Paljonko syötte rautaa?

14.05.2012
36
0
6
Itse syön raskausvitamiinia missä rautaa (huomasin vasta tänään vitamiinin oton jälkeen, sisällys lukee purkissa kahdessa eikä yhdessä rivissä) + 2 kpl retafer- havahduin tänään siihen että syön ehkä liikaa rautaa. Vähennän heti huomisesta. Hb oli mittauksissa viimeksi jotain 119 paikkeilla joten rautakuuri lienee paikallaan.

Onneksi ylimääräinen rauta ei liene paha ongelma:

"Elimistö pystyy käyttäämään kasvuiässä kertyneen raudan yhä uudelleen. Suurin osa raudasta kiertää punasolutuotannon ja -hajoamisen prosessissa. Raudanpuutetta syntyy vain kun raudan menetys tai tarve ylittää raudan saannin. Tätä tapahtuu esim. kasvuiässä ja raskauden aikana, kun raudan tarve lisääntyy sikiön rautavaraston kasvattamiseksi, verenvuodoissa, kuten menstruaatiossa, suolisto- tai muussa verenvuodossa sekä pitkäkestoisen ja hikoiluttavan liikuntasuorituksen aikana kasvavan hemo- ja myoglobiinimäärän tarpeisiin sekä hikeen erittyvän raudan takia Pitkään juostessa voi rautaa hukkautua suolistoon normaalia enemmän. Tämä vaatii kuitenkin intensiivistä, tiheään toistuvaa urheilemista. Tavallinen kuntoilu ei siihen riitä.
Elimistö säätelee raudan saantia siten, että kun elimistön rautavarastosta huolehtiva valkuaisaine, apoferritiini on kyllästynyt raudalla (muodostaen ferritiiniä, raudan ja apoferritiinin kompleksia), suolistosta ei imeydy elimistöön lisää rautaa, vaan ylimääräinen rauta kulkeutuu suoliston lävitse. Perinnöllisessä sairaudessa, hemokromatoosissa, tämä mekanismi ei toimi, jolloin ylimääräistä rautaa varastoituu eri elimiin aiheuttaen elinvaurioita kuten ihon pigmentaatiota ja sokeritautia.
Vastauksena kysymykseen jatkuvasta rautahoidosta viittaan edelläolevaan: liiallinen rauta kulkeutuu suoliston läpi, ellei ole hemokromatoosia, jolloin seurauksena on vakavia elinvaurioita. Parhaiten rautastatuksen saa selville mittaamalla seerumin ferritiinin: jos se on normaali, ei ole raudanpuutetta.
Jos ruokavalio sisältää riittävästi rautaa, ei raudanpuutetta kehity ainakaan miehille edellyttäen, ettei ole kroonista suolistoverenvuotoa tai muuta verenhukkaa. Liikuntaa harrastava menstruaatioikäinen nainen ja kestävyyslajeja harrastava mies voivat hyvin ottaa kahdesti vuodessa sadan tabletin rautalääkityksen, esim Retafer 1 tabl/pv., jos hemokromatoosia ei ole.
C-vitamiini ja hapankaali lisäävät raudan imeytymisen suolistosta n. kaksinkertaiseksi. Lihassa oleva (hemi)rauta imeytyy paremmin kuin muu ravinnon rauta. Maito ja tee vähentävät raudan imeytymistä.
Raudanpuute aiheuttaa suorituskyvyn heikkenemistä, mutta sillä ei ole yhteyttä infektioherkkyyteen".

Tohtori.fi - Tohtori.fi

Viimeksi muokattu:
Otan aamuisin 1kpl Multitabsin raskaus&imetys jossa 20mg rautaa ja sen jälkeen mitä tulee lisää, tulee ruoasta. Illalla sitten vasta otan kalkkitabletit. Hb on 138 ja koko raskausaikana laskenut 140:stä vaan tuon kaksi. Viikkoja 29+6.

itellä hb 100 suunnilleen koko raskausajan. Puolivälistä raskautta oon ottanu lekurin määräyksestä 2 kapselia spartoferia joka yksi kapseli 100mg. Lisäkai lääkäri määräsi Folvite tabletteja, eli foolihappoa, joka on B6 vitamiini, koska rauta ei meinaa imeytyä näköjään ja folaatti arvo verikokeissa laskenut eli siis foolihappo vaikuttaa punasolujen muodostukseen.

Mulla alkaa laskemaan hb arvo jo varhaisilla viikoilla ja sitä neuvolassa on tarkkaan seurattu. TH on aina sanonut että alkuraskaudessa ei suosittele rautalisää ilman että on ensin katsottu verikokein tarkka hb arvo ja yleensä se on lääkäri ketä siinä vaiheessa konsultoidaan jos alkuraskaudessa on tarvetta rautalisälle.

Oon ymmärtänyt että alkuraskaudessa liiallinen raudan saanti voi vaikuttaa jotenkin sikiöön? Lisäsikö km riskiäkin vai onko se vanhentunutta tietoa?

