Paljonko on lähihoitajan palkka? Kun aina sanotaan että se on huono

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla noin 1900 euroa/kk sairaalassa päivätyössä polilla.

Palkka on pieni suhteessa vastuuseen ja työn raskauteen!!! Lähihoitajan työ ei ole mitään vähäpätöistä paskaduunia, vaan oikeasti hyvin tärkeää työtä, vastuullista, ja siksi siitä saatu korvaus on pieni!!

t. lähis

[QUOTE="vieras";24834420]Mulla noin 1900 euroa/kk sairaalassa päivätyössä polilla.

Palkka on pieni suhteessa vastuuseen ja työn raskauteen!!! Lähihoitajan työ ei ole mitään vähäpätöistä paskaduunia, vaan oikeasti hyvin tärkeää työtä, vastuullista, ja siksi siitä saatu korvaus on pieni!!

t. lähis[/QUOTE]

Voitko kertoa mikä on sitten paskaduunia? Se siivojan työ, eli siitä ei kannata maksaa??

Olen itse päiväkodissa töissä, eli käytännössä 06-17:15 välisenä aikana. Joskus menen töihin kuudeksi ja pääsen pois jo klo 12 ja joskus menen töihin klo 9 ja pääsen viiden jälkeen joskus taas jotain siltä väliltä. Ja kunta maksaa palkkaa 1686,94€ kuussa, lisiä ei tule. Käteen jää verojen jälkeen n. 1400€..

[QUOTE="vieras";24834430]Voitko kertoa mikä on sitten paskaduunia? Se siivojan työ, eli siitä ei kannata maksaa??[/QUOTE]

Töitä, joista mun mielestä "kuuluisi" maksaa vähemmän kuin lähihoitajan työstä olisivat mm:
- tehtaalla liukuhihnalla/pakkaajana
- siivoojan työ, juu, vaikka ihan tärkeää työtä tietysti sekin
- lehdenjakaja
- jakeluauton kuljettaja
- toimistotyöläinen/sihteeri
- kaupassa työskentelevä
- pankkitoimihenkilö
- lähetti

Tärkeitä töitä tietysti nuokin kaikki, ei sillä. Lähihoitaja on kuitenkin vastuussa ihmisten hengistä.

1867€ lähtöpalkka. Kollegalle joka on ollut 20 vuotta alalla on tullut kaksi lisää, noin 200€. Enempää ikä/kokemuslisiä ei saa. Kielilisää ei saada vaikka englantia käytetään päivittäin. Ylitöistä tms. ei saada lisää palkkaa.

Päiväkodissa olen. Käteen jää n. 1300€/kk. Kyllä se aika vähän on, kun täytyisi esim. perhe elättää.

[QUOTE="vieras";24834487]Töitä, joista mun mielestä "kuuluisi" maksaa vähemmän kuin lähihoitajan työstä olisivat mm:
- lehdenjakaja
- jakeluauton kuljettaja
- kaupassa työskentelevä
- pankkitoimihenkilö
- lähetti

Tärkeitä töitä tietysti nuokin kaikki, ei sillä. Lähihoitaja on kuitenkin vastuussa ihmisten hengistä.[/QUOTE]

Käsittääkseni lähihoitaja ei ole suoranaisessa vastuussa ihmisten hengistä, vertaa esim. lääkärin vastuuseen. Samantyyppisestä vastuusta ei voi puhua samana päivänä.Työ on varsmasti raskasta, mutta niin on moni muukin matalapalkka-alalla oleva työ.

Ja voin kertoa, että kaupassa työskentelevä (esim. kaupan kassa, toimistotyöntekijä (siis perustoimistotyötä tekevä) ja lähetti saavat huonompaa palkaa, maksimissaan samaa. Siivojaa saa käteen about puolta pienempää palkkaa kuin lähioitaja. Pankkitoimihenkilöllä on paljon vastuuta, ei toki hengestä, mutta ihmiset pitävät omia raha-asioitaan aika tärkeinä. Terveyden jälkeen varmasti tärkeimpänä.

