PALJONKO MAKSAA APTEEKINMAITO!?

Heippa!
3kk vanha vauva kamalan itkuinen ja mietin hakisinko ominpäin apteekista maitoa ja testaisin onko siitä apua. Paljonkohan ne mahtaa maksaa ja kauanko pitäs käyttää ennenku hyöty näkys?
Kiitos, jos kerrotte, te jotka tiedätte =)
 
Hei,mä kysyin samaa neuvolasta ja sain kultaakinkalliimman neuvon:eek:sta tavallisesta ruokakaupasta Tutteli Plus Omneo- jauhemaista korviketta ON TASAN SAMAA TAVARAA kuin apteekin,mut hinta alle puolet apteekin hinnoista! Paketti vaan on eri. Meillä on ainakin toiminut.
 
Hei Auringonkukka!

Onko lapsellasi minkälaisia muita oireita itkuisuuden lisäksi? Tuon ikäisellä itkuisuuden takana voi olla monta muutakin asiaa. Onko ilmavaivoja? Oletko antanut Cuplatonia tms.? Imetätkö vielä? Jos imetät ja epäilet allergiaa, kannattaa sinun ehkä kokeilla ensin imetysdieettiä. Jos et imetä, niin oletko kokeillut vaihtaa kaupan korvikemerkkien kesken? Olen kuullut, että jollekin ei ole NAN sopinut, mutta esim. Tutteli Omneo on käynyt ja päinvastoin.

Apteekin maitoja on eri hintaisia. Meillä on käytössä lehmänmaitopohjainen Almiron Pepti, joka maksaa muistaakseni 46 euroa/900g ilman Kela-korvausta. Soijapohjainen NutriSoija on edullisempaa, mutta sitä ei suositella alle vuoden ikäiselle. Kalleinta on aminohappopohjainen Neocate, mikä maksaa n. 73 euroa/450g. Nämä ovat siis hintoja ilman lääkärin kirjoittamaa reseptiä. Reseptin kanssa ovat himpun verran edullisempia.

Sinuna en kyllä ihan alkuun lähtisi omin päin kokeilemaan apteekin maitoja, vaan keskustelisin asiasta vähintään neuvolan terveydenhoitajan, mieluummin lääkärin kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja CorpseBride:
Hei,mä kysyin samaa neuvolasta ja sain kultaakinkalliimman neuvon:eek:sta tavallisesta ruokakaupasta Tutteli Plus Omneo- jauhemaista korviketta ON TASAN SAMAA TAVARAA kuin apteekin,mut hinta alle puolet apteekin hinnoista! Paketti vaan on eri. Meillä on ainakin toiminut.
Voin kertoa, että ei tosiaankaan ole samaa tavaraa. :whistle:


 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Hei Auringonkukka!

Onko lapsellasi minkälaisia muita oireita itkuisuuden lisäksi? Tuon ikäisellä itkuisuuden takana voi olla monta muutakin asiaa. Onko ilmavaivoja? Oletko antanut Cuplatonia tms.? Imetätkö vielä? Jos imetät ja epäilet allergiaa, kannattaa sinun ehkä kokeilla ensin imetysdieettiä. Jos et imetä, niin oletko kokeillut vaihtaa kaupan korvikemerkkien kesken? Olen kuullut, että jollekin ei ole NAN sopinut, mutta esim. Tutteli Omneo on käynyt ja päinvastoin.

Apteekin maitoja on eri hintaisia. Meillä on käytössä lehmänmaitopohjainen Almiron Pepti, joka maksaa muistaakseni 46 euroa/900g ilman Kela-korvausta. Soijapohjainen NutriSoija on edullisempaa, mutta sitä ei suositella alle vuoden ikäiselle. Kalleinta on aminohappopohjainen Neocate, mikä maksaa n. 73 euroa/450g.




Tuota,tuo Almiron on neuvolan mukaan juuri ihan samaa kuin Tutteli Plus Omneo... Hintaero johtuu vain siitä että ne joilla on lääkärin lausunto,saavat Kela-korvauksen ja silti apteekit saavat omansa... ihan vain vihjeenä...
 
