Paljonko teillä juodaan 4 kk iässä maitoa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttönen-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tyttönen-

Jäsen
01.07.2007
269
0
16
Tuossa tuo kysymys.
Meillä juodaan max. 8 dl päivässä, mutta tuo tapahtuu todella harvoin.
Maitoa juodaan min. 4 dl päivässä.
Mietin että mikä on suositus, koska meillä mielestäni menee todella vähän ?
Mitä jos menee liian vähän, kun ei voi pakkosyöttääkään ?

Meillä näin :
9.00 Maissivelli
12.00 1/2 - 1 Purkki Vihannessosetta
17.00 Maito
18.00 1/2 - 1 Purkki Hedelmäsosetta
20.00 Perunaporkkanavelli
Yöllä Kerran Maito

Meillä menee litran verran maitoa päivässä.

n2-3 aikaan maitoa noin 150
n 7 puuroa noin puolli desiä (teen maitoon)
n. 7.45 maitoa noin 150
n.11 puoli purkkia liha/kala sosetta ja maitoa 100-130
n. 13-13,30 maitoa 200
noin 16,15 puolipurkkia kasvissosetta ja maitoa noin 100-120
n18 maitoa (taitaa jäädä pikku hiljaa pois)
n 19,30 puuroa vajaa desi
20 maitoa 150-200

aivan. kun meillä on ongelmana nuo päiväunet. nukkuu 3 * 45 min. ja tuntuu että pää hajoo. onko nälkäinen ? voinko aloittaa jo puuron kun ikää vähän yli 4 kk ? onko nälästä kysymys ? ei kuitenkaan juo maitoa vaikka tarjoan..

Meillä maitoa menee max. 750ml päivässä! Siis tähän laskettuna aamuvelli ja iltavelli luonnollisesti. Maitoa juodaan päivisin klo. 14 ja 18 ja kerralla menee max. 120-130 ml ja tätäkin vaivaista määrää juodaan pahimpina päivinä n. tunti. Että repikää siitä... Mitään syytä ei huonolle syömiselle ole löydetty, näin vaan on. Niin, yöllä syö myös 2 kertaa n. 100ml kerralla.
Ollaan oltu "syömäkoulussakin" lastenosastolla, mutta ei tulosta...
Nyt teen lähes päivittäin ruokapäiväkirjaa ja seuraan määriä, on aika ressaavaa nämä ruokailut... Kiinteitä ollaan vasta harjoiteltu, kun tuo maidonjuontikin tökkii, mut pitäshän sekin saada aloitettua kunnolla. Tiedän vaan, et jos aloitan kiinteät päivään, niin maitoa ei varmaan putoa yhtään silloin... hankalaa.. Tyttö kohta 4kk.
Puuroista kysyin neuvolasta ja, jos saisi aloittaa. Sanoi meillä, ettei ennen 5kk. saisi antaa...
Meillä ei merkittävää eroa siinä miten nukkuu... syö aina yhtä huonosti... :(

Ja itse saamistani vastauksista päätellen ap:n vauva syö ihan normaalisti. Minulla on nelikuinen vauva, joka saa päivässä maitoa korkeintaan 7 desiä, ja kiinteitä menee yhteensä 3 x puoli purkkia.

Emmasofia, minkä vuoksi teillä on ruokailu tarkkailun alla? Onko kasvu hidastunut? Minusta 7,5 dl plus yösyöttöjen 200 ml kuulostaa täysin normaalilta. Vai meneekö 7,5 dl yhteensä? Ainakin täysimetetyillä kuulemma sekin on täysin normimäärä. Itse olen alkanut vähitellen uskoa, että olipa kasvu millaista tahansa (meillä hidasta), vauva kyllä syö itsensä kylläiseksi ja tarpeeksi, jos ei lisää huoli.

Hipp-kaurapuurosta, itse en antaisi alle viisikuiselle vielä kotimaista viljaa. Voi vaurioitua suoliston nukka ja puhjeta keliakia. Näihin ruokafirmojen ikäsuosituksiin ei kannata tuijottaa, kun hehän eivät ole asiantuntijoita vaan kauppamiehiä. Myisivät varmaan 1-kuisellekin puuroa, jos joku ostaisi. Itse asun Ruotsin rajalla, ja olen huomannut, että samoja vauvanruokia myydään rajan molemmin puolin ihan eri ikärajoilla (Ruotsissa varhaisemmilla, ja siellä on neuvolan mukaan keliakia paljon yleisempää).

Ap, meilläkin nukutaan nykyään 45 minuutin "ruhtinaallisia" päiväunia... Kyllä vauvasi varmasti huolisi maitoa, jos olisi nälkäinen, joten itse en kiirehtisi puurojen kanssa. Ja maissi- ja riisipuuroa vauvan vatsa kestää aluksi paremmin kuin kotimaisia viljoja.

