Palkka-asiaa, miten menettilisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aux:Sanctium
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aux:Sanctium

Vieras
Työskentelen eräässä pienehkössä yrityksessä (alle sata työntekijää) monipuolisissa tehtävissä ja viihdyn työssäni erittäin hyvin. Osaamiseni on kuitenkin laajentunut vuosien aikana melko paljon ja palkka ei ole ihan hirveesti noussut. Ihan piruuttani olen välillä hakenut kivoja töitä ja laittanut kunnolla yläkanttiin palkkapyyntöjä.

No nyt sitten yllättäen saisin duunia isosta kansainvälisestä firmasta ja palkkaa tarjotaan 4500 e/kk. Nykyään saan 3200 e/kk. Luulen, että nykyinen firmani maksaisi kyllä tuon 4.5k... mutta miten ilmoittaisin asian ettei tilanne olisi kiusallinen. En haluis vaikuttaa ahneeltaakaan jne...

Onko työpaikat sun mielestäsi muuten ihan samalla viivalla, eli palkasta vaan on kyse? Ja olet tosissaan valmis nykyisestä työpaikasta lähtemään, jos et reilua palkankorotusta saa?

No minä varmaan sopisin esimiehen kanssa tapaamisen ja perustelisin palkankorotustoiveeni ensin muilla syillä, kuin paremmalla tarjouksella. Jos riittävää palkankorotusta ei tällä tyylilla luvattaisi, niin eipä siinä auttaisi kuin vetää kortti hihasta ja kertoa tilanne rehellisesti.

Työpaikan vaihtaminen uran alkupuoliskolla kyllä yleensä kannattaa taloudellisesti ja muutenkin. Ei toki jatkuva vaihtelu, mutta yhteen ja samaan ei kannata jämähtää jos uralla haluaa mahdollisimman hyvin edetä.

Mieti mitkä ovat oikeat motivaatiosi.
Jos firmasi nostaa vaikka 4.000 euroon niin jäisitkö?
Jos itsellesi asiat on selvät niin varmasti osaat ne esittääkin "kunnolla"
Noin periaatteessa muuten vaihtaisin duunia tuosta palkkaerosta jos muuten uusi työ on vähintään yhtä haastava ja firma sellainen jossa voin jatkaa oppimista ja päästä eteenpäin.

Yksi esimerkki työpaikan vaihdosten kannattavuudesta. Mieheni tienasi pari vuotta sitten n. 3000 €/kk. Hän oli vähän tyytymätön siihen, joten haki muualta töitä. Hänet valittiin kilpailevaan yhtiöön vähän parempaan asemaan huomattavasti paremmalla palkalla, n. 4500 €/kk. Siellä hän työskenteli vajaan vuoden, jonka jälkeen entinen työnantaja alkoi kosiskella häntä takaisin. Ja palkkaa tarjottiinkin sitten jo yli 6000 €/kk. Ei tällainen harppaus olisi vuodessa ollut ikinä mahdollinen, jos olisi samassa työpaikassa pysynyt ja vienosti palkkaa lisää pyydellyt.

Yhteistyössä