Ihan vain vihjeenä CorpseBride: Tutteli Omneo ei todellakaan ole sama asia kuin Almiron. Omneota myytiin aikaisemmin myös apteekista mutta koskaan se ei ole ollut maitoallergiselle tarkoitettu.
Neuvolan ohjeisiin en luottaisi näissä korvikeasioissa juurikaan.
 
Almiron Pepti 1 (800g), joka on tarkoitettu alle puolivuotiaille, maksaa reseptillä (ilman erityiskorvattavuutta) n. 43 euroa. Ilman reseptiä saattaa olla muutaman euron kalliimpi. Purkista tulee 6 litraa. Jos KELA myöntää erityiskorvattavuuden, joutuu itse maksamaan noin 12 euroa. Apteekin soijamaitoon voi siirtyä puolenvuoden iässä, mutta sekään ei kaikille maitoallergisille sovi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja CorpseBride:
Hei,mä kysyin samaa neuvolasta ja sain kultaakinkalliimman neuvon:eek:sta tavallisesta ruokakaupasta Tutteli Plus Omneo- jauhemaista korviketta ON TASAN SAMAA TAVARAA kuin apteekin,mut hinta alle puolet apteekin hinnoista! Paketti vaan on eri. Meillä on ainakin toiminut.
Voin kertoa, että ei tosiaankaan ole samaa tavaraa. :whistle:
No ei kyllä tosiaan oo ollenkaan samaa tavaraa :eek: Apua älä vaan jakele tota neuvoa ihmisille!

Apteekista saa myös täysin maitopohjatonta korviketta esim. Neocate jota meidän poika syö. Maksaa alle 60e/purkki (ne on 400gr purkkeja) ennen kelakorvausta näin pikaisesti laskettuna.

Et varmaan imetä enää jos korviketta vaihtaisit kokonaan, muutenhan imetysdieetillä kannattais aloittaa.
 
ehkä aloittaisin almiron peptillä, mutta siinäkin on maitoproteiinia tosiaan eli jos on todella allerginen sille niin sekään ei sovi ja joudut sen lisäksi ostamaan kalliimpaa. Kaksi viikkoa on sellanen hyvä aika.

Syökö vauva mitään kiinteää vielä? Periaatteessahan tuo kokeilu on aika helppo tehdä pelkälle korvikkeella olevalle vauvalle kun ei mitkään kiinteät vielä sekoita kokeiluja. Siinä tapauksessa ostaisin varmaan suoraan vaan Neocatea silti,vaikka on vähän kalliimpaa koska sitten huomaat varmasti jos maitoproteiini on syypää.
 
Mitäs jos kävisit yksityisellä lääkärillä?Siis jos tk ei todellakaan pääse? ( mikä sinäänsä kuullustaa uskomattomalta kun on pienestä lapsesta kyse, vähän liioittelet, "huutaasuoraahuutoakokoajan" )
B-lausunnolla saa useasti vakuutusyhtiöltä maitorahat takaisin korvauksena.
( Siis jos vakuutus on... ) Mä en kyllä lähtisi itse diagnosoimaan mihinkään suuntaa, on niin paljon syitä miksi ton ikäinen vauva voi olla itkuinen. Hampaat, maha, korvat, joku särkee, oppinut kääntymään= onlevoton, nukkuu huonosti=on väsy jne....
 
Allergialääkäri (ja nimenomaan erikoistunut allergioihin) on kyllä tietysti ehdottomasti paikka mihin kannattaa olla yhteydessä ensisijaisesti =) Yksityiselle pääsee ja tuleehan se paljon halvemmaksi kuin ostaa erikoismaidot edes kahdeksi viikoksi!Sieltä saat myös tarvittaessa reseptit :)
 
Mulla ei ole kokemusta kuin Almiron Peptistä ja Neocatesta, ja niiden hinnat tuonne jo laitoinkin. Itse kokeilimme ensin Almironia, jonka jälkeen Neocatea (Almiron Pepti ei vaikuttanut sopivalta), kunnes taas palasimme Almironiin. Neocatella tosiaan, kuten joku jo sanoikin, voi varmasti poissulkea lehmänmaitoallergian, koska se on aminohappopohjainen. Onko lapsellasi muita oireita tuon itkuisuuden lisäksi?

