelijalle tarpeellista työkokemusta.

Mutta noin muuten ko palkka on it-alalle ihan naurettava kusetus. Mutta nyt it-alalla on ylitarjontaan keskitasoisista työntekijöistä, joten ei niitä huippupalkkoja makseta. Eli sinä mielessä nöyryyttä hieman tarvitaan, kilpailu on kovaa.

Kortistoon muuten ei kannata valmistua.

Mulla on säästöjä jonkin verran ja tukikuukausia käyttämättä, niistäkin tulee jo enemmän kuukautta kohti kuin tuo 1400 e. Mä olen onnistunut rakentamaan itselleni hyvillä aineyhdistelmillä aika uniikin tutkinnon ja olen hyvä suuntautumisalallani, joten uskon, että en menettänyt mitään hylkäämällä tuon duunin. Vanhoista harjoittelupaikoista on pyydetty töihin ja jatko-opintoihin olisi mahdollisuus, koen olevani ihan hyvässä tilanteessa.

En ole vielä kipeästi työtä vailla, kun muutamia kurssejakin on vielä jäljellä. Vasta katselen mahdollisuuksia.

Minä olen siivooja, teen 6-8h päivässä ja tienaan 1400e kuukaudessa. Eikä tosiaankaan ole mitään siivousalan koulutusta :D Et tietenkään ota työtä vastaan jos et ole palkkaukseen tyytyväinen.

Kenenkään ei tarvitsisi tehdä alle 3000€/kk työtä, jos kaikki sen alle tienaavat lopettaisi työnteon niin halvalla. Keskiansiot Suomessa kuitenkin paljon päälle tuon ja tulojen tasaamiseen olisi aihetta, jos tehdään 1400€/kk niin joku muu ottaa 5000€ sehän on fakta.

Aika pieni palkka tosiaan jos kokoaikatyötä..itse saan tuon hoitoalalla puolikasta tekemällä.
Mutta tottahan se on että työ on aina työtä eikä välttämättä ole vaihtoehtoja. Mutta ehkä itsekin katselisin ensin niitä muita vaihtoehtoja.

[QUOTE="aloittaja";25175812]Mulla on säästöjä jonkin verran ja tukikuukausia käyttämättä, niistäkin tulee jo enemmän kuukautta kohti kuin tuo 1400 e. Mä olen onnistunut rakentamaan itselleni hyvillä aineyhdistelmillä aika uniikin tutkinnon ja olen hyvä suuntautumisalallani, joten uskon, että en menettänyt mitään hylkäämällä tuon duunin. Vanhoista harjoittelupaikoista on pyydetty töihin ja jatko-opintoihin olisi mahdollisuus, koen olevani ihan hyvässä tilanteessa.

En ole vielä kipeästi työtä vailla, kun muutamia kurssejakin on vielä jäljellä. Vasta katselen mahdollisuuksia.[/QUOTE]

Opiskelutodistuksella on lopulta aika vähän merkitystä vaan sillä työkokemuksella. Mutta jos sulla on hyvin töitä tehtynä kesätöissä, niin ei sitten kannata paskafirmaa valita.

Kenenkään ei tarvitsisi tehdä alle 3000€/kk työtä, jos kaikki sen alle tienaavat lopettaisi työnteon niin halvalla. Keskiansiot Suomessa kuitenkin paljon päälle tuon ja tulojen tasaamiseen olisi aihetta, jos tehdään 1400€/kk niin joku muu ottaa 5000€ sehän on fakta.

Millä ihmeen planeetalla sä oikein elät? Olishan se mahtavaa, jos toi oikeesti menisi noin yksinkertaisesti, mutta eiköhän todellisuudessa kuitenkin suurin osa lopuistakin hommista ulkoistettaisi johonkin sellaiseen maahan, jossa työn saa paljon halvemmalla. Eläköön markkinatalous.

Opiskelutodistuksella on lopulta aika vähän merkitystä vaan sillä työkokemuksella. Mutta jos sulla on hyvin töitä tehtynä kesätöissä, niin ei sitten kannata paskafirmaa valita.

Peesi tälle. Meinaan työnhaussa nyt vaan enemmän painaa se kokemus. Mitä olet tehnyt, oletko oikeasti ollut käytännön elämässä mukana jne. Ei pelkkä koulutuksen tuoma teoria osaaminen vaan riitä.

Puhuit että harjoittelupaikoista on sua kyselty töihin. Eikö heillä ole mitään tarjota?

Itselläni kävi niin että olin opiskeluajan samassa paikassa harjoittelussa (ja tein töitäkin ko. paikkaan opiskelujen ohessa) Kun valmistuin katselin kuitenki muitakin töitä - vaikka jatkoni harjoittelupaikassa olisi ollut varmaa. Jostain syystä uskallauduin hakemaan toista työtä- työtä jossa tarjottiin tuntuvasti huonompi liksa. Mutta jotenkin kehitysmahdollisuudet näytti paremmalta. Sain työn ja tässä olen nyt ollut, 10 vuotta. Olen esimiestehtävässä, vastaan useasta eri tuotteesta. Työ on kehittynyt matka varrella - olen saannut kiertää maailmaa ja oppia hyvin laaja-alaisesti omaa alaani. Jos olisin harjoittelupaikkaani jäännyt, olisin liki samoissa hommissa edelleen (tunnen ihmisen joka sai paikkani) Palkakehitys olisi jotain toista. Vaikka lähtö olikin parempi harjoittelupaikassa - nyt tienaan selvästi enemmän.

