Paljonko pitää "kävelyttää"?

• Viestiketjun aloittaja mammulisko
  • Ensimmäinen viesti
mammulisko
Meidän poika 11 kk:tta kävelee käsistä pidettäessä ja tosi haparoiden joskus myös yhdestä kädestä pidettäessä. Useimmiten harjoittelee kävelyä kuitenkin itsekseen menemällä "puita pitkin" huonekalulta toiselle.

Kuinka ahkerasti olette kävelyttäneet lastanne? Poden huonoa omaatuntoa kun itse teen sitä vain muutaman kerran päivässä, ajallisesti korkeintaan yht. 5 minsaa. Onko liian vähän? Kauanko teillä suurinpiirtein meni kun oppi kävelemään siitä kun aloitte harjoittelemaan? Meillä poika on kävellyt autettaessa nyt noin vajaa pari kk:tta.

Thanks.

Meillä poika nousi pystyyn noin 8 kk vanhana, käveli tukea vasten 10 kk vanhana ja on nyt vähän yli 13 kk eikä vieläkään kävele kuin tukea vasten ja vähän taluttamalla. Harjoiteltu on joka päivä ehkä myös noin 5 minuuttia myös. Oppii sitten ajallaan kävelemään ilman tukea.

Meillä ei kävelytetty ollenkaan ja 8kk iässä otti ekat askeleet ja 9kk iässä jo käveli täyttä häkää...:) Kyllä ne ilman kävelytystäkin oppivat ja harjoittelevat. Ei kannata potea huonoa omaatuntoa.

liina-lii
Mä en oo yhtään kävelyttänyt, ei oo tullut mieleen että sellastkin pitäs tehä. Poika kävelee itse tukea vasten ja nousee seisomaan ilman tukea ja seisoo hetken. eiköhän hän sitten lähtee kävelemään kun on síihen valmis.

myy
meidän neitiä kävelytettiin 8kk ikäisestä lähtien. Sitä kesti pari kk, sit menikin jo tukia pitkin ja käveleen alko 1v ikäisenä. Tuli aina luokse, vänkes itsensä seisomaan ja karjui niin kauan, että lähti kävelyttämään.. Kävelyttäjän selkä ei kyllä tykännyt hyvää... :D

Enpä juuri poikaani kävelyttänyt. Nousi ite tukia vasten 10 kk tienoilla, ja pääsi hienosti kiertämään huonetta sohvia ja seiniä pitkin. Kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa.. ja pikkulapsen pystyyn!! Aivan varmasti oppivat ite kävelemään ilman sen kummempia harjotuksia!! =)

anli
Jos haluaa oman selkänsä kipeeksi, niin siitä vaan kävelyttämään. Siskon poika ei sitten uskaltanut lähteäkään itse kävelemään, kun tottu siihen, että joku pitää kädestä kiinni. Meni tosi kauan, kun otti itse askeleet. Kyllä ne pienokaiset oppivat itsekin. Oma tyttö suuttu ja heittäytyi veteläksi, jos yritti ottaa "talutukseen". Oppi ihan itse kävelemään ilman tukia 13kk (tukia vasten 10kk).

Äiti-04
Meillä poika on nyt 1v ja 1kk ja kävelee/juoksee täyttä puhtia. Poika otti ekat askeleet 8kk ja siitä sitten lähti hiljalleen kävelemään. Meillä ei kamalasti poikaa kävelytetty, muutamia kertoja päivässä (ajallisesti ehkä 10min), mutta hyvin oppi itsekseen tallustamaan. Huonekaluja pitkin meni ensin ja sitten rohkeasti haparoiden liikkeelle.

anne-68
mä oon myös sitä mieltä ettei sillä "kävelyttämisellä" ole mitään merkitystä itse kävelyn oppimiseen.jos pitää vaihtaa vaikka hissuksiin toiseen huoneeseen,otan kädestä kiinni,mut muuten nappaan vain syliin.Kundi tasan vuoden.Sama on ollut vanhempien muksujen kanssa,he tosin oppivat kävelemään reilusti alle vuoden ikäisinä.

Ei meilläkään ole säännöllisesti käveletetty. Jos liikaa kävelyttää, niin saattaa käydä niin, että lapsi oppii kävelemään kädet ylhäällä. Se kävelyttäjä kun on niin paljon pidempi, että lapsi joutuu nostamaan kätensä ylöspäin kävelyä harjoitellessaan. Olen kuullut tällaisesta tapauksesta.

DIESELmom harmaana
eihän lasta tarvitse kävelyttää lainkaan! lapsi oppii sen itse alkaen ensin kävellä tukea ottaen ja myöhemmin ilman tukea.

eli lasta ei tarvitse kävelyttää. lapsi oppii sen opettamattakin. saa toki kävelyttää jos aikaa ja jaksamista siihen on.

minja87
hmm..mä en kyllä käevlyttäny muuta ku pihalla vähä autoin ja ehkä välillä sisälläkin leikittiin, en muista en ainakaan ihan tarkotuksella kävelyttämällä kävelytäny ja tyttö lähti käveleen 10 kk =)

Meillä esikoista piti nimenomaan kävelyttää melkein pari kuukautta. Tyttö oli hurjasti menossa, mutta ei SUOSTUNUT päästämään irti. Lähti sitten kävelemään 1v3kk. Välillä oli kyllä vanhempien selkä koetuksella...

Keskimmäistä ja kuopusta ei "ehditty" kävelyttää, kun lähtivät pinkomaan vuosikkaina hyvin lyhkäsen harjoittelun jälkeen.

Kyllä se lapsi oma-aloitteisesti parhaiten oppii.

yrttitarhurikatti
Meillä on taaperokärry jolla tyttö mennä vilistää niin usein kun mieli tekee. Aamullakin ryömii suoraan kärrylle ja alkaa kävelemisen. Täytti reilu viikko sitten vuoden ja pari päivää myöhemmin tarttu itsenäisesti kärryyn ja lähti taapertamaan :D

Yhteistyössä