paljonko teilä jää pakollisten menojen jälkeen elämiseen rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miehen palkka (2200 käteen) menee asunto-, auto-, taloyhtiön remonttilainaan ja yhtiövastikkeeseen ja elatusmaksuihin. Ehkä satasen verran jää yli. Mä saan kotihoidon tukea ja lapsilisiä n. 650e ja ne jää ruokaan, vaatteisiin, muihin laskuihin kuten puhelin ja sähkö. Harrastetaan kirppareita ja hyvin pärjätään. Meitä siis 4 (plus 2 joka toinen vkl).

Meillä ei paljon törsäillä, on jäänyt opiskeluaikojen säästäväisyys vielä päälle. Elämiseen (pakollisine ja ei-niin-pakollisine kuluineen: vuokra, ruoka, vakuutukset, laskut, vaatehankinnat) menee kaikkiaan kahdella aikuisella noin 1300-1500 euroa kuussa, loput eli vähän alle pari tonnia on toistaiseksi laitettu säästöön, ellei ole jotain erityisiä hankintoja/kuluja. Lainoja ei ole maksettavana kuin opintolainaa tällä hetkellä, ja vuokra on edullisimmasta päästä mitä voi olla. Nyt tilanne hieman muuttuu, kun tulee tuo vauva - tulot hieman laskee, saa nähdä miten kulut kehittyy.

Mulla jää käteen n. 1600 miehellä 3000. Talon lainan lyhennys on 450 kk sen lisäksi vakuutus, sähkö, vesi ym. pakolliset laskut tekee 500 pojan elarit ja matkakustannukset n. 450. Loput jää elämiseen. Lapsia kotona kaksivuotias tyttö ja minulla 16 vuotias poika joka asuu isänsä luona, mut on viikonloput ja lomat täällä.

Tällä hetkellä en tiedä. ollaan just vasta nyt tätä uutta tilannetta elämässä, uusi laina ja sitä rataa. Ei ole vielä vakiintunut tämä meidän tilanne, remonttikin menossa. Mutta ei nähdä nälkää. Välillä ehkä syödään vähän halvemmalla, mutta ei nähdä silti nälkää. :D

Mitkä ovat pakollisa menoja lainanlyh. vesi, säkö, puhelimet,netti, ruoka, vaatteet (kuinka paljon niistä voidaan laskea pakollisiksi menoiksi), harrastukset, bensa.....
Siis noitahan on eri kuukausina aivan eri verran eli jossain kuussa esim. nyt syksyllä kun maksat kolmen lapsen harrastukset, sähköt, autovakuutukset, ym samassa kuussa niin hyvä kun rahat riittää.
Jossain kuussa sitten tulle ostettua jos kuinka paljon ei pakollista. No silloin kun on vähemmän laskuja niin laitetaan sääsötilille laskun maksujen yhteydessä enemmän rahaa. Mutta kaikki mikä jää käyttötilille menee mutta eriasia onko ne menot pakollisia

No ei jää mitään säästöön jos sitä tarkoitat... Tulot miehellä ja mulla puhtaana n. 5000 kuussa, ja vuokralla asutaan, mutta kun on muuta velkaa, niin velkoja makasetaan tuntuvia summia joka kk...

Ei ole tullu koskaan laskettua. Jos karkean arvion annan, niin tässä kuussa ruokaan, laskuihin ja muuhun jää lainan ja vastikkeen jälkeen 1300e ehkä. Ei pysty tarkemmin laskemaan ku en tiedä paljonko ruokaan kuussa menee. Tuohon vielä lisäks mun vkltyön palkka mutten tiedä paljon saan ku tulee vasta kuun lopussa. Niin ja lapsilisä. Mut niillä ylimääräisillä sit maksetaan lainaa pois ylimääräisillä lyhennyksillä

Yhteistyössä