Paljonko vähintään on omakotitalon kulut kuukaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omakotiasuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omakotiasuja

Vieras
Mitä kaikkia kuluja omakotitalossa tulee? Siis jätemaksut yms..?

Erosin ja elän kaksin lapseni kanssa. Maksan vuokraa tällä hetkellä 700e/kk. Ajattelin muuttoa kotipaikkakunnalle missä on tälläkin hetkellä muutama omakotitalo myytävänä 130-150 tuhannella eurolla. Mun vanhemmat lähtis takaamaan..
Mutta tää on vielä ihan ajatuksen asteella, haluan ensin kysellä ja perehtyä ettei tuu yllätyksiä... Isännöitsijälle ei tietenkään voi soittaa jos vaikka jääkaappi lakoaa :D

Eiks tolla 700 kuussa jo lyhentäis lainaa ja maksais jotain laskujakin?!
En jaksa nyt ruveta mitään lainalaskureita tänä iltana miettiin, lähinnä teidän kokemuksia ja mielipiteitä :)

Kulujen lisäksi kannattaa huomioida, onko tottunut asumaan omassa omakotitlossa. Aina on jotain pientä näprättävää ja korjausta vaativaa. Sanoisin, että meillä sähköön, veroon, vesilaskuun ja jätekuluihin menee noin 400 euroa kuussa. Pääkaupunkiseudulla 170 neliön omakotitalo sähkölämmityksellä.

Viimeksi muokattu:
Sähkölämmitteisessä talossa voi mennä pelkkää sähköön se 200-300 kuussa. Riippuu tietty talon koosta. Kaukolämmössä jos talo on niin halvempaa.

Kyllä sulla 130000 lainastakin jää 550 maksettavaa kuussa, vaikka korot on alhaalla, entäs sitte ku ne nousee?

Lainanhoitokulujen päälle menee meillä sellainen 400 euroa. Jätemaksut, kiinteistövero, tonttivuokra, sähkö, vesilasku ja lisäksi vakuutukset kalliimmat mitä osakehuoneistoissa.

Kannattaa budjetoida n. 500 e/kk omakotitalon kuluihin.. Siis sähkö, vesi, verot, vakuutukset, polttopuut(?), tiehoitomaksut jne.. Tuosta summasta jää vähän yli mutta tuleehan niitä kaikenlaisia hankintojakin ja remppoja omakotitalossa ajan kanssa. Ruohonleikkuri, lumikola, lapiot, komposti(?).. Kesällä istutuksia, kasvimaata.. Jne jne. Ei kannata aliarvioida kuluja, sillä yllätyksiä tulee aina ja omasta lompakosta se raha on vain löydyttävä.

Kannattaa budjetoida n. 500 e/kk omakotitalon kuluihin.. Siis sähkö, vesi, verot, vakuutukset, polttopuut(?), tiehoitomaksut jne.. Tuosta summasta jää vähän yli mutta tuleehan niitä kaikenlaisia hankintojakin ja remppoja omakotitalossa ajan kanssa. Ruohonleikkuri, lumikola, lapiot, komposti(?).. Kesällä istutuksia, kasvimaata.. Jne jne. Ei kannata aliarvioida kuluja, sillä yllätyksiä tulee aina ja omasta lompakosta se raha on vain löydyttävä.

Tuo on totta, että pihanhoitoon menee rahaa. Ennen rivarissa ja ekana okt kesänä piti ostaa ruohonleikkuria, trimmeriä, pensassaksea, lapiota yms yms. Ennen lainas vaan taloyhtiön varastosta.

Meillä menee sähköön n.250e/kk, vesilasku tulee vissiin kerran tai kakas vuodessa, usemapia satasia sekin, vakuutukset..ei mitään hajua, jätehuolto, likakaivon tyhjäykset, olisko satku/kk, polttopuut 200e/vuosi...onhan täs kaikkee pientä :D

140 000e laina, 25v 5% korko tekee kuukausieräksi 820e. Et voi laskea tämän hetken korkotasolla joka on ennätysalhainen. 25 vuoden lainaa ei voi ajan puolesta venyttää, joten siksi korko pitää laskea yläkanttiin (euribor 12kk keskiarvo on 3.5-4% luokkaa, siihen marginaali päälle).

Et siis tämän hetken vuokramenoilla maksa edes lainaa. Talon kulut ovat kuussa noin 200-600e/kk riippuen sen iästä, lämmitysmuodosta, sijainnista, tontin omistuksesta jne.

Tuo on totta, että pihanhoitoon menee rahaa. Ennen rivarissa ja ekana okt kesänä piti ostaa ruohonleikkuria, trimmeriä, pensassaksea, lapiota yms yms. Ennen lainas vaan taloyhtiön varastosta.

Näinpä.. Tietysti osa noista hankinnoista on kertaluonteisia kuten lapiot ja ruohonleikkurit, mutta kummasti niihin vaan saa rahaa uppoamaan.. Itse olen yrittänyt suosia perennoja istutuksissa, mutta kummasti vaan joka vuosi alkukesästä on satanen tai kaksi mennyt kasvien ja kukkien hankintaan. Ensi kesöksi haaveilen omenapuiden ja marjapensaiden istutusta.. Ja taas rahaa palaa kun hankkii kasvit ja multaa istuttamiseen.

