Paljonko teidän 5-7v lapsilla on omalla tilillä rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "juustis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"juustis"

Vieras
Mua harmittaa, kun en ole vielä ehtinyt lapselleni paljoakaan säästää. Lapsi täyttää pian 6v ja hänellä on rahaa omilla tileillään max 1700e. Sain lapseni nuorena ja opiskelen vielä itsekin, joten ei ole läheskään joka kuukausi varaa laittaa säästöön.
Lapsella on kuitenkin hieno huone, paljon laadukkaita vaatteita ja kaikki mitä tarvitsee. Joulua ja synttäreitä on varaa juhlia kunnolla ja me matkustelemme kotimaassa ja ulkomaillakin välillä.
En ole koskaan ajatellut, että pitäisi olla hirveästi rahaa lapsella. Kyllä mulla on sitten varaa maksaa kuitenkin ajokortti, auttaa opiskelijaa yms. Muiden juttuja kuunnelle tulee kuitenkin vähän paha mieli.
Tuntuu, että muilla on varaa siirtää useita satasia kuukausittain lapsen tilille. Tuttuni kertoi, että hänen 1-vuotiaalla on jo yli 8000e jne.

[QUOTE="jos";26057117]Jos 1-vuotiaalla muka 8 000 euroa niin verottaja kyllä puuttuisi moiseen.[/QUOTE]

Eikä puutu. Verottajalle tuo on naurettava pikkusumma. Eikä pankki niitä verottajalle ilmoita, ei niitä kiinnosta.
Mä olen saanut isältäni 80t lahjana. Olisi pitänyt ilmoittaa verottajalle. Senkun siirsi omalta tililtä mun tilille ja thats it.

Jos olisin velattomana kartuttanut isoja omaisuuksia, niin silloin toki joku voisi kysyä mistä rahat.

"Lapsella on kuitenkin hieno huone, paljon laadukkaita vaatteita ja kaikki mitä tarvitsee." Hieno homma, mutta pian 6v varmaan arvostaa ihan muita asioita vielä.

Muutama satanen. Ei heillä ole muita tuloja kuin mitä nyt satunnaisesti mummot tyhjentävät kolikkopussinsa tai mitä saavat synttärirahaa. Ja synttärirahat yleensä käytetään saman tien. Eikä ole kyse siitä etteikö olisi varaa laittaa rahaa lasten tileille mutta en näe myöskään mitään syytä miksi laittaisin.

Mistä se verottaja saisi tietää asiasta? Jos sinä et ilmoita verottajalle, niin ei se verokarhu kenenkään tileja katsele.

8000e on kuitenkin niin pieni summa ja jos on saanut esim. osan vanhemmilta ja osan mummolta, niin eihän siinä tule edes täyteen se määrä, mistä pitäisi ilmoittaa.

"Lapsella on kuitenkin hieno huone, paljon laadukkaita vaatteita ja kaikki mitä tarvitsee." Hieno homma, mutta pian 6v varmaan arvostaa ihan muita asioita vielä.

Kuten mitä?
Jos tarkoitat yhdessäoloa, vanhemmuutta, rakkautta jne, niin kyllä meillä niitä riittää:).
Olen opiskelija ja valmistun noin vuoden päästä ja silloin tilanne on toinen. Mulla on kyllä varaa ostaa lapselle kännykkä, me matkustelemme ja tiedän, että lapsi sen ajokortinkin tulee saamaan. Lapsi ei tule jäämään mistään paitsi.
Urheiluvälineet yms on myös kyllä parasta laatuaan. Olen itse kokenut tärkeämmäksi ostaa laadukkaat sukset, luistimet ja muut harrastusvälineet, kuin halvimmat mahdolliset ja siten saada rahaa säästöön.

Olenko ihan hölmö.. Miksi lapsen tilillä pitäisi olla rahaa? Lapsellamme on kyllä tili, mihin sukulaiset halutessaan voi laittaa rahaa (synttärit yms). Nyt lapseni on saanut käyttää nämä rahat tarvittaessaan, reissuun yms.. Mihin itse milloinkin on sitä tarvinut.

Lapseni tilillä on 20e ja nuoremman tilillä 50e.

Mihin säästätte näitä tuhansia euroja?

Toisekseen lasten tileillä on varmaan yhteensä ollut 500e.

No meidän lapsilla ei ees oo mitään omia tilejä. Yhdelle tilille menee lapsilisät ja siellä on jotain 2500 euroa, mutta sieltä myös maksetaan jatkuvasti pieniä hankintoja. En mä oikein näe edes mitään syytä, miksi lapsella pitäis olla ton ikäisenä jo useita tuhansia tilillä. Kai mä luotan liiankin vakaasti siihen, että hyvä taloudelinen tilanne jatkuu myös tulevaisuudessa eikä tarvi etukäteen säästää vuosia esim. ajokorttia varten.

En näe tarpeeliseksi säästää lasten tileille. Miksi pitäisi?
meillä on omat säästömme josta hankimme arvokkaammat hankinnat, mutta se raha on meidän, ei lastemme.

Mihin säästätte näitä rahoja?

Mun mielestä se on ihan sama asia onko säästänyt lapsen tilille ne ajokortti ja opiskelurahat, vai maksaako vanhemmat omasta pussistaan sen ajokortin ja auttavat opiskeluissa omista rahoistaan. Ei se raha ole korvamerkittyä.

