Paljonko kustantaa keskikokoinen koira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Suhteellisen pienikokoinen koira, paljonko menee rahaa kuukaudessa?

Meille tulossa koira ja mietin paljonkohan se kustantaa. Ja en kysy siksi, että alkaisin pihistelemään, vaan ihan mielenkiinnsota kun en osaa ajatella paljonko rahaa siihen menee. Eläinkaupasta tietty tasokkaat ruuat ym. Rokotukset, koulutus jne.

Sinäkö meinaat ottaa koiran sillä perusteella mitä se maksaa kuukaudessa? Toivottavasti otatte koiran sen perusteella mitä ko rodun yleiset ominaisuudet on, sopiiko teidän perheelle ko. rotu.

Mä en itse ole mikään koiraihminen, mutta lähipiiristä löytyy muutama henkeen ja vereen koiraihmistä, ja niiden kertomusten perusteella eläinkaupassa ei tunneta semmoista käsitettä kuin tasokas ruoka. Itse tekemällä saa parhaat sapuskat.

Ja n. 50-150 euroa kuussa rodusta riippuen.

Alkuperäinen kirjoittaja hsgsgjh:
Sinäkö meinaat ottaa koiran sillä perusteella mitä se maksaa kuukaudessa? Toivottavasti otatte koiran sen perusteella mitä ko rodun yleiset ominaisuudet on, sopiiko teidän perheelle ko. rotu.

Ei vaan kun en tiedä paljon koira kustantaa. En ole sellaista pohtinut. Vaan otan koiran ihan sydämellä, siksi en ole rahaa miettinytkään. Käsitit siis just päinvastoin.

Keskikokoinen kustantaa meillä n. 30e/kk ruokien osalta. Luita ja muita herkkuja saa sitten vaihtelevasti 0-10e:llä/kk.
Vakuutusta meillä ei ole. Kuppien, hihnojen, makuualustojen, harjojen hinnat on suht korkeat, mutta ne ei ole kuukausittaisia maksuja...
Joten, n. 30e/kk.

meillä 2 koiraa, toinen keskikokoisen ja ison välimaastossa, toinen pieni. en tiedä mitä menee kuussa rahaa... 50?? ehkä. vakuutuksia meillä ei ole. hihnat on kertaalleen ostettu, sama ollut koko eliniän molemmilla. 3 pantaa mennyt 8 vuoden aikana. ruokakupit myös olleet kokoajan samat.

Vakuutus, elainlaakarikulut(rokotukset alkuaikoina usein), ruoka, koirakoulutus(pentu, Tokoa jne).Kylla siihen jonkin verran saa pulittaa. Itse en ole koskaan laskenut. Mutta esim koiravakuutus maksaa 170 e vuodessa, koiranruoka 15 kg sakki n 55 e, elainlaakarin rokotukset n 60-80 e jne.....

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Mä en itse ole mikään koiraihminen, mutta lähipiiristä löytyy muutama henkeen ja vereen koiraihmistä, ja niiden kertomusten perusteella eläinkaupassa ei tunneta semmoista käsitettä kuin tasokas ruoka. Itse tekemällä saa parhaat sapuskat.

On niissä hurjasti eroa. Halvemmat nappulat on lähinnä viljaa, mutta on myös runsasproteiinisia merkkejä, jotka sitten maksavat enemmän. Pahimmillaanhan kotiruoka on perunaa ja aterioiden jämiä, jollei tiedä mitä tekee, mutta esim. barffaamalla kieltämättä saa huippuruokaa:).

Meidän pieni koira ei maksa juuri mitään. Pieniruokainen ollut aina. 3 kg ruokapussi riittää monta kuukautta, lisäksi saa päivittäin jonkun makupalan ihmistenruokaa esim. pienen palan lohta, puolikkaan leipäpalan jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän pieni koira ei maksa juuri mitään. Pieniruokainen ollut aina. 3 kg ruokapussi riittää monta kuukautta, lisäksi saa päivittäin jonkun makupalan ihmistenruokaa esim. pienen palan lohta, puolikkaan leipäpalan jne.

peesi. Ja ei oo vakuutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja hsgsgjh:

Kunnon koiraihminen vaahtoamassa. :laugh:

Joo. Eläinkaupan ruoka ei välttämättä tarkoita tasokasta ruokaa. Kallista ruokaa kylläkin.

Mulla on kaksi cockerspanielia. Aiemmin kävin niiden kanssa enemmänkin näyttelyissä ja metsästyskokeissa. Molemmille on myös teetetty pentuja. Harrastusten parissa saa menemään rahaa, esim. yksi näyttelymatka maksaa 50-100 euroa. Mutta jos ei ole harrastuskoiraa hankkimassa, niin...
Meillä koirat syö kuukaudessa noin 20-30 eurolla nappuloita (siis kaksi koiraa, syötämme Jahti&Vahtia). Luita emme juurikaan osta, herkkuihin menee ehkä 5 e kuussa, ruoantähteitä saavat. Rokotuskerta maksaa 50-100 euroa, pentuna pitää rokottaa muutaman kerran. Vanhemmiten parin vuoden välein. Muutamaan kertaan ollaan jouduttu käymään eläinlääkärissä. Käynti maksaa yleensä satasen luokkaa. Sitten on kuvattu lonkkia, silmiä jne. Nehän ei ole pakollisia, mutta maksavat helposti 100-150 euroa. Vakuutuksia ei ole. Ruokakipot ja hihnat olleet samat jo viitisen vuotta...

