Paljonko olisit valmis maksamaan tunnissa/päivässä lapsesi väliaikaisesta hoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Tää on nyt todellakin vielä mietintämyssyn alla, mutta fakta on, että äitiysloma loppuu ens kuussa jolloin tipahdan kotihoidontuelle (ja se taas ei riitä tuloksi). Yksityiseksi perhepäivähoitajaksi en voi ryhtyä, kun kerran jossain vaiheessa muutamme toiselle paikkakunnalle. Se voi olla hyvinkin pian, tai sitten jonkun kuukauden päästä. Riippuu siis ihan siitä miten nopeasti tää kämppä saadaan myytyä jne.jne.

Nyt tuli mieleeni, että mitä jos tarjoaisin väliaikaista hoitopalvelua joko tuntitaksalla tai koko päivän summalla. Eli palvelu olisi niille, jotka tarvitsevat silloin tällöin joko muutaman tunnin tai kerran viikossa esim. yhden päivän hoitopaikan.

Toinen kohderyhmä olis koululaiset, jotka eivät ole iltapäiväkerhossa, mutta joiden vanhemmat joutuu ehkä jonain päivänä olemaan pidempään töissä tms.

Kotimme olisi siis hoitopaikka, mutta mitä tämmöisen hinnaksi voisi laittaa? Toki hintaan sisältyisi ruoka jne. Ja kysymys kaksi: voisko tämmöiselle palvelulle olla mielestäsi käyttöä?

Ehkö voisi olla käyttöä, jos mainostaisit sitä ennestään tutuille perheille esim perhekerhossa tai leikkikentällä. Se on eri juttu, kannattaisiko se taloudellisesti. Itse saattaisin viedä tutulle hoitoon esim neuvolan tai hammaslääkärin ajaksi, tai vaikka kampaamoon menon takia. Rintaliiviostoksillekin on hankala mennä lasten kanssa.

Lapsenvahdille maksan 5 euroa tunti ja 70 euroa vuorokausi, mutta se on eri juttu se.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikachu:
Minä ainakin tarttisin tulevalle koululaiselle tällästä palvelua! Mut hinta... En osaa oikein sanoa kun en tiedä mitä iltäpäiväkerhotkaan maksaa?!

60 eurolla saa 3 t /pv tai 3 pv viikossa ja 90 eurolla kuussa koko kuukauden iltapäivähoidon.

Mä maksaisin ehkä 5-10e/tunti. Mitä lyhyempi aika, sen isompi tuntitaksa. Eli jos tarttisin hoitajan vaikka kaheks tunniks, voisin maksaa 20e/2h, mutta jos palkkaisin hoitajan vaikkapa yöks klo 20-10, maksaisin esim 50e/keikka. Tosin ei ois näillä tuloilla varaa järin usein palkata minkäänlaista maksullista hoitajaa...

Ei hajua hinnoista mut iltapväkerhossa tuntien mukaan laskutetaan eli n.60e per muksu/kk:ssa jos keskim.3-4h hoidossa,näin joku vuos sitten!
Tarvetta varmasti on !!!Rohkeesti vaan.Mie jään kans enskuun 8 pvä kodinhoitotuelle mut tulot tippuu muutaman kymmentä euroä äp-rahaan verrattuna jtn köyhäilen edelleen :o

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Minä ainakin tarttisin tulevalle koululaiselle tällästä palvelua! Mut hinta... En osaa oikein sanoa kun en tiedä mitä iltäpäiväkerhotkaan maksaa?!

60 eurolla saa 3 t /pv tai 3 pv viikossa ja 90 eurolla kuussa koko kuukauden iltapäivähoidon.

Kiitos valaistuksesta!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Ei hajua hinnoista mut iltapväkerhossa tuntien mukaan laskutetaan eli n.60e per muksu/kk:ssa jos keskim.3-4h hoidossa,näin joku vuos sitten!
Tarvetta varmasti on !!!Rohkeesti vaan.Mie jään kans enskuun 8 pvä kodinhoitotuelle mut tulot tippuu muutaman kymmentä euroä äp-rahaan verrattuna jtn köyhäilen edelleen :o

Mulla tippui jo palkasta äitiyspäivärahaan n.600- 700? nettona ja nyt tippuu vielä 550?. Se alkaa olla jo liian tiukka pudotus :|

Oletko selvittänyt mitä vakuutuksia yms. käytännön asioita joutuisit maksamaan? Täytyyköhän esim. olla hygieniapassi suoritettuna, jos tarjoaa ruokaa? Veikkaan, että tuollaiset käytännön kulut kaataa homman kannattavuuden.

Muuten tuollaiselle olisi varmaankin käyttöä. Nyt olen itse kotihoidontuella, joten ei ole varaa maksaa senttiäkään hoidosta, mutta sitten kun lapsi on eskarissa ja itse töissä, niin olisin valmis maksamaan kotona tapahtuvasta ip hoidota yhtä paljon kuin mitä se eskarilla maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras vaan:
Oletko selvittänyt mitä vakuutuksia yms. käytännön asioita joutuisit maksamaan? Täytyyköhän esim. olla hygieniapassi suoritettuna, jos tarjoaa ruokaa? Veikkaan, että tuollaiset käytännön kulut kaataa homman kannattavuuden.

Muuten tuollaiselle olisi varmaankin käyttöä. Nyt olen itse kotihoidontuella, joten ei ole varaa maksaa senttiäkään hoidosta, mutta sitten kun lapsi on eskarissa ja itse töissä, niin olisin valmis maksamaan kotona tapahtuvasta ip hoidota yhtä paljon kuin mitä se eskarilla maksaa.