[QUOTE="vieras";24834512]Käsittääkseni lähihoitaja ei ole suoranaisessa vastuussa ihmisten hengistä, vertaa esim. lääkärin vastuuseen. [/QUOTE]

Todellakin olen vastuussa asukkaittemme hengestä! Esim. yövuorossa vastaan 13 asukkaasta yksin. Koko yön. Jos kaksi asukasta saisi yhtä aikaa sairaskohtauksen ja toinen heistä menehtyisi, koska en ole auttamassa 8esim. epilepsiakohtauksen aikana voi ihmisen huuto olla niin kovaa, että muualta kuluvia ääniä ei kuule), minä olisin vastuussa toisen kuolemasta/vammautumisesta.

Tottakai aina kun mahdollista, lähihoitajan kannattaa "vierittää" vastuuta eteenpäin. Konsultoimalla sairaanhoitajaa ja lääkäriä ja siten siirtää vastuuta. Mutta on paljon sellaisia tilanteita, joissa lähihoitaja on todellakin vastuussa ihmishengistä.

Minun työpaikallani ihan konkreettisestikin, palvelukodissamme asuu haastavasti käyttäytyviä henkilöitä. Eli joka päivä on väkivaltaisia purkauksia, joko toisia asukkaita tai suoraan ohjaajia kohtaan. Silmät täytyy olla selässäkin. Tämän tosin olen tiennyt jo mennessäni töihin haastavien yksikköön, mutta kuitenkin.

Peruspalkkani (ilman ikälisiä ja vuorolisiä) on n. 1830 euroa. Ja tähän hintaan siedän väkivallan uhkaa työssäni joka hetki. Mielestäni tällä tavalla stressaavasta työstä pitäisi saada jotain lisää...

[QUOTE="vieras";24834487]Töitä, joista mun mielestä "kuuluisi" maksaa vähemmän kuin lähihoitajan työstä olisivat mm:
- lehdenjakaja
- jakeluauton kuljettaja
- kaupassa työskentelevä
- pankkitoimihenkilö
- lähetti

Tärkeitä töitä tietysti nuokin kaikki, ei sillä. Lähihoitaja on kuitenkin vastuussa ihmisten hengistä.[/QUOTE]

Entäs siivoojat elintarviketehtailla? Siivoojat tuotannon alkupäässä?
Miksi he siivoavat? Osaltaan pitävät huolen elintarviketurvallisuudesta.

Mihin vedetään raja? Kuka siivooja on 'tärkeä' ja kuka 'vähemmän tärkeä'?

Samaten se pakkaaja tms elintarvikkeiden osalta, lääkkeitä pakkaava- turvallisuutta ja vastuuta liittyy näihinkin.

EI VOI jakaa siten että lähihoitajan työ nyt vaan on tärkeää ja vastuullsita, nämä muut työntekijät listallasi ansaitsisivat palkanalennuksen.

Ei niistä palkoista kyllä voi paljon enää poiskaan ottaa.......

Viimeksi muokattu:
Mulla on peruspalkka 1978e + lisät. Käteen jää yleensä n. 1800e kuussa. Kotihoidossa olen töissä ja ajoittain on tosi raskasta. Nykyään pidetään aina vaan huonompi kuntoisia vanhuksia kotona ja hoidon toteuttaminen kotona on usein vaikeaa. Ja jos aika eri asiakkailla venyy niin ylitöiksihän se menee, eihän sitä voi sanoa että mulla loppu työaika, mä häivyn. Sais vähintään muutaman satasen nousta tuo palkka.

On siinä vähän eroa, saako saman palkan kevyestä toimistotyöstä vai siitä, että vaihtaa vaippoja ja nostelee isoja ihmisiä sängystä. Lähihoitaja voi tietysti työskennellä monenlaisissa paikoissa, mutta usein työ painottuu perushoitoon, kuten hygieniasta huolehtimiseen ym.

