Paljonko yksityinen psykoterapeutti saa palkkaa??

  • Viestiketjun aloittaja Haaveilee
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mielenkiintoista luettavaa. Olen itse psykoterapeutti Saksassa, jossa psykoterapeutin jatkokoulutukseen pääsee vain lääkärit ja psykologit. Koulutus vastaa erikoislääkärin koulutusta, vaikka palkasta kiistellään edelleekin. (Huomattavasti alhaisempi). Koulutus maksaa 20-50 000€ yliopiston jälkeen ja kestää 3-6 vuotta, aina 4200 h yleensä normaalin palkkatyön ohella. Itse kävin lähes koko ajan 40h viikossa psykiatrisessa sairaalassa koulutuksen ohella töissä (kovat viikko tunnit). Lopuksi isot kirjalliset valtakunnaliset tentit ja monen muotoiset suulliset kokeet. Ammattinimikkeen saatuani, piti minun ostaa maksusitoomuslupa, jotta sain oman praktiikan avattua (20-80 000€) ja suoraveloituksen sairaskassoihin. En ole Saksassa törmännyt ajatteluun, että joku kyseenalaistaisi pätevyyttäni tai koulutuksen tasoa. Kovankin koulutuksen jälkeen en kuitenkaan vaihtaisi ammatia. Työ on raskasta, sitä pitää tehdä ne 4-8 potilastuntia päivässä, jotta pääsee myös lomille, pyhäpäiville, koulutuksille, työnohjaukseen, tai vapaalle, jos flunssa iskee. Työnkuva on mielekästä, antoisaa, rauhallista, oman tahdin työtä, sitä voi tehdä paljon tai vähän ja silloin, kun itse haluaa. Palkka lienee hieman parempi kuin Suomessa (100€/ perusistunto ja muistakin kirjallisista asioista voidaan aina osittain laskuttaa.) Liikevaihto menee 100 000€ piiriin.
 
Tsuppeli
Itse otan liikevaihtoa 10 000 eur / kk. Tämä on 25 asiakasta viikossa siten, että 1-2 arkipäivää vapaana. Eli pitkiä päiviä. Käteen jää noin puolet, eli 5000 nettona kuussa.
 
vierailija
Aika oikein laskettu. Ne, jotka laskutaa alvillisesti 100€, jää siitä nettopalkaksesi (omien verojesi jälkeen) n. 30€. Sinun ollessa arvonlisäverolain 34 §:n 1 momentin mukaisesti alvia maksamaton, 100€ jää käteen 24% enemmän, eli n. 38€. Toisin sanoen, 38€ x 70h = 2660€ netto per kk.
Psykoterapia-asiakkaana täytyy sanoa, että ihan järkyttävän vähän jää käteen tuosta. Oikeasti, sydämestä riipii kun itse perusduunarina ihan ilman mitään koulutusta mulla jää käteen 2100 euroa ja mun huippu VET psykoterapeutti saa pari hunttia enemmän käteen.
 

Yhteistyössä