Palkat laskevat Suomessa. Oletko ottanut sen huomioon ottaessasi asuntolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Krugman suosittelee
sisäistä devalvaatiota

Euroopan ja useiden euromaiden tilanne on Krugmanin mukaan ehkä jopa luultua vaikeampi.

Suomen kaltaiselle vientivetoiselle pienelle maalle sopisi Krugmanin mielestä tällaisessa suhdannevaiheessa viennin avittaminen valuuttaa heikentämällä. Juuri tähän hän arvioi esimerkiksi Ruotsin pyrkineen poikkeuksellisen keveän rahapolitiikkansa avulla.

- Suomelta ei euromaana vastaava tietenkään nyt onnistu, totesi Krugman.

Kriisi onkin tuonut hänen mukaansa esiin euron ja rahaliiton varjopuolia.

Nyt on hänen mielestään käynyt selväksi esimerkiksi se, että euroalueen keskuspankki EKP ei ole kyennyt toteuttamaan yhtä ennakkoluulotonta rahapolitiikkaa kuin itsenäisten valtioiden keskuspankit, kuten Yhdysvaltain Fed ja Englannin Pankki.

Devalvaatio-mahdollisuuden puuttuminen merkitsee Krugmanin mukaan, että euromaat voivat kohentaa omaa kilpailuasemaansa ainoastaan omaa kustannustasoaan leikkaamalla, kuten palkkojen alennuksilla.

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2009/09/21/krugman-talouden-toipuminen-kestaa-vuosia/200920467/12

ja tämäkin nyt sitten totuutena huudetaan, tuossa kerrotaan mitä voitaisiin tehdä. Todennäköisempää kuitenkin on, että palkkoja ei koroteta, palkkojen laskuun en usko.

Toisaalta, me kykenemme hoitamaan lainamme yhden ihmisen tuloilla, joten ei ole hätäpäivää. Palkankorotuksen voi itselleen hoitaa myös työpaikkaa vaihtamalla, ja yleensä silloin palkka nousee huomattavasti enemmän kuin uskollisesti yhdessä työpaikassa pysymällä.

Itse en ole yhtään palkankorotusta ollut pyytämässä. Mieluummin työpaikka siedettävällä toimeentulolla, kuin hetken työpaikka huippupalkalla ja sitten -hups- ei töitä lainkaan...

otettu huomioon erityistilanteet.. lyhytaikaiset lomautukset tms. kohtuulliset palkanalennukset eivät tule kaatamaan meidän taloutta.
Oletko itse ap ottanut huomioon??

Ap:lla pientä vaikeutta luetun ymmärtämisessä? Tuo oli yhden asiantuntijan mielipide mitä VOITAISI tehdä, ei siis mikään päätetty juttu, että laskee ne.

Ja juu, kyllä me pärjättäis pienemmälläkin palkalla, mutta en oikein usko että palkkoja alennetaan. Sen sijaan palkankorotuksia voi olla turha odotella tai ainakin ne on maltillisempia. Tosin indeksikorotus tuli ainakin meillä nyt kuun alusta.

Tuo palkan alentaminen on suomalaisille jonkinlainen tabu. Sitä ei voida tehdä vaikka siitä olisi kaikille hyötyä joissain tilanteissa, kuten edellisessä lamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
ja tämäkin nyt sitten totuutena huudetaan, tuossa kerrotaan mitä voitaisiin tehdä. Todennäköisempää kuitenkin on, että palkkoja ei koroteta, palkkojen laskuun en usko.

Toisaalta, me kykenemme hoitamaan lainamme yhden ihmisen tuloilla, joten ei ole hätäpäivää. Palkankorotuksen voi itselleen hoitaa myös työpaikkaa vaihtamalla, ja yleensä silloin palkka nousee huomattavasti enemmän kuin uskollisesti yhdessä työpaikassa pysymällä.

onnistuu palkankorotus varmmankin yksityisen hommissa, mutta julkisella ei kyllä lisäliksoja perusduunarille heru.

En ole ottanut huomioon. Lyhennys tällähetkellä ~600e/kk puoliksi miehen kanssa.
Tämänhetkisillä tuloilla edes ansiosidonnaiselle joutuminen ei hankaloita lyhennyksen maksamista/elämistä.
Brutto yhteensä ~7000e/kk

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä on:
otettu huomioon erityistilanteet.. lyhytaikaiset lomautukset tms. kohtuulliset palkanalennukset eivät tule kaatamaan meidän taloutta.
Oletko itse ap ottanut huomioon??

Minulla ei ole velkaa, et silleen olen ottanut asian huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo palkan alentaminen on suomalaisille jonkinlainen tabu. Sitä ei voida tehdä vaikka siitä olisi kaikille hyötyä joissain tilanteissa, kuten edellisessä lamassa.
Mä luulen kans, että mieluummin liitot hyväksyvät lomautukset ja irtisanomiset kuin palkan alennukset. Lentoemot saattavat olla poikkeus sikäli, että heillä on vain muutama mahdollinen työnantaja kotimaassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä luulen kans, että mieluummin liitot hyväksyvät lomautukset ja irtisanomiset kuin palkan alennukset. Lentoemot saattavat olla poikkeus sikäli, että heillä on vain muutama mahdollinen työnantaja kotimaassa.

Emot ovat viksuja ja kauniita naisia:)

Emot ovat viksuja ja kauniita naisia:)
Ainakin fiksuja, kun tiedostavat sen, että heidän ammatissaan ei - jos Finnair irtisanoo reippaasti väkeä - ihan yks kaks löydykään pienemmistä lentoyhtiöistä töitä.

Yhteistyössä