Paljonko kissan pitäminen maksaa? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvapallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karvapallo

Aktiivinen jäsen
27.06.2008
4 377
0
36
Mä haluun todella todella kovasti kissan ja mietinkin tuossa että kuinka paljon kissan pitäminen maksaa? Kuitenkin täytyy olla sillä tavalla, että jos kissa otetaan niin se on sitten meillä viimeisiin päiviinsä asti :heart:

Mitä kuluja mahdollisesti olisi? Ei ole itsellä koskaan kissaa ollut niin en tiedä paljoakaan :ashamed: Ruoka, kissanhiekka, ilmeisesti myös naaras täytyy leikata?

Auttakaa mua, kauhee kissavauvakuume :) :heart:

Ruoka, hiekka, kantokoppa, leluja, rokotukset, matolääkkeet. Tyttökissoista ei oo kokemusta, mutta poikakisut on kyllä leikattava, ainakin meillä pitänyt, merkkailujen takia.

muoks. Ruokineen ja hiekkoineen kulut on kuussa pari kymppiä, riippuen vähän mitä ruokaa antaa ja onko täysin sisäkissa jne..

nartun leikkaaminen 100? pintaan kollin puolet halvempi. rokotukset aluksi vuosittain ja kertakäynti on n 50? sen jälkeen joka toinen v. lisäksi vuosittain madotukset. Ruokaan menee sanotaan 50? kuussa yhdelle. Puruja kuluu meillä niin että tuo 7? säkki riittää 1,5kk joten yhdelle tuo riittää 5kk suurinpiirtein. lisäksi vitamiinit/raakaliha, lelut, äkilliset sairastumiset ja siitä johtuvat lääkärikulut+lääkkeet. Kuljetuskoppa pitää myös ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Ruoka, hiekka, kantokoppa, leluja, rokotukset, matolääkkeet. Tyttökissoista ei oo kokemusta, mutta poikakisut on kyllä leikattava, ainakin meillä pitänyt, merkkailujen takia.

muoks. Ruokineen ja hiekkoineen kulut on kuussa pari kymppiä, riippuen vähän mitä ruokaa antaa ja onko täysin sisäkissa jne..

mutta mitä noi rokotukset esim. maksaa? Mulla ei oo oikeesti mitään tietoa edes siitä minkä hintasta kissan ruoka on ja kuinka paljon kissat yleensä tarvitsee ruokaa :ashamed: haluaisin kovasti oppia nämä asiat ennenkun menen kissaa ottamaan, että voisin taata sille hyvän kodin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:

mutta mitä noi rokotukset esim. maksaa? Mulla ei oo oikeesti mitään tietoa edes siitä minkä hintasta kissan ruoka on ja kuinka paljon kissat yleensä tarvitsee ruokaa :ashamed: haluaisin kovasti oppia nämä asiat ennenkun menen kissaa ottamaan, että voisin taata sille hyvän kodin :)

Riippuu paljon paikkakunnasta ja eläinlääkäritäkin. Perusrokotus on muutaman kympin täälläpäin ja poikakissan leikkaus 40e.
Ruokaa on monenlaista, me annetaan ihan perusmarketista saatavaa ja maksaa ehkä vitosen pussilta ja se riittää ehkä kuukauden. Meidän kissa on aika nirso ruuan suhteen ja ei kelpaa ku tietty merkki ja vihanneksia (tuoreita) ja muuta tommosta ihmeellistä "ei kissan ruokaa". Kissanhiekka maksaa vitosen säkki ja kestosta en osaa sanoa, mitä useemmin laatikon tyhjentää, sitä kauemmin hiekka säilyy hyvänä.

No tuon mein hoitokissan keuhko-ongelmiin meni äsken 400 euroa ja saattaa mennä lisää vielä. Sen lisäksi piti 1,5kk syöttää aamulla ja illalla hankala pahanmakuinen antibiootti.
Kaverin 4kk kissanpentu oli jalkaleikkauksessa ja maksoi kaikkine kuluineen vajaa 2000 euroa. Rokotukset, madotukset ja kastroinnit ovat pieniä kuluja verrattuna siihen jos tulee joku sairaus tai vamma joka tarvitsee hoitoa. Kissoilla kun ei ole julkista terveydenhuoltoa jossa olisi ilmaiset röntgenit, tähystykset.. verikokeet ym.

Kissalla siis saattaa kulut olla ihan kohtuulliset jos terveys pysyy kohdillaan. Mutta kuten meillä ihmisillä.. niin myös kissoilla on diabetesta.. astmaa.. murtumia.. .haavoja.. keuhkokuumetta, syöpää jne. Eikäsitä kissaa halua lopettaa kun sitä rakastaa ihan törkeän paljon. Sitten se tonni tai 500 vaan revitään jostain.

