paljos se palkka tippuu jos pitää osittaista hoitovapaata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuka pitää?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuka pitää?

Vieras
miten mä sen lasken, otanko vaan tuntipalkan ja kerron 30 tuntia viikossa?

paljonko sillä on vaikutusta palkkaan? Onko se niin että viikon palkan menettää? Saako kelasta mitään tukea?

Onko täällä ketään joka olisi osittaista hoitovapaata pitänyt? Kannattiko? Oliko oikeesti vähemmän töitä? Onko parempi 6h/päivä vai 1 vapaa viikossa.

kertyykö sulla lomat normaalisti? jos pidät lomaa niin meneekö niitä sulla 5-6pvä/viikko vai 4 päivää viikko?
Saako kelasta rahaa jos lapsi yli 3v ja pitää osittaista hoitovapaata?

Mä oon tehnyt, 50%:sta ja 75%:sta. Eli palkan saat helposti laskettua, mutta verottaja huomioi sitten vähän positiivisemmin, eli sinänsä ei täysin menetä sitä 25prossaa. Ja se, että otatko hoitopäiviä 15/kkvai kaikki.... Mä pystyn tekeen 75% siten että mulla on viikossa yks vapaa, se ois oikeastaan muutoin tyhmääkin, kun mulla 40km matkaa. Toisissa töissä vapaa voi olla hankala järjestää, mut mulla paras noin. Työnantaja sen lopulta päättää.

Rahallisesti voi vähän hävitä, mutta meidän perheen rauha on turvatumpi näin, eli siten nauttii töistä ja kotona olosta. Mies on yrittäjä, joten hänen panoksensa arjen pyöritykseen on pieni.

*olen just tilaamassa verokorttia kunhan tuo pienin mnee nukkumaan, voin laittaa tänne esimerkin että mikä veropros mulle tulee vrt 75 ja 100 työaika.*

Jos teet neljä päivää viikossa, niin palkka on luonnollisesti sen 80 %. Jos teet 30 h/vko, niin palkka on sitten sen mukaan, esim omalla kohdallani kun normaali viikkotyöaika on 36,25 h, niin palkka on 82,8 %.

Lomat kertyvät normaalisti. Jos pidät lomasi, kun olet palannut normityöaikaan, niin tavallan hyödyt, jos taas pidät muulloin kertyneet lomasi osittaisen hoitovapaan aikana, niin häviät.

mulla kk-palkka niin siitä 80%. kelalta 90 e -verot, vero% nyt palkkaan 12,5. Pidän perjantait vapaana niin säästyy päivähoitomaksuissakin.

Mulla sanoi palkanlaskija että lomaa menee 5 pv/vko kun normaalisti 6, kaverin firmassa taas sanottiin että normisti, mut en valita :-)

Alkuperäinen kirjoittaja kuka pitää?;25408520:
miten mä sen lasken, otanko vaan tuntipalkan ja kerron 30 tuntia viikossa?

paljonko sillä on vaikutusta palkkaan? Onko se niin että viikon palkan menettää? Saako kelasta mitään tukea?

Onko täällä ketään joka olisi osittaista hoitovapaata pitänyt? Kannattiko? Oliko oikeesti vähemmän töitä? Onko parempi 6h/päivä vai 1 vapaa viikossa.

1 vapaa vkossa on parempi, sopii siis minulle paremmin. Ei ole aamukuskausta ja oikeasti olen vapaalla. 6h päivä on yhtä tyhjän kanssa. Mulla normivko 37,5h, joten osittaisella s eon 30h (20% pienempi). Palkkakin laskee tuon 20%. Kelalta saa 90e - verot tukea.

[QUOTE="huom";25408722]Osittaisella kertyy täydet lomat vain jos tekee 75% tai yli (muistaakseni). Eli jos teet 50%, kertyy lomistakin vain n.puolet.[/QUOTE]

50% kertyy myös ihan normisti. Siinä on tuntimäärä/vko, oliko se 14 että kertyy lomat normisti.

mulla tippuu jotain reilu 500e, ihan tarkkaa en osaa laslea kun lisät vähän sotkee laskua. Ja kkelan tuesta jää käteen joku 60e muistaakseni.

Näin suunnilleen minullakin menee. Itse teen pelkästään lähes päivätyötä, viikonloppuja 1 kolmessa viikossa töitä. Olen kuullut että jos tekee esim 3-vuorotyötä niin tuota palkanmenetytstä ei tule niin paljoa kun lisillä saa paikattua tilannetta. Itsellä ainakin tuntuu vapaita olevan "enemmän" ja pidempiä sellaisia.

[QUOTE="huom";25408722]Osittaisella kertyy täydet lomat vain jos tekee 75% tai yli (muistaakseni). Eli jos teet 50%, kertyy lomistakin vain n.puolet.[/QUOTE]

Täydet lomat kertt, toki vai puolikas lomaraha. Nimim. Puolikasta tehnyt monta vuotta.

Juu, kortti tilattu ja päivähoitomaksuja laskettu. Olen siis puolet vuodesta vielä kotona, matkakuluja on 40 km suuntaansa, asuntolainan korkoja ois vaikka muille jakaa jne.

Veroprosentti kaikkien palkaste tehtyjen eläkemaksujen yms. jälkeen 16,25 75% tuloilla, sitten saan kelasta alle 3veesta reilun seitsemänkymppiä osittaista hoitorahaa. Teen työni suunnilleen 4pv vko, ja siten tarvitsen hoitopäiviä vain 15/kk ja tulot huomioiden maksu kahdesta lapsesta 325.

Eli käteen tulee 1570 palkkaa, 78 kelankorvausta =1648 - hoitomaksut 325 = 1323.

Täysipäiväisenä veroprosentti olisi 1,5 isompi, saisin käteen palkkaa 1927 - hoitomaksut 483 = 1444.

Erotus 121 euroa..... ei mun mielestä kovin suuri verrattuna lyhyempään työaikaan.

Jos tekisin lyhennettyä työpäivää ja tarvitsisin hoitopaikan joka päivä,
Palkka 1570 + kela 78 = 1648 - hoitomaksut 434= 1214

Erotus 230 euroa.

Olen noita numeroita tuossa pyöritellyt, toivottavasti meni kaikki oikein.... Päivähoitomaksuissa olen huomioinut mieheni tulotkin tietysti. Mut näin meillä.

Yhteistyössä