Alkuperäinen kirjoittaja suurinpiirtein:
Joo. Eläinkaupan ruoka ei välttämättä tarkoita tasokasta ruokaa. Kallista ruokaa kylläkin.

Mulla on kaksi cockerspanielia. Aiemmin kävin niiden kanssa enemmänkin näyttelyissä ja metsästyskokeissa. Molemmille on myös teetetty pentuja. Harrastusten parissa saa menemään rahaa, esim. yksi näyttelymatka maksaa 50-100 euroa. Mutta jos ei ole harrastuskoiraa hankkimassa, niin...
Meillä koirat syö kuukaudessa noin 20-30 eurolla nappuloita (siis kaksi koiraa, syötämme Jahti&Vahtia). Luita emme juurikaan osta, herkkuihin menee ehkä 5 e kuussa, ruoantähteitä saavat. Rokotuskerta maksaa 50-100 euroa, pentuna pitää rokottaa muutaman kerran. Vanhemmiten parin vuoden välein. Muutamaan kertaan ollaan jouduttu käymään eläinlääkärissä. Käynti maksaa yleensä satasen luokkaa. Sitten on kuvattu lonkkia, silmiä jne. Nehän ei ole pakollisia, mutta maksavat helposti 100-150 euroa. Vakuutuksia ei ole. Ruokakipot ja hihnat olleet samat jo viitisen vuotta...

Niin ja lisään tähän vielä, että meillä on esim. trimmattava rotu, yksi trimmauskerta maksaisi noin 30-50 e ja pitäisi trimmata parin kk välein. Minä kuitenkin itse trimmaan.

mulla on seropi,joka 45cm/14kg.Sapuskaan menee noin 15 euroa kk:ssa. ( en ole laskenut siihen luita tms. mitä tulee osteltua sillon tällön kaappeihin ) Vakuutus maksaa vuodessa noin 200.

Alussahan pentuun meni enenmän rahaa,kun rokotukset maksoi n.50 per kerta.Ja madotukset pari kertaa vuodessa,mut ne ei ole kovin kalliita.
Huvikseen tulee osteltua mantteleita,hihnoja,pantoja välillä,mutta niitä turha laskea kustannuksiin,kun ei niitä niin välttämättä tarvi useita.

Itselläni on kissojakin ja kyllä koiran pito on halpaa niihin verrattuna.Varsinkin kun on sattunut terve koira ja vehnäallergiset kissat.

Meillä pikkukoira (7,5 kg) syö 2 dl vuorokaudessa nappuloita ja isompi koira (24kg) syö samoja nappuloita 3 dl vuorokaudessa.

Ja ruokasäkki maksaa 75? ja se kestää noin 5 viikkoa...eli tuosta säkin hinnasta 3/5 menee isomman ruokintakuluihin ja 2/5 pienemmän. Meillä siis tuo vajaa 30 kilon painoero ei juuri merkkaa.

No ei siihen oikeastaan paljon mene, alussa tietenkin enemmän. Vakuutus maksaa 140 euroa vuosi, ruoka ehkä 15 euroa/kk ja rokotukset 50 euroa vuosi. Muita kuluja sitten vaihtelevasti, esim. varusteet.

meillä on pieni seropi chihun ja kääpiöpinserin pentu. yksi iso ruokasäkki kestää tyyliin vuoden. chappia syö, 10kg maksaa vajaa 9e. lisäks ruuantähteitä.. vois aatella ettei keskikokoinenkaan kalliiks tuu, lapsperheessä jää aina tähteitä.

Itselläni on kultainennoutaja ja syötän jahti & vahtia. Sopii todella hyvin koiralle ja on huomattavasti halvempaa kuin entinen royal caninin 69e säkki. Jahti & vahdin 4kg säkki maksaa jotain 10e ja 15kg säkki taas 25e. Tuollainen säkki kestää tuollaisella 32kg koiralla noin 45pv. Tietysti muitakin menoja on mutta luiden ym. herkkujen ostoon menee aika vähän ja joskus taas enemmän jos on raha laittaa menemään. Eläinlääkäriin joutuu käymään yhden piikin ottamassa kerran kahdessa vuodessa ja sit toisen piikin kerran kolmessa vuodessa. Eli tuo on aina pientä mitä eläinlääkäriin menee mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
No ei siihen oikeastaan paljon mene, alussa tietenkin enemmän. Vakuutus maksaa 140 euroa vuosi, ruoka ehkä 15 euroa/kk ja rokotukset 50 euroa vuosi. Muita kuluja sitten vaihtelevasti, esim. varusteet.

Ei tuota vakuutusta ole todellakaan pakko ottaa. Itselläni on ollut jo kolme koiraa ja kaikki eläneet terveinä noin 15 vuotiaiksi ja millään ei vakuutuksia ole ollut. Reilusti halvemmaksi on tullut kun olen joutunut pari kertaa eläinlääkärissä koiraa näyttämässä kuin tuo 140e.

Yhteistyössä