Mulla nuo hb arvpt on ollut 113 paikkeillakin eikä ole kehoitettu muuta kuin ruokavaliolla lisäämään rautaa (alkuraskaudessa siis). Sitten siinä rv 15-16 tietämissä aloteltu rautalisä.

Ja rautahan ei imeydy jos ei saa c-vitamiinia,mulle kehottivat ottamaan appelsiinituoremehun kans. Mutta tossa vital-f litkussa on valmiina c-vitamiinia.

En tiijä miten rautalisä vaikuttaa alkuraskaudessa,mutta maksaahan (eikä muita a-vitamiini pitoisia ruokia) ei saa syödä paljon ainakaan alkuraskaudessa juuri sen keskenmenoriskin takia. Mutta yleensähän se hb alkaakin laskea puoli välin jälkeen.
Nyt saan syödä sellasen pikku pötkön maksamakkaraa viikossa,lisänä nostamaan hb:tä.

kaktuspiikki 24+2

Minä oon myös syönyt noita Multitabsin raskaus ja imetys vitamiinejä.
Lisärautaa en ole tarvinnut koko raskausaikana, hb ollut koko ajan 121-136 välillä.

Itse ymmärsin neuvolatädiltäni että sitä rautaa ei kannata syödä turhaan, vaan sitten jos neuvolassa todetaan että tarvetta on. Ilmeisesti tuo lisärauta pistää monella mahan oireilemaan aika inhottavasti?
Kokemusta ei ole joten korjatkaa jos olen väärässä.

Hemoglobiinitasoa mitataan neuvolassa yleensä ainakin kolme kertaa raskauden aikana. Hemoglobiini kuljettaa elimistössämme happea ja jos hemoglobiinin taso on kovin matala, äiti tuntee itsensä voimattomaksi ja uupuneeksi. Päänsärky voi joskus olla myös matalan hemoglobiinin aiheuttamaa. Jos jo raskauden alussa HB-taso on matala, raudansyönti kannattaa aloittaa noin kolmannestatoista raskausviikosta alkaen. Rautavalmiste tulisi mieluiten ottaa tyhjään vatsaan. Raudan imeytymistä haittaavat ainakin maitotuotteet, kaakao, suklaa, tee ja leseet. Näitä tuotteita ei kannata syödä tuntia ennen tai jälkeen rautavalmisteen ottamista. Vesi tai tuoremehu ovat hyviä kyytipoikia raudalle. Äidit, jotka saavat pahoinvoinnin tunnetta raudasta, ovat kertoneet banaanin helpottavan oloa. Jotkut ovat ottaneet tavakseen ottaa lisäraudat öisten vessakäyntien yhteydessä. Rautavalmisteissa on jonkin verran eroja. Toiset imeytyvät heti vatsalaukussa ja saattavat aiheuttaa herkkävatsaisille pahoinvointia, ripulia tai ummetusta. Valmisteet, jotka vapauttavat raudan elimistöön vasta ohutsuolessa, aiheuttavat ehkä vähän vähemmän ongelmia. Hemoglobiinitaso on yleensä matalimmillaan keskiraskaudessa, noin 26 viikolla. Ennen synnytystä HB yleensä nousee taas samoihin arvoihin kuin alkuraskaudessa. Synnytyksessä ja jälkivuodossa äiti toki menettää verta, joten on hyvä, että hemoglobiinissa on vähän hukkavaraakin.

kopsattu äitiysneuvola.fi sivuilta

Multivitan raskaus & imetys-vitamiineja oon syöny ihan raskauden alusta asti, alussa mulla olikin ihan hyvä hb (122). Mut puolivälin aikaan rupes laskemaan ja piti alottaa rautalisä, Obsidania (100mg) 1x päivä. Rv 24+4 tuli tosi runsaasti veristä vuotoa ja sen jälkeen hb olikin vaan 89, tuosta lähtien oon sit joutunu syömään tuota Obsidania 2x päivä eli yhteensä 200mg. Siitä huolimatta mun hb on edelleen 110-117 :|

nipsu83 ja Pulla 34+2

Multa on viimeks joulukuussa mitattu hb, se oli "normaali" 120.. Raskausaikana se yleensä laskee tuonne reippaasti alle sataan, joten silloin käytän lisänä rautaa. Mutta viimeks 5v sitten hb oli 110 ja sillon th sano et jos joka toinen päivä otat rautaa niin katotaan lähteekö se yhtään nousemaan, ei lähtenyt, joten aloin syömään joka päivä. Ei noussut siltikään loppu raskaudesta enää hirveesti, mutta heti synnytyksen jälkeen hb oli jo 146.. ??

Mulla on nyt noita multavitaa, jossa on rautaa, mutta saa nähä joutuuko ottaa lisärautaa..

Niina ja papu 6+3

Yhteistyössä