Palkanmaksu äitiyslomalla, (äitiyspäiväraha isompi kuin palkka!) ? ja provisiot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en osaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en osaa

Vieras
Olen vaihtanut edellisen raskauden jälkeen työpaikkaa ja nykyisessä palkka on reilusti huonompi, joten päiväraha maksetaan edellisten tulojen mukaan. työpaikka maksaa kolmelta kuulta palkan äitiysloman alussa, mutta kun katsoin kelan päätöstä niin siellä äitiyspäivärahan ensimmäinen erä oli isompi kuin palkka. (esim. 2000e kela, palkka n,1500e) kuinka tällaisessa tilanteessa toimitaan, maksaako työnantaja palkkaa ollenkaan?

Minulle maksetaan provisiot aina "kuukauden myöhässä", eli kesäkuun myynneistä saan provikat heinäkuun lopussa tulevasta palkasta. Äitiysloma alkaa maanantaina, 1.8, miten provikat vaikuttaa äitiyspäivärahaan?

Mulla on ollut ihan vastaava tilanne kuin sinulla. Minulla meni siten, että työnantaja maksoi minulle tuon palkan osuuden ja Kela sitten maksoi minulle tuon loppuosuuden eli mainitsemasi esimerkin mukaan sit 500 egeä. Työnantaja maksoi siis ns. peruspalkan ja ko. kuukautena maksettavaksi tulevat provikat päälle. Meillä provikat tulee 3kk viiveellä eli kesäkuun provikat maksetaan syyskuussa.

En tiedä auttoiko tämä yhtään - tai osasinko selittää tarpeeksi selvästi :)

Yhteistyössä