Paljonko rahaa ylioppilaalle?

  • Viestiketjun aloittaja ap_
  • Ensimmäinen viesti
"Mie"
Meidät kutsuttiin naapurin tytön lakkiaisiin, ollaan pihalla juteltu, tää on tämmönen puutaloyhteisö kompleksi. Ja mä en ihan oikeasti edes tiedä mikä sen naapurin tytön nimi on... Mutta kutsu saatiin, niin ajateltiin viedä 20€ja ruusu+ kortti. Ja musta ihan tarpeeksi.
 
"vieras"
[QUOTE="minä";23880068]Täysin samaa mieltä sun kanssa siitä, että kyllä 50 euroa ON iso raha. Nykyään nämä lahjojen "hinnat" ovat tulleet aivan käsittämättömiksi...[/QUOTE]

Johtuisikohan siitä että kaiken hinta on noussut?
Ei 10-20 eurolla saa enää juuri mitään.
Minä antaisin ylioppilas/valmistujaislahjaksi(jos siis rahana antaisin) vähintään 40 e.
Tuntemattomampien juhliin en edes mene joten ei tule tarvetta miettiä että kuinkas läheinen tässä tapauksessa olen juhlakalun kanssa ja kuinka isolla rahalla sitä pitäisi muistaa.
 
Huom harmaana
Maksan melkein puolet tuloista veroina jotta sinun kaltaisesi ihmiset voivat nostaa sitä rahaa sossusta ja työntää ties minne. Selkä vääränä tässä yhteiskunnassa toiset tekevät töitä jotta varmasti myös alempi keskiluokka voisi tehdä vuosittaisen thaimaan-matkansa ja itkeä kuinka olut maksaa ja takertua johonkin yksittäiseen kirjoitusvirheeseen. Se kun ei järki näytä paljon päätä pakottavan.
Edelleen totean, että mene ihmeessä juttelemaan jonkun kanssa.
Kiitos kysymästä, käyn kyllä töissä ja maksan palkastani erittäin paljon veroa itsekin. Vai luuletko olevasi täällä ainoa joka käy töissä ja maksaa veroa :LOL:
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";23881296]Johtuisikohan siitä että kaiken hinta on noussut?
Ei 10-20 eurolla saa enää juuri mitään.
.[/QUOTE]

Näinpä. Sitä on ihan turha verrata mitä itse kukin on mummonmarkka-aikaan saanut lahjaksi ja viedä sen mukaan nykypäivänä. Kun itse pääsin ylioppilaaksi, varmaan 50-100 markkaa oli yleinen lahja. Mutta siitä onkin jo aikaa ja silloin tuolla rahalla sai jotain. Nyt 10-20 euroa ei riitä yhtään mihinkään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23881296]Johtuisikohan siitä että kaiken hinta on noussut?
Ei 10-20 eurolla saa enää juuri mitään.
Minä antaisin ylioppilas/valmistujaislahjaksi(jos siis rahana antaisin) vähintään 40 e.
Tuntemattomampien juhliin en edes mene joten ei tule tarvetta miettiä että kuinkas läheinen tässä tapauksessa olen juhlakalun kanssa ja kuinka isolla rahalla sitä pitäisi muistaa.[/QUOTE]

10-20 eurolla minä ainakin saan viikon sapuskat. Eikä jää edes nälkä. Kyllä on suhteellisuudentaju joillakin hakusessa. Ei se semmoselle ihmiselle ole iso raha joka ostaa sillä 20 eurolla ravintolassa alkukeiton, mutta minulle on.
 
