Paljonko rahaa on sopiva yo-lahja vanhemmilta lapsellensa?

• Viestiketjun aloittaja €€€
  • Ensimmäinen viesti
vierus.
Itse antaisin ainakin 500 euroa ja enemmänkin, jos todella töitä tehty eikä vain yritetty päästä kokeilta läpi.

Itse sain vanhemmiltani 200 mk v. 2009ja minusta oli tosi vähän. Olin pettynyt.

viera.s
Riippuu ihan vanhempien varallisuudesta. Jos antaa vähistään omista menoistaan tinkien 100 €, niin varmasti lapsi arvostaa sitä yhtä paljon, kun rikkaan perheen lapsi tuhatta euroaan. Rikkaan perheen lapsi saattaisi olla tuhatlappuseensa jopa pettynyt.

Keskituloisessa perheessä, jossa ei ole suuria säästöjä mutta ei toisaalta puutetta ja köyhyyttäkään, sopiva summa olisi mielestäni 200-500 €.

Pankkikortti
Me annettiin lapselle pankkikortti tilille, johon on tallennettu kaikki hänen lapsilisänsä sekä isovanhemmilta saadut synttäri- ja joulurahat aina syntymästä lähtien. On hyvä pesämuna kun opiskelemaan menee. 8 Laudaturia kirjoitti.Toiselle lapselle sama odottamassa, nyt kirjoitti tänä vuonna 4 laudaturia, jatkaa syksyllä, saas nähdä miten hyvät paperit hänelle tulee!

"vieraana"
Suuri osa ei taida tajuta että jo juhlien järjestäminen maksaa monta sataa. Lisäksi juhlavaatteet.
Antaisin muutaman satasen, tai riippuen vähän siitä miten kyseinen ylioppilas rahaa käyttää. Jos se menee juhlimiseen niin tuskin kovin paljoa. Jos taas hänellä pysyy raha näpeissä niin sitten enemmän.

Pankkikortti
Annatteko saman summan amiksesta valmistuvalle?
Tottakait - vaikkei se meidän lapsilla mikään vaihtoehto ollutkaan koskaan. Siis kumpikaan lapsista ei halunnut amikseen vaan lukioon ja siitä korkeakouluun. Eihän me tiedetty silloin kun lapset syntyivät ja säästämispäätös tehtiin, että mitä he haluavat opiskella jne. Periaatteessa tarkoitus oli että tuolla rahalla tuetaan sitten itsenäistymistä ja omilleen muuttamista - ehkä amikseen mennessä olisi tarvinnut sitten rahaa jo aiemmin opintokuluihin? Lukion kirjat tosin lapset ovat ostaneet kesätyörahoillaan/kierrättäneet kaveri- ja sukulaisporukassa. Mutta varmaan me amiksen käyneellekin oltaisin annettu sama summa.

Ýo v. 1999
Minun vanhemmat ei antaneet mulle mitään. Juhlat järjesti isomummo, ja heille heittivät pari satasta juhlien hoidosta.

Saamillani yo-rahoilla mun piti maksaa kesän ajan omat ruuat kun asuin kotona, sekä kiitoskortit ja muut. Syksyllä oli rahat jo menneet.

Vierass
Annatteko saman summan amiksesta valmistuvalle?
Aloin miettimään kysymystä juuri tämän mukaan eli mitä vanhin lapsi sai amiksesta valmistuttuaan. Hän sai noin 700 euron arvoisen lahjan. Ylioppilaaksi kirjoittavalle en tällä hetkellä keksi mitään sopivaa lahjaa, mutta onneksi tässä on vielä vuosi aikaa miettiä. Hänelle voisi raha olla paikallaan, mutta mieluummin antaisin jotain muuta.

vdfd
Siis täh?! :D minä sain 18-vuotislahjaksi ajokortin (v. 1996), vanhemmat kustansi mun yo-juhlat ja ostivat sen lätsän+juhlavaatteet. Senkö jälkeen olis vielä pitänyt saada heiltä joku rahalahja?? :LOL:

Juu, en tule mistään rikkaasta perheestä ja nuo mitä olen saanut, ovat todellakin olleet ihan tarpeeksi enkä ollut mitenkään pettynyt ettei niiden lisäksi tullut mitään rahalahjaa enää. Ihanat, rakkaat vanhemmat, auttaneet senkin jälkeen vaikkkei rahaa ole koskaan ollut paljoa. :)

Ahneet ihmiset
Elämme mielenkiintoisia aikoja kun 50 € lahja on häpeä ja opettajillekin pitäisi tuoda laatushampanjaa.

Voi voi... Mitä ihmettä on mennyt yhteiskunnassa pieleen.

Yhteistyössä