Paljonko vauvan pitäisi olla ulkona päivittäin?

  • Viestiketjun aloittaja syyllisyyden tunne
  • Ensimmäinen viesti
syyllisyyden tunne
Meillä ei ole parveketta, joten ulkona nukuttaminen onnistuu vain kun lähden vaunujen kanssa kävelylle. Pyrin käymään joka päivä, mutta kerran tai pari viikossa on jotain muita menoja, joiden takia ei ehdi vauvan kanssa ulos. Tai sitten on niin väsynyt, että haluaa nukkua päikkärit yhtäaikaa vauvan kanssa. Vaunulenkit kestävät säästä riippuen puolesta tunnista tuntiin. Onko tästä vauvalle jotain haittaa, kun ei saa oleilla 2-3 tuntia ulkona päivittäin, kuten monet muut?

Olen jotenkin niin rutinoitunut tähän, että tuntuu jotenkin pahaltakin ajatus, että alle puolivuotiaani nukkuisi pakkasessa monta tuntia putkeen. En kai itsekään tarkenisi hengittää pakkasilmaa tuntikausia joka päivä. Silti tunnen huonoa omaatuntoa tästä vähästä ulkonaolosta. Kertokaa minulle karuja faktoja, miksi vauvan pitäisi olla niin paljon ulkona vai riittääkö tämä meidän tapa???
 
kärryttelijä.
Monetko päikkärit teillä otetaan? Meillä kun otettiin kolmet päikkärit aina 9kk ikään asti, niin kävin aina niistä yhdet kävelyllä lapsen kanssa ulkona. Itsekin haluan saada ainakin kerran päivässä happea. Olin kylläkin huolestunut siinä vaiheessa kun nämä ulkona otetut päikkärit muuttuivat vaan alle tunnin mittaisiksi.... Nyt kun on kahdet päikkärit, niin en aina nukuta ulos, sillä sisällä onnistuu paremmin, vaan sitten ulkoillaan hereillä ollessa.
 
laiska äiti
Kiva kun täällä oli tällainen aloitus, olen nimittäin monta kertaa miettinyt samaa asiaa. Huojentavaa kuulla, että puoli tuntiakin riittää:)

Mä en nimittäin jaksa joka päivä välttämättä vaunuilla ja poika ei nuku ulkona niin hyvin kuin sisällä. Nukkuu ulkona yleensä vain puoli tuntia vaunuissa, sen jälkeen alkaa itku ja otan sitten sisälle nukkumaan, sisällä jatkuu uni oikein hyvin. Eli vauva on kyllä joka päivä ulkona mutta ei ikinä 2-3 tuntia. Meillä on omakotitalo, joten vauva nukkuu tuolla takapihalla, mutta jostain syystä hän ei tykkää ulkona nukkumisesta. Paitsi sitten jos vaunut liikkuu koko ajan niin silloin uni kyllä maittaa. Mutta kuten sanottu, en jaksa ihan joka päivä vaunuilla.
 
Mielipide,
Alkuperäinen kirjoittaja syyllisyyden tunne:
Olen jotenkin niin rutinoitunut tähän, että tuntuu jotenkin pahaltakin ajatus, että alle puolivuotiaani nukkuisi pakkasessa monta tuntia putkeen. En kai itsekään tarkenisi hengittää pakkasilmaa tuntikausia joka päivä.quote]

No ei alle puolivuotiaan kuulukaan hengitellä pakkasilmaa tuntikausia joka päivä. Jos noin puet asian, niin etköhän ole jo ihan sinut omien tapojesi kanssa :)

Hyväksihän raitis ilma on. Ei sitä voi kieltää. Mutta kyllä tunnin verran päivittäin riittää. Ja miksei puoli tuntiakin.

Meillä vauva nukkuu ulkona, kun siihen kerran on mahdollisuus. Yhteensä siis 3-4 tuntia "ulkoilua" päivittäin. Vauva nukkuu paljon paremmin ulkona ja olen tähän järjestelyyn todella tyytyväinen. Mitään kylmää pakkasilmaa vauvani ei kyllä hengitä ja minusta ei tunnu yhtään pahalta nukuttaa vauvaa ulkona.

Tiedän monia, joilla yhdet lyhyet unet nukutaan vaunulenkillä ja loput kotona. Miksei tuo olisi hyvä järjestely? Mutta kuten sanottu; noinkin ihan hyvä
 
Kullanmurun äiti
Käyn melkein joka päivä vaunukävelyllä. Se kestää noin tunnin. Ja joskus tyttö jää vaunuihin nukkumaan pariksi tunniksi vielä lenkin jälkeen, joskus herää jo vartin päästä kun vaunut ei enää liikukkaan, ja siinä on päivän ulkoilut hänellä. On mullakin huono omatunto, jos vauva ei ole yhtään ollut pihalla koko päivänä, vaik me asutaan rivaris, ja omalle takapihalle vaunut sais koska vaan... pukemisrumba vaan ei aina jaksa kiinnostaa, ku helpommalla pääsee ku kellahtaa vauvan viereen sänkyyn. :) Joskus menee monta päivää ettei olla oltu yhtään pihalla, mut sitten aina tulee se pakottava tarve että nyt on jo päästävä ulos. :)
 
vaunulenkkeilijä
Kyllähän vähän isommilla lapsilla suositellaan paria tuntia ulkona päivässä. Ja tekee se hyvää vauvoillekin se raitis ilma. :)
Mä vien vauvan joka päivä ulos päikkäreille. Ensin kävellään lenkki, pituus riippuu mun viitseliäisyydestä, mutta vaihtelee 20 minuutin ja tunnin välillä. Sen jälkeen jätän vauvan pihalle nukkumaan (asutaan rivitalossa). Hän nukkuu ulkona yhteensä pari tuntia. Lyhyempiä päikkäreitä ottaa sisällä parit (puolisen tuntia kerrallaan). Tänä talvena ei ole kertaakaan ollut liian kylmä, eli huoletta on onneksi voinut vauvan nukuttaa ulos. Sateellakin ollaan tehty pikku lenkki ennen kuin olen jättänyt hänet katoksen alle nukkumaan. Jos asuttais kerrostalossa, tekisin varmaan pidemmän lenkin joka päivä että saatais molemmat happea. Mulla hajoaisi pää jos olisin päivästä toiseen vaan sisällä ilman että kävisin edes pikku lenkillä...
 
