Paljonko meidän on kannattavaa ottaa asuntolainaa näillä tuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ostaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ostaja

Vieras
Miehelle jää verojen jälkeen käteen n. 3500 euroa
Minulle jää verojen jälkeen käteen n. 2100 euroa.
Meillä on yksi lapsi ja nyt on ajankohtaiseksi tullut oman asunnon ostaminen, paljonko teidän mielestänne meidän tuloilla on järkevää ottaa lainaa, pankeista ollaan jo jonkun verran kyselty mutta esim. nordea olisi myöntänyt sellaisen lainan mitä ei oltaisi varman ikinä saatu maksettua takaisin.
Mikä summa olisi teidän mielestä järkevä ottaa lainaa jos maksu ajaksi ajattelisi n. 20 vuotta.

Kyllä noilla tuloilla uskaltaisin ottaa ainakin 300-350 000.
Paras muistisääntö taitaa olla että lainan kuukausimenot saa olla n. 30% tuloista.
Pankeilla on hyviä laskureita tuohon, esim. op:lla on laskuri jolla voi laskea.

Meillä tulot on yhteensä vähän enemmän kuin teillä ja lainaa on n.130t euroa, enimmillään on ollut 160t euroa. Enempää en ottais ite, mutta oltais me kyllä saatu paljon enemmänkin, jos oltais haluttu. Rakennettiin okt ja tässä on neliöitä n.200.

Molemmilla on varman työpaikat. Minä kunnalla suuhygienistinä ja ne työt ei tästä maasta kyllä lopu. Mies työnjohto tehtävissä.

Pankeista kun kyseltiin niin meille olisi nordeasta tarjottu oikesti 400 000 e lainaa. Mitä ei kyllä olla ottamassa. Halutaan myös nauttia elämästä eikä olla pankkiin sidottu koko loppu elämää.

Saattasin ottaa varman päälle ja ottaa sen 250-275t. Jos omakotitaloa niin pihahommiin ja muuhun menee paljon rahaa. Ja jos rivaria niin yhtiövastikkeisiin menee helposti se parisataa. Ja ei tarttis laskea sitten tosiaan niitä euroja ja saattais saada vähän säästöönkin. Ja noilla tuloilla tommosen määrän saa siihen 20 vuoteen pois.
Tuommoisella saa sen 4mh talopaketin + tontti. (tai tietty riippuu tontista)

Ap:n kysymyksen asettelu on hieman outo. Ikään kuin lähtökohtana on se, että laina pitää aina mitoittaa maksimiin tulojen mukaan. Ennemmin lähtisin katsomaan asioita siten, että mitkä ovat perheen tarpeet. Jos tarpeet tyydytetään 250 000 euron asunnolla, ei ole järkeä laittaa asuntoon 500 000 tuhatta vaikka siihen olisikin varaa. Itse en ottaisi yli 200 000 lainaa vaikka vuositulot olisivat miljoonan.

Mutta jos välttämättä haluaa elämäänsä taloudellista jännitettä, niin voihan sen laskea. Asumiseen saisi mennä max 30% tuloista, eli ap:lla 1680 euroa. Riippuen asmumismuodosta lainan lisäksi kuluja tulee n. 300 e/kk (sähkö, remontit, koneet, yms.). Tällöin lainanhoitoon jäisi 1380 euroa. 4,5% korolla ja 20 vuoden laina-ajalla se tarkoittaisi lainan suuruudeksi 218 130,30 euroa.

Itse myös kunnalla töissä eikä palkka tuollainen. Nyt kyllä osa-aikaisena mutta täysipäiväisenäkään en kyllä noihin tuloihin yllä. Niin ja missä kunnassa olet töiss?

Mä ottaisin max. 15 vuoden laina-ajalla lainaa siten, että KAIKKI asumiskulut (myös sähkö, vakuutus, tontin vuokra, jätehuolto, vesi jne. kuuluu) on max. 40 % nettotuloista. Pankin sivuilla on lainalaskureita, millä voi laskea lainamääriä.

Mä ottasin max 200 000e.
Te saisitte isomman, me oltais saatu pienemmillä tuloilla 280 000e, mut otettiin 135 000 ja asutaan nyt pk-seudulla neliössä.

Kun teillä on vasta yksi lapsi kannattaa ottaa se kolmio, max neliö. Jos uutta lasta suunnitteella huomioida se. Jos teillä on kykyä ja halua rempata otatte kivalta alueelta kunnostusta vaativan asunnon ja nostatte sen arvoa kolmessa vuodessa remppaamalla itse. Sitten kun myytte voitte saada usean kymmenentuhannen voiton ja teillä on sitten taas enempi omaa rahaa pitkäaikaisempaan asuntoon.
Sitokaa lainan korko kiinteäksi. Meillä se on säästänyt jo rahaa, alle vuodessa.

[QUOTE="jere";23742364]Kyllähän noilla tuloilla saa isonkin lainan, kohtuu olisi minun mielestäni tuo 200 000[/QUOTE]

Älkää naurattako. Me otimme aikoinaan 200 000 euron lainan 3200 euron nettotuloilla, kun olimme molemmat töissä mieheni kanssa.

Sen jälkeen tulomme ovat laskeneet roimasti äitiyslomien ja hoitovapaiden aikana. Välillä olin osittaisella hoitovapaalla ja mies samanaikaisesti työttömänä. Nyt olemme molemmat taas kokopäivätöissä ja nettotulot ovat reilu 5300 e/kk. Ikinä ei ole ollut tiukkaa lainojen maksamisessa. Emme ole tarvinneet lyhennysvapaita.

Tällä hetkellä säästöön jää joka kuukausi 1500-2000 euroa. Meillä on kaksi autoa, miehellä kalliita harrastuksia (käy ulkomailla). Perheeseen kuuluu myös kaksi lasta ja lemmikkejä.

[QUOTE="...";23742890]Mä ottasin max 200 000e.
Te saisitte isomman, me oltais saatu pienemmillä tuloilla 280 000e, mut otettiin 135 000 ja asutaan nyt pk-seudulla neliössä.

Kun teillä on vasta yksi lapsi kannattaa ottaa se kolmio, max neliö. Jos uutta lasta suunnitteella huomioida se. Jos teillä on kykyä ja halua rempata otatte kivalta alueelta kunnostusta vaativan asunnon ja nostatte sen arvoa kolmessa vuodessa remppaamalla itse. Sitten kun myytte voitte saada usean kymmenentuhannen voiton ja teillä on sitten taas enempi omaa rahaa pitkäaikaisempaan asuntoon.
Sitokaa lainan korko kiinteäksi. Meillä se on säästänyt jo rahaa, alle vuodessa.[/QUOTE]

Ei kannata tehdä noin, jos tietää, että perhe kasvaa lähiaikoina, koska seuraavasta talosta joutuu maksamaan varainsiirtoveron ja korkovähennyskin on pienempi. Parempi siis ostaa heti se oikea unellmatalo. Eri asia, jos ostajat ovat kovin nuoria, eikä perheen kasvusta ole vielä varmuutta.

Yhteistyössä