Paljonko puuroa voi antaa puolivuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja petra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

petra

Vieras
Kertokaapa kokeneemmat miten paljon uskallan iltapuuroa ja muita soseita antaa kohta puolivuotiaalle? Poika on ollut syntymästään jo iso (yli 4kg syntyessään ja kova syömään ja yläkäyrillä menty reilusti. Tämän vuoksi koitin imetysvälejä jossakin vaiheessa pidentääkin kun poika oli kovin "pullukka" ja olisi syönyt jatkuvasti. Maitoa on tullut hyvin ja imetys sujuu. Korvikkeita ei ole saanut. Nyt tilanne on kyllä rauhoittunut sen suhteen. Paino on tasoittumaan päin vaikka pullukka ja iso poika on edelleen (10 kg 5kk neuvolassa). Imetän edelleen päivisin n 4h välein. Kiinteitä on aloiteltu 4kk alkaen ja todella hyvin menee, tuntuu että söisi pohjattomasti varsinkin iltapuuroa. En ole uskaltanut vielä niin paljoa antaa kuin ottaisi. Ehkä noin 1-2 desiä kylläkin. Muuten saa kasvis- ja hedelmäsoseita noin puolen pilttipurkin verran kerrallaan 3 kertaa päivässä. Aamupalaa ei vielä ole aloiteltu. Yöllä syö 3-4 kertaa ja ainakin kahdella kerralla niistä tuntuu olevan nälkä oikeasti, muuten varmaan tapa. Toivoinkin että kiinteistä olisi hieman apua katkonaisiin öihin, mutta toistaiseksi ei kyllä vielä ole ollut. Aina on ollut kyllä hieman huono nukkumaan. Mutta siis viisaammat kertokaa, annanko vaan niin paljon kun menee vai koituuko siitä ummetus ja mahakivut kun poika ei itse tajua lopettaa ajoissa? Ja sitäpaitsi nyt tuntuu siltä, että nyt olen syöttämässä koko ajan poikaa (joko kiinteitä tai imetän) vaikka tähän asti on lähinnä sanottu että älä syötä niin usein tuon painon vuoksi... sekavaa.

Meillä oli tyttö kovin pullukka vauva-aikanaan. Neuvolassa rauhoittelivat, että ihan normaalia rintaruokitulle lapselle, pyöreys kyllä karisee, kun siirrytään kiinteisiin ja lapsi alkaa liikkua. Eivät missään vaiheessa kehoittaneet rajoittamaan syömistä. Tyttö saikin alun totuttelujen jälkeen syödä niin paljon kuin halusi. Tosin eihän sitä imetystä enää tarvita niin usein, kun kiinteisiin siirrytään. Annat kai jotakin ruokaisampaakin kuin vain hedelmäsoseita? Eihän ne täytä tuommoisen pienenkään vatsaa kovin kauaa. Puurokin voisi olla jotain tuhdimpaa kuin valmisvellejä, jos vain poika huolii. Meillä on alusta asti ollut suurinta herkkua ihan tavallinen kaurapuuro, ilman suolaa vain. Ja maitohan ei sitten pidä pikkuisen massua yhtä kauan täytenä kuin nuo kiinteät, hitaammin sulavat ruoat. Ehkä siis olisi aika antaa syödä kiinteitä niin paljon kuin tykkää ja antaa maitoa vain ruoan päälle? Neuvola varmasti osaa antaa tämmöisiin asioihin hyvät neuvot. Meillä auttoi jo ihan säännöllisiin ruoka-aikoihin siirtyminen ja tuon ylimääräisen tisuttelun poisjättäminen.
Nyt puolitoistavuotiaana tyttö on tosi sopusuhtainen, vaikka ruoka edelleen hänelle kelpaakin =) Liikunta tekee hyvää pienellekin!

Kiitos vastauksista. Juu, ihan itse tehtyjä kasvissoseita olen antanut. Ja illalla nimenomaan sitä kaurapuuroa, ihan tavallista. Ja hedelmä sosetta joukkoon. Välillä olen imettänyt ennen ruokaa, välillä sen jälkeen. En imetystä vielä haluaisi lopettaa ja hieman pelkään että jos antaa vain ruoan jälkeen niin menee sen verran vähemmän että hiipuu koko maidon tuotanto.. no toisaalta poika tankkaa kyllä öisin... Täällä neuvolan neuvot on ollut hieman niin ja näin. Mutta ehkä alan antamaan nyt vähän enemmän. Ja parin viikon päästä ajattelin aloittaa lihat. Onhan tuo iso poika joten tarvinnee ruokaa jo enemmän. Syökö noi pojat muutenkin enemmän???

Yhteistyössä