Minä varaisin kyllä ajan vaikka sitten yksityiselle lääkärille, mutta ainakin täällä pk-seudulla niillekin (jos puhutaan yksityisestä allergologista/lastenlääkäristä) on viikkojen, jollei kuukausien jono.

B-lausunnolla ei välttämättä saa maitorahoja takaisin; riippuu vakuutuksen kattavuudesta. Jos teillä ei vielä ole vakuutusta, eikä missään ole mitään merkintöjä maito- yms. allergioista, ottaisin ehkä vakuutuksen.
 
Yleensä sanotaan, että kaksi viikkoa pitää käyttää ja sitten vasta tietää, että sopiiko. Mutta kyllä varmaan jo 2-3 päivässä huomaa muutoksen parempaan. Tosin kaikille ei oikein taida maistua noi apteekin korvikkeet ja silloin joutuu ehkä tekemään vaihdon pikkuhiljaa eli aluksi sekoittelee sitä tavallisen korvikkeen sekaan.
 
Yleinen sääntö, on että kaksi viikkoa on kokeiluaika apteekin erityiskorvikkeella. Joillakin selvä muutos parempaan näkyy jo parin päivän jälkeen mutta ei kaikilla. Meillä näkyi toisen viikon aikana vasta selvä muutos ja toisen viikon loppupuolella olin varma, että Neocatesta oli apua. Meidän pojalle ei käynyt Almiron Pepti (pilkotut maidot). Aivan sataprosenttisen varma ei ole myöskään Neocate! On myös allergikkoja, joille esim. Neocate ei käy, mutta joku pilkottua maitoa sisältävä erityiskorvike käy.

Suosittelen kääntymistä yksityisen lasten allergologin puoleen, jos se vaan on mahdollista. Kokeiluja erityiskorvikkeilla voi tehdä jo ennen lääkärin vastaanottoakin lääkärin aikaa odottaessa. Erityiskorvikkeet ovat ravintovalmisteita, eivät lääkkeitä, joten sinällään niistä ei voi olla vahinkoa. Lääkärin antamalla reseptillä saa vain muutaman euron alennukseen purkkiin. Kaikki joutuvat maksamaan käytännössä omasta pussistaan kokeiluajalta ne purkit. Oleellista on teetättää valvottu altistus lääkärillä tai todentaa allergia allergiatestillä (HUOM! testit eivät luotettavia vaan voidaan tarvita altistus), jolloin saa Kelaa varten B-lausunnon maitoallergiasta, jonka jälkeen Kela Korvaa suurimman osan purkkien ostosummista. Valvottu altistus tehdään siinä vaiheessa, kun lapsi on saatu sopivalla erityiskorvikkeella kuntoon.
 
Minusta apteekin korvikkeiden kokeilusta ei ainakaan lapselle mitään haittaa ole. Ne ovat tosiaan korvikkeita eivätkä mitään lääkkeitä ja niitä voi ostaa ilman reseptiäkin. Aivan hyvin siis voi kokeilla apteekin "maitoja" ominpäinkin ja itse olen näin aikoinani tehnytkin eli aloitin jo Neocaten ennen allergologille menoa. Sitä ennen oli jo kokeilussa julkisen puolen lääkärin määräämä Almiron, mikä ei sitten sopinut.

Joka tapauksessa kannattaa varata aikaa myös lääkärille, jotta saa tarvittaessa teetettyä maitoaltistukset ja reseptillä saa ilmeisesti muutaman euron alennusta. Jos kyseessä on allergia, on selvittelyissä hyvä olla mukana myös lääkäri.
 