hieman hullumpi
Olen käynyt joka ikinen päivä vauvan (kohta 9kk) kanssa vaunulenkillä, satoi tai paistoi. Meillä ei ole pihaa eikä parveketta, joten vaunulenit kestävät vauvan unien verran noin 1,5-2 tuntia. Rasva on palanut mukavasti , mutta totta tosiaan tekisi välillä vain mieli kellahtaa sänkyyn itsekin nukkumaan. Tänään jäin sisälle ensimmäistä kertaa koko aikana, koska ilma on aivan järkyttävä...huono omatunto kolkuttelee jo ja oma pääkin vaatisi raitista ilmaa. Voipi olla että lähdemme kuitenkin illan suussa vielä ulkoilemaan. Taidan olla hieman hullu.
 
pluraali
Alkuperäinen kirjoittaja vaunulenkkeilijä:
Kyllähän vähän isommilla lapsilla suositellaan paria tuntia ulkona päivässä. Ja tekee se hyvää vauvoillekin se raitis ilma. :)
Olen kyllä tätä asiaa monesti mietiskellyt. Taitaa olla raitis ilma ja sen haukkailu monen tunnin ajan pelkkä myytti nykypäivänä. Jos lapsi ulkoilee kaupungissa, jossa on pakokaasuja ja katupölyä, on kyllä omituista pitää lasta sellaisessa ympäristössä tuntitolkulla pihalla. Meillä ainakin radiossakin väliin toitotellaan, että ilmanlaatu on huono. Keväisinhän tämä ongelma vain pahenee. Pidän taaperoani ulkona noin tunnin päivittäin. Katson, että se riittää. Neuvolassa aikanaan sanottiin, että ulkona voisi olla päivässä neljäkin tuntia. Just joo, ja missäs välissä teen kotityöt ynnä muut asiat! ;)

 
Mutu-tuntumaa
Olin aikanaan vauvan kanssa pakosta paljon ulkona, kun pallero ei suostunut muuten nukkumaan päikkäreitä. Nyt taaperona hän ulkoilee n. 1-1,5 tuntia päivässä. Olen varmaan kamala äiti, mutta minua ei yhtän motivoi pakkoulkoilu räntä-ja loskasäällä, pitkästyn itse kuoliaaksi. :( Kevät-ja kesäaikaan on ihan eri meininki, silloin saatetaan olla tuntikausia ulkosalla. Nyt kun katsoo ikkunasta räntsadetta, ei voisi ulkoilu vähempää kiinnostaa. Lapsikin enimmäkseen kitisee siellä.
 
pakko kommentoida
Alkuperäinen kirjoittaja syyllisyyden tunne:
Olen jotenkin niin rutinoitunut tähän, että tuntuu jotenkin pahaltakin ajatus, että alle puolivuotiaani nukkuisi pakkasessa monta tuntia putkeen. En kai itsekään tarkenisi hengittää pakkasilmaa tuntikausia joka päivä. Silti tunnen huonoa omaatuntoa tästä vähästä ulkonaolosta. Kertokaa minulle karuja faktoja, miksi vauvan pitäisi olla niin paljon ulkona vai riittääkö tämä meidän tapa???
Ei kyllä tänä talvena ole pakkaset vaivanneet, niin että olis tarkenemisesta päässyt ongelma tulemaan...!

Kyllähän vauvallekin raitis ilma tekee hyvää. Meillä lapset nukkuneet vauvana aina rattaissa ulkona päiväunensa, tuollaisen 4-6 t yhteensä päivän mittaan. Ja isompanakin ovat viihtyneet hyvin ulkoilmassa. Siitä sitä saa vastustuskykyä, ruokahalua ja hyvää mieltä :)
 
himu
Hah. Ulkona nukuttamista ei juuri Pohjoismaiden ulkopuolella harrasteta - miten lie ulkoiluttavat muualla vauvansa, ken tietää, mutta hyvin kasvavat!

Meillä ei pienenä nukuttu ulkona, kun vauva huusi ihan hysteerisenä vaunuissa, oltiin hiljaa tai liikkeellä. Ulkoilut jäivät siis siihen, mitä oli pakko liikkua paikasta toiseen - päikkärit nukuttiin kehdossa sisällä. Ehkä puolivuotiaana oppi vaunu-unille, ja siitä asti niitä on harrastettu, kun se on minulle helpompaa - voin vaikka imuroida sillä aikaa tms ilman, että häiritsen lasta. Mutta sen perusteella, mitä olen kuullut, vaunu-unien terveellisyys on vain yleinen myytti. Eri asia sitten, kun lapsi kasvaa ja tulee aika leikkiä ja liikkua ulkona! Sisällä usein puuttuvat mahdollisuudet kovaan temmeltämiseen, kun ei ole tilaa ja aikuiset komentavat rauhoittumaan ;)
 

Yhteistyössä