Mutta pääsääntöisesti terve nuori kissa on edullinen. Rokotuksiin menee joitakin satasia ja leikkaukseen myös. Kollilla kastrointi halvempi. Mutta olisi hyvä jos olisi joku tili mistä ottaa rahat jos kissa oikeasti sairastuu joskus.

Minua on peloiteltu paljon markettiruokien laadusta ja siitä, että ne saattaa aiheuttaa virtsakiviä yms. Nyt nuo kissani on vuoden ajan syöneet royal caninia ja ne voi selvästi paremmin. Niiden turkki, uloste ja yleisvaikutelma on paljon parempaa. Itse en enää markettiruokia osta, vaikka ne edullisempia on. =)

Sit jos kissa tulee sairaaksi voi varata 50?- rajattomasti lääkärikuluihin. Mul meni yks kuukausi eläinlääkäriin ja lääkkeisin yhteensä 150 ?, toi sisälsi kaksi käynti kertaa ja kahdet lääkkeet.

Kissanruokasuositus on että ruossa on vähintään 50% lihaa.
Koirilla se oli vähintään 30% *vertaa*

Jotkut poikakissat kantavat geeniä joka aiheuttaa virtsakiviä ja niiden synnyssä merkittävä tekijä on kuulemma ravinto. Kaupanruokia joiden lihapitoisuus on 4%-20% ei saisi näin herkälle kissalle antaa. Myös pitää varmistaa että kissa juo kunnolla. --> seuraa virtsan määrää laatikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Minua on peloiteltu paljon markettiruokien laadusta ja siitä, että ne saattaa aiheuttaa virtsakiviä yms. Nyt nuo kissani on vuoden ajan syöneet royal caninia ja ne voi selvästi paremmin. Niiden turkki, uloste ja yleisvaikutelma on paljon parempaa. Itse en enää markettiruokia osta, vaikka ne edullisempia on. =)

Zekkaappa vielä lihapitoisuudet verraten eläinkaupan ruokiin. Aika yllätys...

Näin perus kustannukset, niin rokotukset keskimäärin n. 50e/kpl ekan vuoden aikana taitaa tulla 3? josta 2 kun pikkuinen, ja sitten kerran vuodessa.. ruokiin ja hiekkaan n. 40e/kk eläinkaupasta ostettuun ruokaan siis.. ruokapaketeissakin on pennun ruokaohjeet paljonko se syö.. ja montako kertaa päivässä =)

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
No tuon mein hoitokissan keuhko-ongelmiin meni äsken 400 euroa ja saattaa mennä lisää vielä. Sen lisäksi piti 1,5kk syöttää aamulla ja illalla hankala pahanmakuinen antibiootti.
Kaverin 4kk kissanpentu oli jalkaleikkauksessa ja maksoi kaikkine kuluineen vajaa 2000 euroa. Rokotukset, madotukset ja kastroinnit ovat pieniä kuluja verrattuna siihen jos tulee joku sairaus tai vamma joka tarvitsee hoitoa. Kissoilla kun ei ole julkista terveydenhuoltoa jossa olisi ilmaiset röntgenit, tähystykset.. verikokeet ym.

Kissalla siis saattaa kulut olla ihan kohtuulliset jos terveys pysyy kohdillaan. Mutta kuten meillä ihmisillä.. niin myös kissoilla on diabetesta.. astmaa.. murtumia.. .haavoja.. keuhkokuumetta, syöpää jne. Eikäsitä kissaa halua lopettaa kun sitä rakastaa ihan törkeän paljon. Sitten se tonni tai 500 vaan revitään jostain.

Mutta pääsääntöisesti terve nuori kissa on edullinen. Rokotuksiin menee joitakin satasia ja leikkaukseen myös. Kollilla kastrointi halvempi. Mutta olisi hyvä jos olisi joku tili mistä ottaa rahat jos kissa oikeasti sairastuu joskus.

juu kyllähän tuo voi kalliiksi tulla jos oikeasti kissa sairastuu pahasti. ikävää että teillä on nyt käynyt noin :( Toivossa on kuitenkin hyvä elää ja lähdetään siitä optimitilanteesta, että kissa olisi terve, ainakin suurimmilta osin.. eli ihan normaalin elämän kustannuksia tässä hain :)
Eli aluksi tulee siis rokotukset, leikkaus, madotus.. vieläkö jotain muuta pitäisi ottaa huomioon?