Mä ostin serkun tytölle rannekorun kun en halunnut rahalahjaa antaa. Korun hinta oli jotain 50 euron paikkeilla mutta sain vähän alennusta ja maksoi 45 euroa. Olen miettinyt että laitanko vielä 20 kuoreen vai en. Jos veis vähän pienemmän ruusun ja laittais sen 20 euroo kuoreen. Tyttö on kuitenkin joskus hoitanut lapsiamme (tosin maksua vastaan).
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23881419]Minä sain aikanani isovanhemmiltani 1000 euroa ja kolmelta vanhalta rikkaalta naiselta 10 000 euroa.[/QUOTE]
Tuollaisen pesämunan kun saisivat kaikki, niin asiat olisivat paljon paremmin :) Ihanaa!
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";23881491]10-20 eurolla minä ainakin saan viikon sapuskat. Eikä jää edes nälkä. Kyllä on suhteellisuudentaju joillakin hakusessa. Ei se semmoselle ihmiselle ole iso raha joka ostaa sillä 20 eurolla ravintolassa alkukeiton, mutta minulle on.[/QUOTE]

Täytyy kyllä todeta että vaikka en 20 euron alkukeittoja syökään, niin en kyllä pysty kaupassa käymään viikoksi 10-20 eurolla. Jos voisin, niin sitten perhe ei kyllä kovin kummoisesti söisi. Kaurapuuroa ja makaronia korkeintaan. Mutta olkoon sitten niin että todellisuudentaju on hakusessa, ei siinä mitään.
 
Huom harmaana
[QUOTE="lahja";23881582]edelleen oon sitä mieltä että 20-30 e lahja on ihan riittävä, mutta taidan olla mielipiteineni vähemmistössä?[/QUOTE]

Ihan uteliaisuudesta kysyn että jos ylioppilaalle sopiva lahja on 20 euroa, niin paljon on sitten rippilapsen lahja? 10 euroa?
 
"lahja"
jokainenhan vie omanlaisensa lahjan, eikö? päivänsankarin lahjat koostuu kokonaisuudesta, ei mun mielestä tarvi ottaa mitään paineita viekö riittävän kalliin lahjan. lahja voi olla arvokas vaikka ei ole kallis.
 
"vieras"
Mä ostin serkun tytölle rannekorun kun en halunnut rahalahjaa antaa. Korun hinta oli jotain 50 euron paikkeilla mutta sain vähän alennusta ja maksoi 45 euroa. Olen miettinyt että laitanko vielä 20 kuoreen vai en. Jos veis vähän pienemmän ruusun ja laittais sen 20 euroo kuoreen. Tyttö on kuitenkin joskus hoitanut lapsiamme (tosin maksua vastaan).
Kyllä koru, ruusu ja kortti riittää, muuta ei tarvitse laittaa.
 
Ihan uteliaisuudesta kysyn että jos ylioppilaalle sopiva lahja on 20 euroa, niin paljon on sitten rippilapsen lahja? 10 euroa?
:D entä kun rippilapsi sai kortin kuoressa johon oli laittettu muutama kolikko muuta valuuttaa kuin euroja. Ajatus varmasti oli tärkein kun ei ollut ihan läheisestä ihmisestä kyse, mutta... ehkä se pelkkä kortti sitten riittää joissakin tilanteissa.
 
fdsfa
Oma ylioppilaiden arvostus on oikeasti nollassa kun sen eteen ei nähtävästi paljon mitään tarvitse tehdä. Tietenkin on erilaisia ihmisiä jos oisi läheinen ja tiedän että on puurtanut kovasti saadakseen hyvän todistuksen ja jatkamassa opiskeluja korkeammalle niin voisin 50e antaa, mutta jos taasen mennään lukioon ja käydään läpi hälläväliä asenteella niin kyllä se 20e arvoinen suoritus voi juuri olla, jos ei ole kovin läheinen niin ehkä kukkasen ostaisin.

Itse valmistuin erikoisammattitutkinnosta pari vuotta sitten ja kukaan mitään lahjoja antanut niin en näe että minunkaan pitäisi lahjoa jotain lukiosta päässyttä yhtään sen enempää...

Ei tietenkään pidä jos noin vastenmieliseltä tuntuu. Kutsuun voi aina vastata kieltävästi.

Me annamme mieheni kanssa 100 € tuttavapariskunnan ylioppilaalle. Meiltä ei osallistu muita. Ei olla rikkaita mekään, ihan tavallisia duunareita molemmat ja mietimme tuntuuko tuo summa liian vähäiseltä.
 