Kannattaa siis olla hieman kettukin - miettiä pidemmällä ajalla näitä juttuja. Juu, naisille pitäisi enemmän maksaa (mulle muuten maksetaan ihan sama kuin vastaavissa tehtävissä oleville miehille) mutta ei tyhjästä makseta. Sun on näytettävä se osaamisesi.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Koulutus on nykyään ykshailee. Enemmän vaakakupissa painaa se, mitä töitä olet opiskeluaikanasi tehnyt (kesät, illat, viikonloput ja harjoittelut). Eli työkokemus on valttia. Koulutuksella saadaan pohja taidoille ja tiedoille, mutta työt ratkaisevat.
Vaikka opiskelisit 10 vuotta, muttet olisi tehnyt päivääkään töitä, et saa duunia mistään.

Eli vallankumous ja kommunismi kehiin? Kaikille sama palkka, siivoojalle, kirurgille, postipojalle, dippainssille?

Periaatteessa olen mukana. Käytännössä taitaisin olla ainoa...

Ei ihmiset pidä tasapalkkaa oikeudenmukaisena. Mutta ihmeen hiljaa ihmiset on tästästä palkkojen ja muun elämän epätasa-arvoistumisesta, joka on ollut meneillään jo jonkin aikaa. Rajansa kaikella. Vähän olisi syytä älähtää. Enkä usko, että Timo Soinin äänestäminen auttaa.

[QUOTE="mä";25176211]Särähti hieman korvaan tuo vastavalmistunut yhdistettynä it-alan ammattilaiseen.

t. tietotekniikan DI[/QUOTE]

Kieltämättä sama osui minunkin silmään. Olen ollut mukana rekrytoimassa väkeä firmaamme ja kyllä vastavalmistuneet on vaan vastavalmistuneita. Heitä haetaan erilaisiin tehtäviin kuin ammattilaisia. Harjoittelun tuoma kokemus on suurta plussaa toki, mutta usein kun lasketaan harjoituksessa tuleet työkuukaudet yhteen ei kokonaismäärä ole paljoa yli vuotta työssä oloa. Se ei vielä riitä tekemään ammattilaiseksi.

Kannattaa ap olla kuitenkin hieman nöyrä. IT-alan ihmisiä on vapautumassa pian paljon markkinoille (Nokialta mm.) ja sieltä vapautuu myös niitä vuosia töitä tehneitä ammatilaisia.

[QUOTE="aloittaja";25175812]Mulla on säästöjä jonkin verran ja tukikuukausia käyttämättä, niistäkin tulee jo enemmän kuukautta kohti kuin tuo 1400 e. [/QUOTE]

Kannattaa käyttää ne tukikuukaudet vaikka jonkin ylimääräisen matikan kurssin ja parin kauppatieteiden kurssin suorittamiseen.

Ei näyttäisi olevan pahitteeksi.

Itselle maksettiin pääkaupunkiseudun ulkopuolella ekat neljä kuukautta 1700e ja sen jälkeen palkka nousi 45%. Todellakin kannatti, täällä ei ainakaan kaikki it-alaa opiskelleetkaan työllisty alalle. Ehdottomasti kilpailuta paikkoja, jos sinulla on varaa siihen.

Jäin ihmettelemään tuota sinun kohtaasi "Mulla on säästöjä jonkin verran ja tukikuukausia käyttämättä, niistäkin tulee jo enemmän kuukautta kohti kuin tuo 1400 e". Jos lähtisit jo töihin ja opiskelisit kurssit samalla saisit myös tuet siihen päälle (mikäli ei tulorajat ylity vuodelta) ja säästöjä ei tarvitsisi käyttää?

Itsellä keittiöapulaisena vantaalla tarjottu 1560e/kk, se siis lähtöpalkkaa 4kk:n jaksolle, jonka jälkeen nousee, jos työsuhdetta ei pureta. Siivoojalle n. 1e/h vähemmän samassa paikassa. Alla siis on amattikoulutusta, mutta ei lainkaan loppuun suoritettuja kouluja, eli eli..

Itsellä keittiöapulaisena vantaalla tarjottu 1560e/kk, se siis lähtöpalkkaa 4kk:n jaksolle, jonka jälkeen nousee, jos työsuhdetta ei pureta. Siivoojalle n. 1e/h vähemmän samassa paikassa. Alla siis on amattikoulutusta, mutta ei lainkaan loppuun suoritettuja kouluja, eli eli..

Tässä on erona se että keittiöapulaisena pääset heti hommiin kiinni ja teet yritykselle tuottoa. It-alalla thetävät on usein niin yksityiskohtaisia asiantuntijahommia, että ekat neljä kuukautta on yritykselle täysin "tuototonta" aikaa uuden työntekijän osalta. Toisaalta sitten kun hommat hallitsee niin mahdollisuudet on vaikka mihin ja palkkakin nousee reippaasti.

Yhteistyössä