Kiitos vastauksista! :)
Olen kyllä asunut omakotitalossa ja esim.lumityöt ja ruohonleikkuu tuttua puuhaa.. Mutta en oikein koskaan ollut perillä mitä mikäkin maksaa kun ex-mies hoiti kaiken.

Olen toiminnan nainen ja vasara pysyy kädessä :D

Mun pihasta suurinosa muuntautuis koiratarhaksi, mahdollisimman vähän leikattavaa ruohoa kiitos... :D

Polttopuut saan isän metsästä kun osallistun puutalkoisiin.

Mulla jää palkasta käteen n.1500e kuussa ja siihen päälle elatusmaksut 150e ja lapsilisä yh-korotuksineen, eli n.150e. 1800 siis käytössä. ja 130e menee autolainaan kuussa.

Et sellanen 1600e olis sit se lopullinen summa...

Olen kyllä asunut omakotitalossa ja esim.lumityöt ja ruohonleikkuu tuttua puuhaa.. Mutta en oikein koskaan ollut perillä mitä mikäkin maksaa kun ex-mies hoiti kaiken.

Mun pihasta suurinosa muuntautuis koiratarhaksi, mahdollisimman vähän leikattavaa ruohoa kiitos... :D

Mulla jää palkasta käteen n.1500e kuussa ja siihen päälle elatusmaksut 150e ja lapsilisä yh-korotuksineen, eli n.150e. 1800 siis käytössä. ja 130e menee autolainaan kuussa.

En halua olla ikävä, mutta noilla tuloilla unohda koko juttu. Sulla menis väkisellä yli tonni asumiseen.

Mut noi kulut riippuu niin paljon siit miten elät ja millanen koti. Lämmitysmuoto yms. Eli jos saat ilmaset puut niin suodittelen taloa jossa maks paljon uuneja, jopa puupoltteinen vesilämmitys. Eli kellaris iso uuni jonka lämmität niin pattereis lämpö ja kuuma vesi samal. Silloin sähkölasku tipahtaa olemattomaks. Meil jäteauto käy kerran kolmes kuukaudes, 5€. Kiinteistövero jotain 100€, vesi on kiinni omasta kulutuksesta myös, mut sen nyt joutuumaksaa aduu sit missä vain.
Kiinteistövero
Sähkö ja vesi
Ruonleikkuri ja lumilapio
Jätemaksu
Vakuutus
Likakaivon tyhjennys tai jätevesimaksu

Meillä on todella pienet kulut. Laina pieni kun halpa talo. Et oisko joku 400€ kuussa lyhennyksineen.

En kyllä minäkään lähtisi tuollaisilla nettotuloilla muuttamaan omakotitaloon. Oma nettoni on melkein tuplaten (tosin lapsiakin kaksi) enkä näilläkään tuloilla lähtisi tuohon ap:n suunnitelmaan. Me asutaan rivitalossa, lainaa oli alunperin juurikin n. 140 000, ja tässä asumiseen rahat riittää mukavasti. Yllättävän paljon saa rahaa uppoamaan pieneenkin pihaan sekä auton ja asunnon pikkuremppoihin.

Meillä omakotitalon pinta-ala 140 neliötä. Lainaa jäljellä 140 000 euroa, lyhennys n. 1100 e/kk ja me laitetaan taloustilille yhteensä 2000 e/kk. Sieltä hoidetaan siis nelihenkisen perheen ruokakulut. Pientä pintaremonttia ollaan voitu tehdä noilla rahoilla. Okei.. Meillä "iso" kkerä lainassa, mutta autosta koituvat kulut mies maksaa omasta pussista remontteineen päivineen ja minä taas vastaan lasten vaatetuksesta. Minun mies on pohjakoulutukseltaan kirvesmies, joten osaa remontoida ja vielä taitavasti.. Silti aina kauhistelen remonttiin menevää rahamääriä kun pikku pussi härpäkkeitä maksaa useampia kynppejä..

En halua olla ikävä, mutta noilla tuloilla unohda koko juttu. Sulla menis väkisellä yli tonni asumiseen.

Näin. Jo pelkkä laina veisi yli 50% nettotuloista tuolla 5% korolla laskettuna, ja pankit taitavat laskea että maksimi on 40% netosta _asumiskuluihin_ 6% korolla. Tuohon päälle ne muut asumiskulut niin asumiseen menisikin jo se 1000-1200e/kk joka on täysin mahdoton hoitaa noilla tuloilla.

Noin pienella palkkatulolla en suosittelisi minkäänlaista asuntolainaa, kun elätettävänä on kerran vielä lapsikin ja ilmeisesti auto pakollinen. Nykyään pankeilla on aika tiukat lainanyörit, joten todennäköisesti lainaa ei edes irtoaisi kuin max luokkaa 50 tonnia jos sitäkään - nykyään monesti vaaditaan jo vähintään 10-15% omarahoitusta eli pelkät takaajat eivät riitä. Ja säästöjä ei ap:lla ilmeisesti ollut.

Suosittelen että alat nyt säästämään, mahdollisesti muutat halvempaan asuntoon (700e on aika iso vuokra, ilmeisesti et asu kuitenkaan pk-seudulla jos 150 tonnilla saisi talon). Sitten kun kasassa on se vähintään 10% asunnon hinnasta niin ensin ostat vaikka edullisen kaksion. Siten pääset vuokran maksusta eroon ja kerryttämään omarahoitusosuutta taloon jonka aika on sitten kun palkkatulot ovat isommat tai säästöjä on huomattavasti enemmän.

Yhteistyössä