Paljonko teillä lapset osallistuu kotitöihin?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mitä hommia siis teillä lapset tekee ja minkä ikäisiä ovat?
Mulla on 5- ja 7-vuotiaat ja meinaa vähän aiheuttaa välillä päänvaivaa tuo että mitä niillä voi teettää. Haluan että molemmat osallistuvat hommiin mutta en halua missään nimessä "ylityöllistää" pieniä ihmisiä. Siksi kiinnostaa ihan vertailun vuoksi kuulla miten muilla työnjako sujuu. :)

"vieras"
Ekaluokkalainen kattaa pöydän, tekee välillä salaatin, joskus muutakin ruokaa. Juoksee kaikkia asioita, jos vaikka isä ulkona ja pitää toimittaa joku asia hänelle. Siivoaa oman huoneensa, tai lähinnä yrittää pitää tavarat paikoillaan. Pyyhkii pölyt, se tosin ehkä joka toinen viikko. Sitten lisänä aina vähän mitä milloinkin.

5 v ja 7 v vievät roskat ulos, hakevat postin, vievät omat likaiset vaatteensa pesuun, korjaavat astiat tiskikoneeseen, tyhjentävät kauppakassit, imuroivat, siivoavat kanin häkin, siivoavat oman huoneensa...tuollaisia perusjuttuja.

Kaikki on osallistuneet kotitöihin omien kykyjensä mukaan jo pienestä pitäen. Aloitetaan pienistä, kuten omat tiskit koneeseen, vaatteet kaappeihin, imurointi yms..

Tällä hetkellä 13v viikkaa perheen puhtaat pyykit, 11v tyhjentää aina tiskikoneen ja 8v täyttää sen. Lisäksi huolehtivat omien huoneiden (ja muutenkin omien jälkien) siivoamisesta, roskien viemisestä ja välillä haluavat tehdä ruoan.

"vieras"
Meillä ensimmäinen annettu kotityö on ollut vessanpaperirullien laitto vessan kaappiin, laittaa siis paketista ne yksitellen kaappiin, on sitten tarvittaessa helppo ottaa uusi rulla vanhan loppuessa.

Tuon ikäiset saavat kattaa pöytää, tyhjentää tiskikonetta sen, mitä saavat laitettua paikoilleen ilman mitään kiipeilyjä, täyttää tiskikonetta, pyyhkiä pölyjä, imuroida, viedä roskia kaverina (ne lajitellut pikkupussit tai yleensä maitopurkit tai muut pahvit).

"näin meillä"
Meillä pojat 11 v ja 12 v; siivoavat itse huoneensa, kattavat pöydän/raivaavat ruuan jälkeen, tekevät salaatin, lämmittävät ulkosaunan pari kertaa viikossa, kastelevat ulkokukat/kasvimaata tarpeen mukaan/kun itse en ehdi, leikkaavat nurmikon viikottain, tekevät lumityöt, ruokkivat koirat ja kanat. Nämä aika säännöllisiä juttuja. Nyt kesällä, kun kotona "poikkeustilanne" remontin vuoksi, huolehtivat myös pikaviikkosiivouksista (imurointi, mattojen puistelu, enimpien pölyjen pyyhkiminen), normaalioloissa ovat apuna viikkosiivouksessa (jos ovat kotona) ja siis siivoavat omat huoneensa.
Töistä ei makseta, mutta toisaalta saavat kyllä käytännössä mitä tahtovat.

Roskiksen on nyt 5vee kiikuttanut usein ulos, noukkinut huonoja omenoita ämpäriin ja kompostiin, imuroinut muruja, kattanut pöytää, kauppakassien tyhjennys on kanssa jo velvollisuus. Ja huonettansa pitää siivota kun kun käsky käy.

Tiskikoneen täyttö tuntuu meillä olevan taidetta, joten siihen ei osallistu eikä tyhjennys onnistu, kun kaikki päivittäisastiat ovat niin korkealla että pitää olla paljon enemmän pituutta...