Juu tuota vakuutusta ja verotusta just pohdin. Hygieniapassi mulla on.

Aina hauska lukea, että naisvaltaiset alat haluaisivat parempaa palkkaa. Mutta näissä kyselyissä näkee sen, että miten ihmiset olisivat valmiita maksamaan oikeasti siitä työstä muille. Jos puhutaan muustakin kuin kesätyöntekijästä tai nuoresta.

5e tuntipalkkaa on liian vähän, jos työstä pitäisi elääkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

Kiitos valaistuksesta!!

Tämmönen tarkennus löytyi kun aloin tutkimaan asiaa. Ja tapaturmavakuutus on siis ainaki kaupungilla käytössä:

Iltapäivätoiminnasta maksetaan kuukausittain toiminnan järjestäjälle, ja maksun suuruus on laissa määritelty. Lukuvuonna 2008-2009 maksu on

80? /kk, jos huoltaja valitsee klo 16.00 päättyvän toiminnan, tai
100? /kk, jos huoltaja valitsee klo 17.00 päättyvän toiminnan.
Hinta elokuulta on joko 40 ? tai 50 ? valitun toiminta-ajan mukaan. Hintoihin sisältyy välipala, ja kaikki toimintaan osallistuvat lapset ovat tapaturmavakuutettuja. Aamutoiminnan järjestäjät voivat puolestaan määritellä maksun vapaasti, joten hinnoittelu kannattaa tarkistaa toiminnan järjestäjän kohdalta itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Hmmm... pitäis selvittää myös miten voisin vakuuttaa vaihtuvat lapset ja paljonko itse maksaisin yrittäjänä veroja. Nuokin tietty vaikuttaa taksaan.

Veroa maksat tulojesi mukaan, jotka ensin itse arvioit ennakkomaksua varten. Otat vastuuvakuutuksen, joka mulla yks. pph:na oli n. 70e/vuosi. Yel maksu menee sitten, jos toiminta on säännöllistä ja tuloja tietty määrä, en muista paljonko, kun itse maksan muutenkin. Alvia ei mene pph:lta, mutta tuommoisesta en ole varma, kannattaa ainakin tarkistaa. Tosin siinäkin se raja n. 9000 e että menee jos menee.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Hmmm... pitäis selvittää myös miten voisin vakuuttaa vaihtuvat lapset ja paljonko itse maksaisin yrittäjänä veroja. Nuokin tietty vaikuttaa taksaan.

Veroa maksat tulojesi mukaan, jotka ensin itse arvioit ennakkomaksua varten. Otat vastuuvakuutuksen, joka mulla yks. pph:na oli n. 70e/vuosi. Yel maksu menee sitten, jos toiminta on säännöllistä ja tuloja tietty määrä, en muista paljonko, kun itse maksan muutenkin. Alvia ei mene pph:lta, mutta tuommoisesta en ole varma, kannattaa ainakin tarkistaa. Tosin siinäkin se raja n. 9000 e että menee jos menee.

Kiitos tästä tietopaketista :flower: :flower:

Ja samalla kiitos kaikille kilteille jotka ovat jaksaneet mulle vastailla =) :heart:

tuota etkös sä ollut tässä hetki sitten loppu jo omien lasten kanssa? miten jaksaisit vieraita lapsia vielä omien lisäksi? muistelisin että mieskin piti hälyyttää yks päivä töistä kotia.

Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
tuota etkös sä ollut tässä hetki sitten loppu jo omien lasten kanssa? miten jaksaisit vieraita lapsia vielä omien lisäksi? muistelisin että mieskin piti hälyyttää yks päivä töistä kotia.

Älä nyt jaksa. Mä olin yhden ainoan kerran aivan loppu ja se oli silloin kun olin haalinut liikaa koulutöitä ja politiikassa vastuutehtäviä itselleni. Lisäksi vauva oli silloin lähes 3 viikkoa kipeänä putkeen (vauvarokko, hampaita, flunssa ja korvatulehdus) ja minä sen ajan kolmen tunnin (jos sitäkään) yöunilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Aina hauska lukea, että naisvaltaiset alat haluaisivat parempaa palkkaa. Mutta näissä kyselyissä näkee sen, että miten ihmiset olisivat valmiita maksamaan oikeasti siitä työstä muille. Jos puhutaan muustakin kuin kesätyöntekijästä tai nuoresta.

toisaalta, jos saisin itse parempaa palkkaa minulla olisi myös varaa maksaa toiselle. mutta jos oma tuntipalkka on n 10 euroa - verot niin ei siinä juuri ole millä toiselle maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Huomasitko sivulauseen:
'Lapsenvahdille maksan 5 euroa tunti ja 70 euroa vuorokausi, mutta se on eri juttu se.'

Jos käytän satunnaista lastenhoitoapua, en ota paineita siitä, miten lapsenvahti itsensä elättää.

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
jos oma tuntipalkka on n 10 euroa - verot niin ei siinä juuri ole millä toiselle maksaa.

Saati sitten silloin kun on kotona ja kotihoidontuki on noin 10 euroa päivä. Siitä ei usein lapselle tilapäistä hoitoa hankita.

Kumpa vain olisikin täälläpäinkin hoitaja joka katsois sen muutaman tunnin päivässä tai tarvittaessa enemmänkin, ei tarttis päiväkotipaikkaa muutaman tunnin takia. Ja maksaisin ainakin mannerheimin taksan mukaan, mutta koska hoitaisit kotonasi voisi tuntitaksa olla enemmänkin. Harmi et oot liian kaukana.

Yhteistyössä