"rtee"
Mä olen tän kevään ylioppilas ja mun mielestä on tosi outo tuo ajatus, että joku määrä olisi liian vähän. Itse ainakin olen iloinen jokaisesta joka muistaa jollakin tavalla ja en vertaile lahjoja keskenään. Jokainen antaa sen mitä voi ja mistäpä minä tiedän muiden rahatilannetta.

Mutta sen kyllä sanon, että todella moni (ainakin minun tutuistani) pitää ne juhlat tasan kahdesta syystä: koska vanhemmat haluaa ja koska saa rahaa. Harvaa ylioppilasta kiinnostaa oikeasti istua niiden puolituttujen sukulaisten kanssa juomassa kahvia ja vastailemassa samoihin kysymyksiin miljoona kertaa.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";23879331]Me ollaan tehty päätös että kaikille sukulaisylioppilaille annetaan 50e kummilapselle enemmän, rippilahjaksi 30e ja häälahjaksi 100e.
Ei tarvitse aina miettiä kenelle ja kuinka paljon.....[/QUOTE]

Voi kun voisikin vaan päättää, että kuinka paljon sitä jaetaan aina -" sääntö". Mutta kun meillä eletään melko tiukilla ja elämäntilanteet vaihtelee, niin on mietittävä ihan kuinka paljon on varaa laittaa. Nyt ei olisi yhdellekään hääparille satastaantaa , vaikka olisi kyseessä siskon häät. Jossain paremmassa tilanteessa voisi ollakin.

Tulossa on yhdet miehen sukulaistytön lakkiaiset , jonne annetaan 30 euroa. Minä en koko tyttöä tunne, enkä ole koskaan hänen kanssa sanaakaan vaihtanut. Ihan ohimennen ollaan toisten juhlissa nähty, että tiedän hänet juuri ja juuri kasvoilta. Mieskään ei ole ollut kymmeneen vuoteen häneen tämän enempää tekemisissä. Tuntuisi aika kauhealta pistää tuonne viisikymppiä, meidän tuloista jotka me itse tarvtiaan nyt.

Eikai sentään juhlien tarkoitus ole rahastaa vaan jakaa yhteinen ilo sukulaisten läsnäollessa :)? Miksi muuten edes kutsutaan tällaisia kaukaisempia serkkuja perheineen näihin tapahtumiin, en valitettavasti jaksa ymmärtää...
 
eeeeeee
Me saatiin häälahjaksi esim. kaksikymppiä kuoressa, toisaalta miehen ystäväpariskunnalta, jotka eivät edes päässeet häihin myöhemmin satanen kortin kera. Mutta ei siis toivottukaan mitään.

Kummipojan (ei-niin-läheinen, eikä kyllä vanhemmatkaan) vietiin viisikymppiä. Lakkiaisia ei ole tulossa, mutta parin vuoden päästä valmistujaiset. Itse suhtaudun ammattiopintojen päättymiseen ihan samalla hartaudella kuin yo-juhliin, tosin ammattikoululainen periaatteessa alkaa työnteon ja rahanteon hetikohta, kun taas ylioppilas puurtaa vielä muutaman vuoden opintotuen varassa. Tämä on toki jokaisen oma valinta. En ehkä ilkeäisi kaksikymppistä laittaa, ennemmin ostaisin jotain, vaikka kohtuu kunnollisen keittiöveitsen. Tai jotain.

Moni nuori myös menee ja ryyppää ne rahat, jos ei samana iltana niin kesän mittaan. Siksikin joissain tapauksissa kannatan lahjakorttia tai tavaralahjaa...

Talous on meilläkin ollut tiukilla, vaikka tuloja on ollut - väistämättömiä menojakin on ollut, eikä yleensä varmuutta työn jatkumisesta. En arvostele saamiani lahjoja, vaan kiitän kaikesta.
 

Yhteistyössä