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:

Zekkaappa vielä lihapitoisuudet verraten eläinkaupan ruokiin. Aika yllätys...

Joo, oon kuullut että marketti sapuskat olisivat lähinnä kasvishöttöä.. :whistle:

me päästään suht halvalla eläinlääkärikuluissa täällä maaseudulla, viimeksi oli 30e rokotukset ja tarkastus.

Ruokaan kannattaa satsata, halpaa murkinaa menee paljon enemmän ja kakkaakin tulee enempi mirriltä joten hiekkaakin kuluu jne..
raapimapuu on ehdoton, ja kannattaa varautua mitä ihmeellisimpiin menoihin (mä pohdin että pulttaanko kukkaruukut ikkunalle vai vedänkö jeesusteipillä kiinni tms )

kun syötät laadukasta ruokaa vähenee hiekkakulut ja hajut pysyy kurissa ;)

karvapallo: valjaat, kantokoppa, leluja kasa, ruoka-astia, ruoka-alusta, raapimispuu ( 100% välttämätön ja kissa pitää yleensä opettaa siihen raavituttamalla tämän tassuja siihen ), kynsisakset ( pelkästään kynnenkärjet pois kerran viikossa tai kahdessa! ), mielellään "tikapuut" kaapin päälle että kissa saa vähän treenata :D jne.
Noi kaikki maksaa x euroa.. en muista enää kun niin kauan aikaa.. Noi on mulla jo valmiina täällä.

Meillä kaks kissaa ja noin 20eper katti menee kuukaudessa. Syövät tuoretta lihaa ja sisäelimiä, joita saan halvalla kauppahallista, käyvät pisulla rautakaupasta saatavalla puupelletti''hiekalla'' ja saavat rokotukset ja madotukset kerran vuodessa (ovat sisäkissoja.) Leluja ei kannata ostaa, vaan kehitellä itse: limpparipullonkorkit ja leivinpaperista rypistetyt pallot ovat meillä lemppareita, samoin miehen vanha sukka narun päähän sidottuna.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä kaks kissaa ja noin 20eper katti menee kuukaudessa. Syövät tuoretta lihaa ja sisäelimiä, joita saan halvalla kauppahallista, käyvät pisulla rautakaupasta saatavalla puupelletti''hiekalla'' ja saavat rokotukset ja madotukset kerran vuodessa (ovat sisäkissoja.) Leluja ei kannata ostaa, vaan kehitellä itse: limpparipullonkorkit ja leivinpaperista rypistetyt pallot ovat meillä lemppareita, samoin miehen vanha sukka narun päähän sidottuna.

Toi on totta lelut itsetehtynä paljon parempia, tai kissat tykkää enemmän sellasista..

Ai niin ja meillä on yks pikkuseinä (260cm x 90cm) päällystetty meriheinäeteismatoilla. Eli ruuvattu sellaisia mattoja seinään, kulmiin ja lattian- sekä katonrajaan laitettu listat. Monet kehuneet hienoa sisustuselementtiä, ja hämmästyneet kun olen kertonut kyseessä olleen tasan 30 euroa maksanut itsetehty kissojen raapimisseinä :)

hei katselin tuossa ilmoituksia annettavista kissoista ja yksi henkilö sanoi että ei rokotettu, koska on sisäkissa. Siis eikö sisäkissoja tartte rokottaa vai mitä ihmettä? :o

tottakai tarvitsee mutta vieläkin elää se käsitys että ei maatiaisia ja sisäkissoja tarvitse rokottaa :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
hei katselin tuossa ilmoituksia annettavista kissoista ja yksi henkilö sanoi että ei rokotettu, koska on sisäkissa. Siis eikö sisäkissoja tartte rokottaa vai mitä ihmettä? :o

tottakai tarvitsee mutta vieläkin elää se käsitys että ei maatiaisia ja sisäkissoja tarvitse rokottaa :kieh:

no mä myös ajattelin että eikös ne nyt kaikki pidä rokottaa.. hassua, että tollainenkin käsitys on sitten joillakin :o

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Meillä tuli yhdelle kisulle munuaisiin häikkää markettiruuasta, nykyään syövät eläinkaupan raksuja..kun mikään muu kuin raksut ei kelpaa :whistle:

no ehkä sitten pitäisi itsekin harkita niitä eläinkaupan ruokia, varmaan lopulta pääsee niin halvemmalla jos monet kissan sairastuneet kaupan ruoasta! Onko ne sitten kuinka paljon kalliimpia kun marketin ruoat?

Yhteistyössä