Tsempit! :wave:

parnasso: Kasvu on ihan tasaista ollut, ehkä nyttemmin hieman hitaammin painoa tulee, mut ei ole käyrät laskuunkaan lähteneet... Siis ja 750 ml menee koko vuorokaudessa yömaidot mukana. Ihan tasapaksu on tyttö, eikä mikään laiheliini todellakaan, mutta kun meillä vaan nuo lastenosaston lääkäri ja hoitajat kovin hokevat, et enemmän pitää mennä maitoa... Enkä kyllä sitäkään ymmärrä... Toiset ehkä kasvavat pienemmällä määrällä. Ja kun maitoa ei mene enempää. Tuossakin määrässä on n. 50ml varmastikin jo lähes "pakkosyötön" tulosta.
Oli uusi asia minulle tuo keliakian mahdolisuus aikaisesta viljatuotteiden aloituksesta. No hyvä tietää, meillä kun taidetaan olla vähän herkkämahaisia muutenkin. Odottelen site suosiolla ainaski tonne 5-6kk.

No eihän se vauva voi paljoa jaksaa juoda maitoa, kun se saa jo muuta ruokaa niin paljon. Luultavasti maitoa menis aamullakin, jos et antaisi sen tilalle maissivelliä. Maito kai pitäis olla vielä se pääruoka-aines, eikä vaan muun ruoan ohella annettava. Meidänkin poitsu vetelee maitoa n. 7,5dl päivässä. Velliä menee se 2dl:n purkki päivässä. Laitan sen maidon sekaan. Paljonko teillä tyttönen menee velliä päivässä?

hei haloo, en kai mä niin tyhmä ole, ettenkö ole kokeillut jättää ruokia pois ja antaa pelkkää maitoo. mutta ei juo. huutaa sitten nälkäänsä. 3 dl menee maitoa plus yöllä jonkun verran. velliä ei enään mene myöskään. sitä paitti ei 5 kuukauden ikäsellä maito tarvi olla enää pääruoka. ei sullakkaan nälkä lähe maidolla.

No ei millään pahalla ollu toi mun vastaus! Anteeksi, jos sait väärän kuvan.:ashamed: (Ja aloitus koski 4kk ikäisiä, en huomannu katsoa koska se oli kirjoitettu) Ja tossa vastauksessani oli sekin juttu, että ehkä sitä maitoa sais menemään muun ruuan seassa. Meillä menee maitoa "vain 7,5dl", kun ei poikakaan paina kuin n.5,5kg. (Viikon päästä 4kk).Eri asia isomman kokoisella lapsella, eli jos teidän lapsi on isompi, niin onhan se selvä, ettei maito riitä. Ja meillä ainakin poitsu on ihastunu maissivellin makuun! Mäkin kyllä syön mieluummin wienernugaata kuin perunaa :)

meijän kuopus ei meinannu millää juoda maitoo, aina tuli kauhee huuti ku yritti syöttää, mut vaihdoin toisenlaiseen pulloon ja siinä oli erilainen pullo tutti, niin kyl syömiset muuttu ihan täysin, joi heti sen 200ml kerralla.kuopus on nyt 6kk ja syö n 9 200ml nannia tai velliä, n.10.30 liha-kasvissose+maitoa päälle noin 100ml, päikyiltä herättyään juo n klo 14.30 200ml nannia ja 16.30 hedelmäsose+n 100ml nannia sit taas päikyiltä herättyään juo n klo 18.30 juo 200ml nannia ja puuroa syö n klo 20.30 ja ennen ku menee nukkuun juo 200ml nannia.yöllä ei syö.4kk iässä söi n 1200ml päivässä,mutta ei syöny vielä kiinteitä, ku ei suostunu syömään,annoin kyl joka päivä mut hyvä ku sai lusikallisen, hyvin pärjäs pelkällä maidollaki,mut jokanen on oma yksilö,esikoinen ei olis varmaankaa pärjänny pelkällä maidolla sen aikaa ku oli muutenki paljo parempi syömään ja tosin isompiki.toiv saatte maitoo meneen enemmän, se on kummiski tos iässä niin tärkee vielä, tai ainahan se on mut maidon tarve pienee kasvaessaki.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen-:
hei haloo, en kai mä niin tyhmä ole, ettenkö ole kokeillut jättää ruokia pois ja antaa pelkkää maitoo. mutta ei juo. huutaa sitten nälkäänsä. 3 dl menee maitoa plus yöllä jonkun verran. velliä ei enään mene myöskään.

Minullakin tuli mieleen, että saisitko maitoa menemään ruoan mukana? Itse teen niin, että keitän kasviksista tosi tönkön soseen (en siis laita yhtään keitinvettä sekaan) ja pakastan sellaisena annospurkkeihin. Sitten kun on syönnin aika, laitan noin puolet maitoa ja puolet tönkkösosetta. Tulee sopivan vellimäistä vauvalle, ja paljon energiapitoisempaa kuin kaupan vesipohjaisista soseista. Kaupan soseissahan on oikeasti noin puolet vettä (joka on suurustettu muun kanssa), joten niitä en enää lantraamaan lähtisi.

Mutta tsemppiä sinnepäin! Ja periaatteessahan on hyvä, jos kiinteät vauvalle maistuvat. Sitähän sitä on puputettava lopun ikää kuitenkin :) . Omassa tuttavapiirissäni on muutama taapero, joka ei vielä toisella vuodellakaan osaa syödä kiinteää nimeksikään, ja ressi se on sekin.

Yhteistyössä