[QUOTE="vieras";24835648]On siinä vähän eroa, saako saman palkan kevyestä toimistotyöstä vai siitä, että vaihtaa vaippoja ja nostelee isoja ihmisiä sängystä. Lähihoitaja voi tietysti työskennellä monenlaisissa paikoissa, mutta usein työ painottuu perushoitoon, kuten hygieniasta huolehtimiseen ym.[/QUOTE]

Tämäkin on ammatinvalintakysymys. Jos toimistotyöstä aikoo tienata oikein paljon yli kaksitonnia, koulutus on ylempi kuin toisen asteen koulutus. On kuitenkin muistettava, että lähihoitajaksi kouluttaudutaan korkeintaan kolmevuotta, ja sekin peruskoulupohjalla.

[QUOTE="vieras";24834512]Käsittääkseni lähihoitaja ei ole suoranaisessa vastuussa ihmisten hengistä, vertaa esim. lääkärin vastuuseen. Samantyyppisestä vastuusta ei voi puhua samana päivänä.Työ on varsmasti raskasta, mutta niin on moni muukin matalapalkka-alalla oleva työ.
[/QUOTE]

...että lähihoitaja voi työskennellä esim. ambulanssissa. Kotihoidossa lähihoitaja on vastuussa asiakkaan hengestä jne. Toki on paljon paikkoja, joissa vastuu ei ole niin konkreettista, mutta monissa paikoissa vastuu on valtava.

...että lähihoitaja voi työskennellä esim. ambulanssissa. Kotihoidossa lähihoitaja on vastuussa asiakkaan hengestä jne. Toki on paljon paikkoja, joissa vastuu ei ole niin konkreettista, mutta monissa paikoissa vastuu on valtava.

Käsittääkseni ambulanssissa on aina toinenkin hoitaja mukana. Kotihoidossa vastuussa hengestä?? En heti niele, ennemmin vastuussa terveydestä ja kontrolloinnista, pärjääkö asiakas kotona. Ja on vastuuta, mutta hyvin usein (onneksi) vastuu on jaettu ja delegoitu sairaanhoitajille ja lääkärille.

1951 euroa/kk olisi ollut kuukausipalkka kun eilen heitin keikan mielenterveyshoitajana. Lähihoitajan työstä vanhainkodissa tuo on ihan ok, mutta tuolla eilisessä paikassa on jatkuva väkivallan uhka koska potilaat ovat niin aggressiivisia. Minusta ei ollenkaan kohdallaan palkka suhteessa työn riskeihin.

Kuulkaa lähihoitajat. Jos teillä olisi edes pienintäkään ymmärrystä, että kuinka järjetön opiskelumäärä on lääk.lisenssiaatin tutkintoon, niin ehkä kunnioittaisitte palkkaeroakin. Ja tosi asiassa vaikka osastolla tai polilla hoitajat "hoitaa" potilaita, niin he tekevät niin lääkärin ohjeiden mukaan. Hoitovastuu on aina hoitavalla lääkärillä.

Ja mietittäväksi vielä. Onko niin, että vastuu voidaan mitata rahassa vain sillä arvokkuudella, että kuinka paljon siinä on vastuuta ihmisen hengestä? Onko muu työ vähemmän arvokkaampaa? Tai vähemmän vastuullista? Tämäkö vastuu mitä tarjoatte "hengissäpitämisen vastuuna" on erilailla kategorinen kuin muu vastuu?

Kummallista.

Viime kuun bruttopalkka 2568 e, käteen jäi hiukan vajaa 2000. Töissä yksityisellä ( jossa kunnan pienemmät palkat kuin kunnalla). Yövuoroja en tee, mutta viikonloppu- ja iltavuoroja kyllä. Kaikki mahdolliset ikälisät on tuossa.

Yhteistyössä