Itse aloittaisin varmaan nyt Neocatella, koska se on korvikkeista todennäköisimmin sopiva, mutta myös ehdottomasti kaikista kallein. Toinen vaihtoehto on Almiron Pepti tai muu vastaava. Ne eivät herkimmille allergikoille sovi, mutta usea saa niistäkin avun ja hinta on edullisempi. Ennen kuin Neocateen saa Kela korvaukset, on tehtävä valvotusti maito- ja Almiron altistukset lääkärissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Minusta apteekin korvikkeiden kokeilusta ei ainakaan lapselle mitään haittaa ole. Ne ovat tosiaan korvikkeita eivätkä mitään lääkkeitä ja niitä voi ostaa ilman reseptiäkin. Aivan hyvin siis voi kokeilla apteekin "maitoja" ominpäinkin
Olen samaa mieltä tästä, jos kerran kaikki muut konstit on jo kokeiltu. Tarkoitin tuolla ensimmäisellä kommentillani sitä, että kokeilisin ensin ehkä korvikemerkin vaihdon, Cuplatonit yms., ennen kuin epäilisin allergiaa, jollei siis muita allergiaan viittaavia oireita itkuisuuden lisäksi ole. Meilläkin kokeiltiin Almironia ja Neocatea "ominpäin" ennen allergialääkärille menoa.

 
Meillä epäillään maitoallergiaa. Verikokeessa sekä iho(prick-)testeissä ei ilmennyt mitään. Saimme kuukauden päähän ajan maitoaltistukseen.
Siihen saakka (kuten pari kuukautta jo) ostamme apteekista Almiron peptiä ilman kelakorvausta. Päiväannoksen hinta on n.5e.
 
Meillä meni vielä maitoaltistuksen jälkeen lähes kaksi viikkoa ennenkuin sairaalasta saatiin lausunto (eivät siis kerenneet kirjoittaa aikaisemmin) ja silloinkin kävin sen itse hakemassa, jotta sain mahdollisimman nopeasti Kelaan. Korvaus kun tulee vasta siitä päivästä lähtien kun lappu on Kelassa. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Auringonkukka-:
Pessi: minkä ikäinen lapsi sinulla on?
Meilläkään ei verikokeet paljastaneet mitään. Nyt testaillaan toista päivää tuota Almiron Peptiä. Katsotaan löytyykö siitä apua.
Reilu 9kk.
Pojalla on ajoittain ollut iho todella huonossa kunnossa (posket kirkkaan punaiset, rikki, kudosnesteitä valuu jne).
Kokeiltiin Nutrisoijaa (edullisempaa), mutta poika ei oikein suostunut juomaan sitä ja oli kovin itkuinen.
Almiron pepti on ollut nyt käytössä parisen kuukautta, ja iho-ongelmat ovat helpottaneet. Siksi olinkin tosi pettynyt, kun verikokeet ja prickit eivät paljastaneet mitään. Itsekin omilla silmillä näkee että maito sen aiheuttaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ranjana:
Pessi, mulle lääkäri sanoi, että näin pienillä ei useinkaan verikokeissa allergiat näy ja 10% on sellaisia, että verikokeissa ei myöhempäänkään näy mitään, vaikka allergia onkin.
No tää on huojentavaa kuulla :)
Olisihan se helpotus saada mustaa valkoiselle että mikä on vialla. Ja mieluusti kela jakamaan kustannuksia..
 
Jos maitoallergia ei näy allergiatesteissä, niin allergia voidaan diagnosoida maitoaltistuksella. Aika usein näin valvotusti lääkäriasemalla tai sairaalan lasten polilla maito altistamalla joudutaankin maitoallergia toteamaan allergiatestien epäluotettavuuden takia. Lääkäri kirjoittaa b-lausunnon Kelan erityiskorvikkeen korvattavuuksia varten altistustuloksen perusteella tai allergiatestien perusteella.
 

Yhteistyössä