Kaikki osallistuvat. Jokainen tekee vuorollaan kanssani ruokaa, kuorii porkkanoita, perunoita, pilkkoo niitä kattilaan, keittelee kastiketta, pilkkoo salaattiaineksia, ihan mitä tahansa ruoan kanssa nyt pitääkään tehdä - 3-vuotias ei saa vielä pilkkoa isolla veitsellä itsenäisesti mutta lähes kaikkea muuta tekee mukana.

10-vuotiaan tehtäviä ovat mm. iltaisin iltapalapöydän siivoaminen, astiat tiskiin, pöytä puhtaaksi, ruokailutilan lakaiseminen. Vuorollaan tekee jälkiruoan, siivouspäivänä siivoaa toisesta lastehuoneesta omat tavaransa ja kun toinen on tehnyt omilleen saman, vie maton ulos ja imuroi. Toisen vessan pesee myös.

8-vuotias hoitaa iltaisin eteisen kuntoon - siistii kengät järjestykseen, niputtaa hanskat, pipot, villasukat koreihin, vie likaisia vaatteita pois (sinne jostain syystä joskus jää), siivouspäivänä siivoaa oman ja 3v:n huoneen, imuroi sen.

6-vuotias tyhjentää iltaisin tiskikoneen, siivouspäivänä vie roskia, vie loput matot telineen viereen, pesee kanssani saunan ja toisen vessan, lajittelee pyykkejä.

Jokaisella on vuorollaan vastuullaan pöydän kattaminen, omien astioiden vieminen tiskiin kuuluu kaikille, samoin pyykit joko pyykkiin tai kaappiin, pyydettäessä tyhjentävät tiskarin.. Ai joo ja sängyt petaavat päivittäin jos muistavat, aina eivät muista. Käyvät välillä kaupasta sitä tai tätä jos on unohtunut.

3-vuotiaan velvollisuuksia ovat tiski- ja pyykkikoneen laittaminen päälle, omien vaatteiden vieminen pyykkiin toki.. ja lelujen siivoaminen olohuoneesta lastenhuoneeseen.

Kuulostaa paljolta, mutta ei lopulta ole niin paljon - ja mullekin jää tässä perheessä vielä runsaasti tekemistä :D

Meillä 3-v. kerää lelujaan, siivoaa eteisessä kengät telineeseen, vie pyykkiä koneeseen, vie puhtaita pyykkejä wc:stä olkkariin, jossa kuivausteline. Laittaa sukkansa patterille kuivumaan. Tyhjentää tiskikoneeslta omia muoviastioitaan. Tämä tekeminen ei tietenkään ole jokapäiväistä vaan satunnaista. Leluja tarvitsee kerätä joka päivä.

vieras jatkaa
[QUOTE="vieras";24473786]Ekaluokkalainen kattaa pöydän, tekee välillä salaatin, joskus muutakin ruokaa. Juoksee kaikkia asioita, jos vaikka isä ulkona ja pitää toimittaa joku asia hänelle. Siivoaa oman huoneensa, tai lähinnä yrittää pitää tavarat paikoillaan. Pyyhkii pölyt, se tosin ehkä joka toinen viikko. Sitten lisänä aina vähän mitä milloinkin.[/QUOTE]

Olen kuvitellut että meidän ekaluokkalainen tekee paljon, kun tuntuu ettei sukulaiset ja tuttavat vaadi lapsiltaan oikein mitään kotitöitä, mutta minähän voin lisätä reilusti hommia :)

"vieras"
Ap kiittää! :) Ehkä olen suunnilleen oikeilla jäljillä. Meillä siis molempien hommiin kuuluu huoneen siivous (mä olen kyllä hoitanut imuroinnin vielä mutta ehkä senkin voisi delegoida eteenpäin jo :D ), pöydän kattaminen, astioiden vienti koneeseen tai pöydälle jos kone on päällä, omien pyykkien vienti koriin... Lisäksi auttelevat pyytämättä mielellään esimerkiksi puuhommissa. Roskia eivät voi viedä kun roskis on liian korkea, postit hakevat laatikosta välillä kyllä. Etenkin isompi tekee välipalansa itse (toki autan tarvittaessa) ja siivoaa sitten pöydän. Molemmat osallistuvat ruuanlaittoon pilkkomisen, kaatamisen, sekoittamisen yms. muodossa. :)

Yhteistyössä