Paljonko säästätte/kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sara"

Vieras
Minulla on vain käyttötili ja olen jo pitemmän aikaa miettinyt että haluaisin ruveta vähän säästämään. Tilillä ennen lomien alkua n.2000e, mutta kesäloma verottanut reippaasti ja sanoisin että rahaa on nyt n.1000e verran. Ongelma on vain se että saan kuukausittain aika paljon kulumaan rahaa eli en mieti miten paljon minäkin kuukautena rahaa laitan ostoksiin ym. Sen vuoksi ajattelin että voisin laittaa säästöön etten turhaan kuluttelisi.

Olen 5v lapsen yh-äiti. Teen osa-aikatyötä (30h/vk), nettopalkkani n.1400e/kk). Kuukaudessa vuokraan menee 605e ja sähkö + muut menot viel päälle. Hirveesti ei rahaa kuukaudessa jää käyttöön, mutta uskoisin että saisin ainakin n.200e/kk laitettua sivuun jos oikeen haluaisin. Nyt alan maksaa opintolainaa pois tahdilla 250e/kk (opintolainaa n.1000e verran).
Onko järkevää alkaa säästään? säästötili vai sukanvarteen? Paljonko te laitatte kuukausittain säästöön?

4 hengen perheen tulot kuukaudessa vähän yli 1000€ ja säästöön menee yleensä 20€/kk. Eipä kauheesti sen enempää saa nipistettyä, joskus laitetaan myös s-tilille tulevat rahat säästöön.

Tietysti on järkevää ainakin mun mielestä. Mä laitan muutaman kympin kuukausittain lasten tileille. Itselleni olen avannut käyttötilin lisäksi toisen tilin, johon yritän laittaa säästöön välillä jotain, jos mahdollista. Usein joudun kuitenkin tuolta toiselta tililtä ottaa aivan päivittäisiin menoihin, kuten laskujen maksuun. Toiselle tilille sitten voin säästellä mahdollisuuksien mukaan juuri esimerkiksi kesän reissuja varten.

Saan palkan kahden viikon välein, mutta yhteensä niistä kertyy noin 800-1 000 euroa kuukaudessa. Vuokraan minulla menee 405 euroa. Laitan joka kuukausi säästöön 50-100 euroa.

Säästämme noin 700 /kk. Olen hoitovapaalla, mutta miehen palkka on ok ja lisäksi meillä on halpa vuokra. Pesämunaa on jo ja toivomme että kun toisen lapsen jälkeen palaan töihin, voisimme ottaa asuntolainan ja käyttää ainakin osan säästöistä siihen. Toinen juttu on, että tykkäämme matkustella, joten haluamme koko ajan säästää mahdollisimman, jotta pääsisimme aina joskus matkaan.

2 lapsen yh..tulot netto n. 1200 plus asumistuki-lapsilisä ja minimielarit..säästöön joka kk 20 € joka sekin joudutaan välillä tyhjentämään..vuokra 1035 sekä bensa 200, sähkö , ruoka, vakuutukset, puhelimet jne...

Olen lapseton yksineläjä. Netto sen 1450/kk. Vuokraan, laskuihin ja elämiseen kuluu kuukaudessa suurinpiirtein 700€ (heittelee suuresti!), joten säästöön heitän loput, about 600-1000€.

Nyt äitiyslomalla olen laittanut säästöön n. tonnin kuussa, sillä aion jäädä pitkälle hoitovapaalle. Ihan hyvin on rahat riittäneet ainakin tähän asti, toki mulla ihan ok tienaava mies. Käyttöön jää siis kuussa n. 700 euroa, josta maksan lainanlyhennyksen 200 e ja lapsen ja itseni vaatteet ja muut menot+kodinhankinnat. Mies maksaa ruoat, vastikkeen, bensat ja omat menonsa.

Meillä menee tavallaan säästöön n. 220 e kuukaudessa; 40 e/lapsi heidän säästötileille ja 50e + n. 50 euron bonukset säästöön s-tilelle "pahanpäivän varaksi", sieltä rahoitetaan sitten isommat äkilliset hankinnat, kuten pesukoneet jne

Yhteistyössä