Paljonko lapsi katsoo tv:tä tai mikä on teillä liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siivoo ja kokkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siivoo ja kokkaa

Vieras
Kysymys lähinnä sellaisille perheille joilla ei ole ehdottomia rajoituksia tv:n katselussa; Minkä verran lapsi saa katsoa tv:tä päivässä?

Mietin, kun jos katsoo tv:stä tulevat ohjelmat aamulla ja illalla ni siinä on jo helposti 2h + joitain kotihommia joskus helpottais kummasti kun laittais lapselle ohjelmia pyörimään.. :/

Käytättekö ohjelmia viihdykkeenä lapselle jotta saat itse tehtyä jotain?

Tosi vähän. Mulla on isot lapset. 12v katsoo ehkä kerran pari viikossa jotain, ja teini ei katso ollenkaan - ei kuulema kiinosta, ja laittoi omasta huoneesta telkun pois

Meillä 1,5-vuotias ja kolmen vanha että aika pieniä, mutta vähällä telkun katsomisella pyritään menemään. Olen tarkka mitä katsovat, tallentelen boksille ja ostan DVD:inä sellaisia ohjelmia, jossa ei ole turhaa räiskintää ja jännitystä (Maisa, Touhukkaat, Titi-nalle, Kaapo) ja niitä näytän lähes joka päivä pikkupätkän.

Mun mielestä suurin osa lapsille suunnatuista ohjelmista sisältää ihan turhaa jännitystä, jopa väkivaltaa ja kiusaamista ja ne lapsi ehtii oppia myöhemminkin. Meillä ei ole koskaan telkku päällä lasten ollessa hereillä muuten kuin piirrettyjen ajan mutta taas silloin tällöin pidempikään pätkä sopivaa ohjelmaa ei oli haitaksi vaan voi jopa ruokkia uusia, mukavia leikki-ideoita.

Mä oon nyt antanu varsinkin 4v:n katsoa enemmän DVDtä ja boxia, kun on ollu huonot ilmat (e-suomi), eikä ole päässy ulkoilemaan niin paljon ja jos koko ajan koittaa tuolle vilpertille keksiä muute tekemistä ja leikkiä hänen kanssaa, niin hulluksihan siinä jo itsekin tulee. Muuten riittää illan tai aamun lasteniohjelmat varsinkin arkisin, mutta viikonloppuuisin saa olla tietsikalla ja katsoa enemmän DVDtä näin talvisin vai mikä loska- ja pimeäkausi nyt sitten onkin.

Meillä on telkkari käytännössä aina auki, jos ei muuta niin voice on päällä...Ja kyllähän tuo taapero voi sitä toljottaa ohikulkiessaan, mut loppujen lopuks ihan ajan viettäminen telkun ääressä on harvinaista, tuo jaksaa ehkä sen 10min kerrallaan tuohon pysähtyä ihmettelemään, muuten kulkee ohitse, leikkii leikkejään ja touhuaa omiaan..

Liikaa olis se et oikeasti tuntitolkulla tuijotetaan sitä telkkua..

arkipäivinä illan pikku kakkosen, eli tunnin verran. Viikonloppuisin saattaa katsoa yhteensä pari tuntia pätkissä mutta harvoin näin.

Lapset 3v3kk ja pian 2v, pienempi jaksaa ihan pikkuhetkiä.

Kipeenä saavat katsoa niin paljon kun haluavat.

Alle tunnin pyritään pitämään päivittäinen tv annos (aamulla pätkä ja illalla pätkä), joskus ei katsota ollenkaan. Lapsi on 3v ja kyselee koko ajan milloin katsotaan tv:tä. Sekin on syy, miksi välillä ei katsota ollenkaan, koska ei meinaa leikit lähteä sujumaan, kun odottaa vaan että milloin saa katsoa. Ja meillä myös katsotaan vain tiettyjä ohjelmia boxilta tai dvd:nä. Hirveä himo tuolla tytöllä olisi kyllä katsoa, oikein ärsyttää välillä se jankkaaminen, vaikkei koskaan ole kovin paljoa saanut katsella.

meillä on tv aina auki. lapset 2v ja 4v, mutta ei ne todellakaan sitä koko aikaa tuijota. tunti on tuolla vanhemmalla aktiivista aikaa minkä aamulla ja illalla yhteensä katsoo

Yhteistyössä