Paljonko lapsesi juo vettä päivässä? Vinkkejäkin kaivataan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pillimehu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pillimehu

Vieras
Lääkäri sanoi, että jos lapsi saa maitotuotteita 5 - 6 dl päivässä, niin sen lisäksi pitäisi juoda vetää 4 - 5 dl päivässä.

Meillä tyttö kyllä saa maitotuotteita tuon määrän (suurin osa tosin muuten kuin maitoa juomalla) ja vettä juo maksimissaan 1 dl päivässä, vaikka sitä tarjotaankin. Muutoinkin hänen joumisensa jää reilusti alle puolen litran.

Miten saisin lapseni juomaan enemmän?

meillä sama ongelma kuin ap:llä. tota litraa nesteitä ei tasan mene päivässä. vettä ehkä 3 dl ja maitoa/maitotuotteita sen 6 dl. Eipä näytä silti lapsi nääntyneeltä tai kuivuneelta. Joskus pyytää vettä itse ja sitten juo isoja määriä, että kaipa ne itse jo taaperoiässä osaa vaatia itselleen sopivasti

meillä lasten veden juonti lisäänty kummasti kun niille käytiin ostamassa omat "pillipullot" tai "sporttipullot". jokainen valitsi omansa ja nyt vettä juodaan huomattavasti aiempaa enemmän.

Nesteitä saa myös ravinnosta. Yleensä siis nesteiden saanti päivässä on juotua määrää huomattavasti suurempi, siis jos lapsi syö. Kannattaa satsata nestepitoisiin ruokiin, kuten keitot, ainakin kuumaan aikaan, jos lapsi on huono juomaan.
Vesipitoisia välipaloja ovat mm. vesimeloni ja kurkku.

7-vuotias ei juo ollenkaan vettä, isommat ehkä lasin päivässä. Itse juon vain silloin, kun on jano eli en juo vettä edes joka päivä. Pari kuppia kahvia menee mulla päivässä, siinä mun juomiset.

Juu, lapselle maistuu kyllä ruoka hyvin, kasviksiakin syö reippaasti. Vesimeloonia olenkin antanut päivittäin.

Meillä on myös lapselle oma vesipullo, mutta se ei häntä juurikaan kiinnosta. Ehkä pitäisi antaa lapsen valita itse mieluinen.

Että kroonisen nestehukan vaikutuksia ei tiedetä, ja kroppa kuitenkin tarvitsee nestettä. Toki ihmisen fysiologia muuntautuu vähäiseenkin nestemäärään, mutta millä hinnalla... Sitä ei ole tarkkaan voitu tutkia. Kannattaisi siis juoda sitä vettä/muita nesteitä tarpeeksi päivässä. Tuollainen "vedän kaksi kuppia kahvia ja silloin kun on jano"-suhtautuminen edistää kovastikin sydän- ja verisuonisairauksia, tiedä sitten mitä muuta.

Suhtautuminen on muuttunut järjettömäksi siinä kohtaa, kun ei enää uskota sitä mikä on kokemuksen kautta hankittu tietämys, vaan pitää aina vaan nojata tutkimustuloksiin, että voi uskoa jollakin olevan haittaa.
Vanha kansa on tiennyt ruoan ja kaiken muun vaikutuksen todella hyvin, nyt tieteellä lyödään sitä tietämystä nurin.

Mulla on huonosti juova tyttö 3v eikä jois varmaan puolta desiä enempää päivässä, jos ei aseta rajaa juomiselle. Huonosti tunnistaa janoa, mutta yhtälailla myös uhmalla on tekemistä tuon juomisen kanssa. Tyttö kun uhmaa lähinnä syömisellä/juomisella/pukemisella, jos jotain uhmattavaa on :) Mutta edelleen puoli kupillista jos ruualla saa uppoamaan, niin on jo kova sana.

1v ei juo paljon mitään.. ei vaan tykkää/halua juoda, vaikka osaa... Ehkä puoli desiä- desin vettä päivässä ja sit illalla menee 2dl velliä (lasketaanko?)

Riittävän määrän maitoa saa puurosta (aamulla ja illalla 2dl) ja sit siitä vellistä. Syötän kurkkua/mandariinia/vesimelonia päivittäin ja joskus lisään pikkuisen "ylimääräistä" vettä ruokiin..
Tällä systeemillä vaippoja kastuu suunnilleen saman verran kuin muilla ikäisillään, joten ehkä sit ei kärsi kamalasta nestehukasta kummiskaan...

Yhteistyössä