Ei meidänkään lapsilla ole kuin vähän rahaa tilillä. ja jos ei lapselle sitten aikanaan ajokorttiin ja autoon rahaa löydy niin metsä kyllä kasvaa joka kesä kohisten. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ööhöm;26057221:
En näe tarpeeliseksi säästää lasten tileille. Miksi pitäisi?
meillä on omat säästömme josta hankimme arvokkaammat hankinnat, mutta se raha on meidän, ei lastemme.

Mihin säästätte näitä rahoja?

Olet toki oikeassa, ettei säästäminen ole mikään välttämättömyys. Minulle oli pienestä asti säästetty rahoja. Oli kiva sitten teininä päästä kielikursseille, saada oma uuhdeko auto ja sisustaa ensimmäinen koti uudella ja hienolla. Opiskeluaikana ei tarvinnut kituutella ja oli varaa matkustaa ja harrastella.
Opiskeluiden loputtua oli säästössä mukava pesämuna oman asunnon hankintaa varten ja oli varaa tehdä ensimmäinen muksukin jo opiskeluaikoina.

Me ei olla todellakaan maksamassa lapsemme ajokorttia, sitä varten täytyy lapsen mennä kesätöihin tms.. Jotta itse säästää kyseisen summan. Opiskelun aikana jos lapsi ei pärjää opintotuilla täyty hänen mennä iltatöihin tms.. Autamme kyllä tarpen vaatien, mutta mitään "tässä sinulle 10 000e, teeppä mitä parhaaksi näet tms"

[QUOTE="Laura";26057242]Olet toki oikeassa, ettei säästäminen ole mikään välttämättömyys. Minulle oli pienestä asti säästetty rahoja. Oli kiva sitten teininä päästä kielikursseille, saada oma uuhdeko auto ja sisustaa ensimmäinen koti uudella ja hienolla. Opiskeluaikana ei tarvinnut kituutella ja oli varaa matkustaa ja harrastella.
Opiskeluiden loputtua oli säästössä mukava pesämuna oman asunnon hankintaa varten ja oli varaa tehdä ensimmäinen muksukin jo opiskeluaikoina.[/QUOTE]

minun mielestä lapsen tai tässä tapauksessa nuoren aikuisen täytyy tehdä itse töitä rahan eteen.

Minullakin oli ja on edelleen varakkaat vanhemmat. En saanut mitään pesämunia, autoja, ajokorttia..
Tiukan paikan tullen lainasivat rahaa. Olen itse painanut töitä "hulluna" nuoresta asti.
Olen hyvin tarkka rahoistani, ja osaan arvostaa asioita.

En tarkoita ettäkö olisi totaalisesti väärin antaa hurjia summia nuorelle aikuiselle lapselleen, mutta minä en näe sitä järkevänä.

3 lasta eikä kenelläkään ole mitään omaa tiliä,eikä ois ikinä varaa edes laittaa lasten tileille säästöön rahaa,kaikesta huolimatta lapset saavat juhlia synttärit yms.... mutta kohtuudella

minun mielestä lapsen tai tässä tapauksessa nuoren aikuisen täytyy tehdä itse töitä rahan eteen.

Minullakin oli ja on edelleen varakkaat vanhemmat. En saanut mitään pesämunia, autoja, ajokorttia..
Tiukan paikan tullen lainasivat rahaa. Olen itse painanut töitä "hulluna" nuoresta asti.
Olen hyvin tarkka rahoistani, ja osaan arvostaa asioita.

En tarkoita ettäkö olisi totaalisesti väärin antaa hurjia summia nuorelle aikuiselle lapselleen, mutta minä en näe sitä järkevänä.

Toisaalta itse kyllä toivon, että lapsi saa keskittyä itse opiskeluun ja elää ihan normaalia elämää, vaikka onkin opiskelija. Eli ei tarvitse koulun jälkeen polkea töihin ja töistä suoraan nukkumaan ja taas kouluun. Kesätyöt riittää opiskelijalle hyvin ja talvikuukausina avusta niin, että lapseni saa asumiskulut maksettua, eikä nälkä kurni.
Käymme perheenä ulkomailla kerran vuodessa. Olimme Malesiassa tammikuussa kaksi viikkoa ja kustansin meidän opiskelijapojankin perheen mukaan reissuun. Ajokortin olemme maksaneet lapselle toki myös.
Nyt on kesätyösäästönsä käyttänyt jo ja minä maksoin esim. uudet jalkapallovarusteet ja kausimaksun. Lapsen isä lupasi maksaa viimeisen vuokran ennen kesätöiden alkua.
Poika on kyllä ahkera ja oma-aloitteinen, eikä tosiaan oleta kaiken tulevan valmiina. Haluan kuitenkin, että lapseni saa myös nauttia nuoruudesta ja keskittyä opiskeluun kunnolla.

[QUOTE="jos";26057117]Jos 1-vuotiaalla muka 8 000 euroa niin verottaja kyllä puuttuisi moiseen.[/QUOTE]

ei puutu jos kaikki ovat lahjoittaneet sen maks summan 4000euroa se on jokaiselle mummolle oma ja tädille ja sedällä. kysy asiat ennen kuin sanot

Yhteistyössä