Paljonko maksatte vuokraa 4-5h ja k pääkaupunkiseudulla??

• Viestiketjun aloittaja Muuttohaaveita
  • Ensimmäinen viesti
Muuttohaaveita
Ja onko yksityiseltä, kaupungilta/ kunnalta vai Vvo/Sato yms?
Ollaan miettimässä muuttoa pääkaupunkiseudulle, ja pitäisi olla tuo neljä huonetta ja keittiö että mahdumme. Oma ostetaan ehkä myöhemmin, mutta alkuun jos sitä löytäisi vuokra-asunnon.

Tulemme saamaan myyntivoittoa 20-30 tuhatta kunhan myymme talomme, tuo tuskin vaikuttaa
vuokra-asunnon saantiin edes kaupungilta? Tosin kaupungin asunnosta varmaan turha
haaveilla, itse olen hoitovapaalla eikä työtä mihin palata ja mies on yrittäjä, jatkanee hommia
pääkaupunkiseudulla/ reissuhommissa.

Jotain katsellut vapailta markkinoilta, vuokrat ihan hurjan kalliita, alta 1200€ ei irtoa mitään.
Onko tuo oikeasti mahdotonta löytää alta tonnin maksavaa vuokra-asuntoa?

Noilla huonemäärillä pääasiassa on kyllä mahdotonta löytää alle tonnin vuokra-asuntoa. Moni kaupunginkin 4-5h+k kustantaa yli tonnin, ja niihin on pitkänpitkät jonot (eli ei mahdollisuutta saada ellei ole asunnoton). Vvo:lla on edullisemmat vuokrat kuin Satolla, mutta noin isoissa asunnoissa niilläkin kipuavat reippaasti yli tonniin vaikka olisi Jakomäestä kyse.

Seuraa asuntoja ja soittele aktiivisesti Vvo:n ja Saton toimistoihin. Jostain voi ilmestyä joku rupuinen halvempi kämppä, mutta varautukaa ettei. Karkeasti arvioituna yksiöt pyörivät 600 e:ssa, kaksiot 800, ja kolmiot vajaassa tonnissa. Siitä suuremmat tonnin yläpuolella.

/edit: Tämä siis Helsingin tilannetta. Vantaalla on hieman edullisempi hintataso. Espoo taasen alkaa olla jo Helsingin hinnoissa.

"jaa"
riippuu varmaan paljon siitä mihin päin pk-seutua on muuttamassa..mun kaverin perheellä on 4h+k 1100e/kk ja heiltä on helsinkiin n.35km ja kaupungin asunto.meiltä hkiin 50km,meillä 3h+k kunnan vuokra-asunto 750e/kk. neliöön ollaan muuttamassa joten oon katsellu hintoja,n.900e.

Asoon?
Mitens jos laittaisitte tuon myyntivoiton ja hakisitte Aso-asuntoa? Niissä kuitenkin ehkä himpun verran halvemmat ne vastikkeet. Tosin en tiedä miten vaikea niitä on saada. Kivikossa näytti olevan yksi vapaa 5h ja k, osui silmään tänään kun plarasin olikohan Etuovea.

Saanko
Saanko kysyä että miten te maksatte nuo vuokrat? Siis jos perheessä esim. toinen töissä ja saa nettona 1600€ ja toinen äitiyslomalla/hoitovapaalla tms. Miten asuu pienituloinen jos kuitenkin on lapsien kanssa kotona?

Sama edessä kuin Ap:lla ja kauhistelen vuokrahintoja. Ehkä meillä ei sitten ole varaa muuttaa maalta pois :(

Saanko kysyä että miten te maksatte nuo vuokrat? Siis jos perheessä esim. toinen töissä ja saa nettona 1600€ ja toinen äitiyslomalla/hoitovapaalla tms. Miten asuu pienituloinen jos kuitenkin on lapsien kanssa kotona?

Sama edessä kuin Ap:lla ja kauhistelen vuokrahintoja. Ehkä meillä ei sitten ole varaa muuttaa maalta pois :(
'

Itse olen toistaiseksi kotihoidotuella, mies töissä. Mies tienaa melko hyvin, joten ei ole siinä mielessä ongelmaa. Olen menossa itsekin töihin juuri. Tämä asunto on tavallaan vuokrasäännöstelty, eli nousee vuokra n. 5 e vuodessa.

No niillä pienillä tuloilla.
Mies saa nettona n. 1500e, minä saan kht:n 300e + lapsilisät 210e. Vuokraan 900e, lainanlyhennyksiin 300e, muut laskut 100-200e. Loput meneekin aikalailla ruokakauppaan.
Kyllähän tätä tämän pienen hetken verran kestää kituutella, ennenkuin itse palaa työelämään.

