Paljonko te olette menettäneet verta synnytyksissä?

• Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Aika paljon, ensimmäisen arvioista kokenut neuvolakätilö totesi, ettei se voi pitää paikkaansa, vaan minun on pitänyt menettää paljon enemmän kun mitä se yli puolen litsran arvio oli, kun näki hemoglobiinilukemiani synnytyksen jälkeen ja mitä sitten mittaili vauvan ensimmäisessä tarkastuksessa. Hänen mukaansa minun arvojen tippuminen ei mitenkään selittynyt kirjatulla arviolla. Toisella kertaa ne arviot oli isommat, sillä kertaa taisivat punnita ison hyytymän (puolisen kiloa). Sillä kertaa harkititsivat lisäveren antamista, mutta päättivät ensin katsoa saadaanko minua kuntoon pelkillä rautatableteilla nestetiputuksen lisäksi.

Kolmannella kerralla sitten yrittivät kanyyliä laittaa kaikessa kiireessä tuon historian perusteella valmiiksi.Sain siitä yrityksestä vain pelkät mustelmat kämmenselkään, kun ei sitä siinä ponnistusten keskellä sitten enempää ehtineet kokeilla. Sillä kertaa en sitten sitä verta juurikaan menettänyt eikä kanyylille ollut tarvetta, mutta sillä kertaa lapsi joutui sitten teholle.

"xxx"
Mulla on papereissa 2300 g, mutta paikanpäällä puhuivat kyllä 2500 grammasta.

Mulla oli eppari ja isot repeämät.

Mielestäni en saanut kuitenkaan lisäverta vaan jotain "kirkasta".

"xxx"
Hupsis, oliko tuo plasma sellaista kirkasta lientä?

Mulla on vain sekavia muistikuvia tuosta synnytyksen jälkeisestä illasta ja yöstä. Muistan että molempiin käsiin meni tippa ja molemmissa oli useampi pussi&pullo.

Synnytyspelkoisille vielä kommentti, että mulla eppari & repeämät on ommeltu tosi kauniisti kiinni (seksi on ihan nautinnollista, vaikka toipumiseen meni reilu 3 kk), eikä mulle jäänyt mitään kovin pahaa synnytyskammoa.

"hupsis"
[QUOTE="xxx";30498209]Hupsis, oliko tuo plasma sellaista kirkasta lientä?

Mulla on vain sekavia muistikuvia tuosta synnytyksen jälkeisestä illasta ja yöstä. Muistan että molempiin käsiin meni tippa ja molemmissa oli useampi pussi&pullo.

Synnytyspelkoisille vielä kommentti, että mulla eppari & repeämät on ommeltu tosi kauniisti kiinni (seksi on ihan nautinnollista, vaikka toipumiseen meni reilu 3 kk), eikä mulle jäänyt mitään kovin pahaa synnytyskammoa.[/QUOTE]

Plasma on verituote josta on punaiset verisolut poistettu. Lähinnä kai siinä niitä hyytymistekiöitä halutana vielä siirtää ja muita tarpeellisia, en ole varma.
Mutta joo, plasma on sellaista kellertävän kirkasta nestettä.

erräässss
Useamman litran, kun istukka ei irronnut. Ennen irrotukseen lähtöä paineet laskivat hurjasti ja irrotus päädyttiin tekemään spinaalilla, kun eivät halunneet nukuttaa niillä paineilla. Hb seuraavana päivänä 68 ja kolme pussia sain punasoluja. Ei kammoa, mutta kieltämättä aika vetelä olin siinä vaiheessa kun paineet romahti.

vähän ja paljon
Ekassa muistaakseni joku 400g. Toisessa 2,5 litraa. Istukka ei irronnut ja irrotettiin salissa käsin. Sain pari pussia verta ja jotain nesteitä ennen kuin päästiin siirtymään osastolle. Meni onta viikkoa hiukan huteralla ololla, vaikka alin hb taisi olla vain vähän alle sata. Mutta kun on tottunut siihen 150 lukemaan, niin..

"xxx"
Öh. Mä en tajunnutkaan, että myös mun istukka irrotettiin siellä leikkaussalissa samalla reissulla kun repeämät jne ommeltiin - eli varmaan mullakin suurin osa verenmenosta olikin sitä istukan kautta mennyttä.

Hetken jo kerkesin kauhistua, et onko mulla tosiaan ollu noin paljon pahempi kokemus kuin muilla :LOL:

"tumppi"
Molemmissa synnytyksissä olen ollut istukan käsin irrotuksessa. Ekassa synnytyksessä menetin verta 1,7 litraa ja olin aika huonossa hapessa. Lisäverta en saanut, hemoglobiini alhaisimmillaan 81. Tokassa synnytyksessä (istukan irrotuksessa) menetin 3,5 litraa vertaa, sain lisäverta ja olin hyvässä kunnossa heti synnytyksen jälkeen.

"elossa"
4. synnytyksessä menetin 2,3L verta. Istukan irrottelu nukutuksessa oli minullakin kyseessä. Ei lisäverta annettu vaan olotila parani rauta lääkkeillä. 5. synnytys olikin sitten pahempi. Oli kaikenlaista ongelmaa: hätäsektio, istukka kasvanut kiinni kohtuun ja veren matalat trombosyyttiarvot. Hb oli matalimmillaan 43. vuotoja kaikkineen 9,2 L. Punasoluja 36 yksikköä + 8 pussia kirkkaita verituotteita. Elossa silti ja kahdeksalla lapsella äiti.

Yhteistyössä