"mee"

Pienillä tuloilla kannattaa kokeilla hakea asumistukea. Kävin huvikseni kokeilemassa kelan sivuilla paljon irtoaisi tällaisella kokoonpanolla:

2 aikuista+4lasta
Tulot 1600€ + kotihoidontuki 500€
Helsinki
5h+k
100 m2
vuokra 1300
asunnon valmistumisvuosi 97
vesi 10€/kk/hlö

Asumistuki 770€

Mitens jos laittaisitte tuon myyntivoiton ja hakisitte Aso-asuntoa? Niissä kuitenkin ehkä himpun verran halvemmat ne vastikkeet. Tosin en tiedä miten vaikea niitä on saada. Kivikossa näytti olevan yksi vapaa 5h ja k, osui silmään tänään kun plarasin olikohan Etuovea.
Vähänn samoja mietin.

Meillä nyt 4h+k+s rivari hyvältä ja rauhalliselta alueelta 1060e/kk vesineen kaikkineen.

[QUOTE="mee";25661049]Pienillä tuloilla kannattaa kokeilla hakea asumistukea. Kävin huvikseni kokeilemassa kelan sivuilla paljon irtoaisi tällaisella kokoonpanolla:

2 aikuista+4lasta
Helsinki
5h+k
100 m2
vuokra 1300
vesi 10€/kk/hlö

Asumistuki 770€[/QUOTE]

Kela huomioi bruttotulot, mutta ei esim. velkamenoja. Myöskin lisät + lomarahat nostattavat "bruttotuloa", kun lasketaan vuoden tulot 12 kuulle jaettuna.

[QUOTE="mee";25661049]Pienillä tuloilla kannattaa kokeilla hakea asumistukea. Kävin huvikseni kokeilemassa kelan sivuilla paljon irtoaisi tällaisella kokoonpanolla:

2 aikuista+4lasta
Helsinki
5h+k
100 m2
vuokra 1300
vesi 10€/kk/hlö

Asumistuki 770€[/QUOTE]

Oho, aika paljon!

Me asuttiin ennen vvo:n kolmiossa 75neliöö ja vuokra oli 770e. Nyt asutaan 5h,k+s paritalo ja vuokra on vesimaksuineen ja autopaikkoineen 1095e. Espoossa asutaan.
Oho, mistä päin jos uskallat kertoa?
75 neliöinen tämäkin ja on halvimpia täältä suunnalta mitä olen katsonut. Ahtaaksi tämä kolmio alkaa jo käymään mutta ei toistaiseksi ole vain varaa näillä hinnoilla muuttaa isompaankaan.

"mee"
Kela huomioi bruttotulot, mutta ei esim. velkamenoja. Myöskin lisät + lomarahat nostattavat "bruttotuloa", kun lasketaan vuoden tulot 12 kuulle jaettuna.
Niin tietysti kaikissa kelan tuissa huomioidaan brutto.
Huvikseni kokeilin myös suuremmilla kk-tuloilla ja muuten samoilla tiedoilla.
2000€/kk on asumistuki vielä 650€
2300€/kk 540€
2500€/kk 470€

Kyllähän tuo ihan kivasti pk-seudulla asuvilla pienituloisilla tasoittaa tilannetta.

[QUOTE="mee";25661129]Niin tietysti kaikissa kelan tuissa huomioidaan brutto.
Huvikseni kokeilin myös suuremmilla kk-tuloilla ja muuten samoilla tiedoilla.
2000€/kk on asumistuki vielä 650€
2300€/kk 540€
2500€/kk 470€

Kyllähän tuo ihan kivasti pk-seudulla asuvilla pienituloisilla tasoittaa tilannetta.[/QUOTE]

krauh, mulle kans!
Ollaan kaks kertaa käytä asumistukea hakemassa - 0e. Näillä tuloilla ja vuokrilla, 2+2.
Tosin mies saa kesällä sitten sen isomman summan, joka sisältää vuoden lisät + lomarahat ja sen vuoksi kela on laskenut kuukausituloiksimme suuremman summan kun mitä todellisuudessa ja tilinauhoissa on.

"vieras"
krauh, mulle kans!
Ollaan kaks kertaa käytä asumistukea hakemassa - 0e. Näillä tuloilla ja vuokrilla, 2+2.
Tosin mies saa kesällä sitten sen isomman summan, joka sisältää vuoden lisät + lomarahat ja sen vuoksi kela on laskenut kuukausituloiksimme suuremman summan kun mitä todellisuudessa ja tilinauhoissa on.
No mutta tottakai ne lasketaan tuloihin myös.

Mies on kovapalkkaisessa työssä ja itse tienaan keskivertoa palkkaa.

[QUOTE="vieras";25661158]No mutta tottakai ne lasketaan tuloihin myös.[/QUOTE]

Nii-in, tottakai.
Aiemminkin kerroin että niinhän se kela laskeekin vuositulot / 12. Että toi laskuri voi antaa sinääsään valheellisenkin tuloksen jos laskee vain pelkät kk-tulot, niitähän kun tuolla laskurilla laskiessa vain kysytään.

Yhteistyössä