paljonko juotte /vrk hyperin varalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kipinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kipinä

Vieras
Hei kaikki, jotka olette ivf:ssä hyperstimulaatiota varoneet... Kuinka paljon olette juoneet vuorokaudessa nestettä? Hurjilta kuulostaa nuo jutut veden kertymisestä mahaan.
Minulla on kaikki piikit nyt pistetty, huomenna on punktio :$
Maha on hieman turvoksissa, ja kipeä lähinnä piikityskohdista. Olen kyllä juonut paljon. En aivan piikitysten alusta asti hirveästi, kun lääkäri ei sanonut mielestäni sitä, että juomalla ehkäistään nimenomaan hyperstimulaatiota. Sanoi vain, että väh. 2l nestettä päivässä, ettei tule huono olo. No kaksi litraa menee helpostikin. Nyt loppuvaiheessa olen juonut varmaan 3-4l, koska tuntuu jano ja heti pääkipu jos on vähän aikaa juomatta. Töissä ollessa vain tympeä, kun pitää koko ajan laukata vessassa! ;)
Äh, jännittää vain niin paljon tämä eka hoito, että kaikkeen haluaisi kuulla kokemuksia.
Tsemppiä kaikille hoidoissa oleville!

Mua lääkäri kehotti juomaan runsaasti ennen punktiota ja vielä noin viikon sen jälkeen. Suositus oli just tuo 2l/päivä, mutta mulla meni varmasti enemmän kuin se. Juomisen tarkoituksena on tasapainottaa kehon nesteytystä, koska punktion jälkeen nestettä kertyy paitsi munarakkuloihin myös mahdollisesti vatsaonteloon. Mulla esimerkiksi kohdun takana näkyi pieni nestekertymä, mutta se oli onneksi aika pieni.

Eli varmaankin sun nestemäärä riittää. :D Hyvä, jos olet jo tottunut juoksemaan vessassa, sillä punktion jälkeen sitä saa - tai ainakin mä sain - myös harrastaa suht tiuhaan tahtiin Virtsarakko alkoi jo protestoida, kun aina piti venyä äärimmilleen, mutta onneksi sitä ei kestä kauan. Vatsa todennäköisesti turpoaa melko lailla, mutta se ei sinänsä ole vaarallista, kunhan malttaa ottaa iisisti, lepäillä ja välttää vatsan hölskyttämistä ja äkkinäisiä liikkeitä, jottei munikset pääse kiertymään ja puristumaan.

Eli juominen ja hyperin vaara jatkuu myös punktion jälkeen? Tämä oli uutta, ajattelin siinä vaiheessa mukana olevan "vain" kipuja. Minulla sattuu vapun ajaksi nämä päivät, että ei taida kannattaa kutsua vieraita... Mieskin kyllä on tällä hetkellä kuumeessa. Toivottavasti pieni kuume ei vaikuta liiaksi siimaveikkoihin, on muutenkin lievästi normaalitason alapuolella.
Kuinka kauan mahan turvotusta, kipuja ja juomista + vessassa laukkaamista kestää punktion ja alkionsiirron jälkeen? Meinaan kun sitten pitää taas mennä töihin, ja pitäisi olla täysissä ruumiin ja sielun voimissa... :)

Joo, hyperstimulaation riski on juuri punktion jälkeen, kun rakkulat täyttyvät uudelleen nesteellä. Sen vuoksi nestesapainoa täytyy pitää yllä runsaalla juomisella.

Turvotus ja kivut ja niiden kesto ovat varmasti yksilöllisiä. Mulle lääkäri sanoi, että turvotusta kestää todennäköisesti pari viikkoa, mutta sain todeta, ettei se mene ohi "ollenkaan" (tein plussatestin, ja mahan pömpötys on kyllä pysynyt koko ajan ennallaan, tosin osa siitä taitaa tässä vaiheessa olla jo lihomista :D )

Munasarjat sen sijaan tuntuivat pitkään raskailta ja suurilta, oli myös kipuja tai muljahtelua äkkinäisissä liikkeissä. Sen vuoksi jumpat jäi väliin moneksi viikoksi, jotta eivät pääse kiertymään. Liikuntana oli vain kävelyä.

Mutta sun kannattaa kysyä vielä lääkäriltä yksityiskohtaiset ohjeet, miten toimia. Onnea kovasti matkaan! :flower:

Vai että pari viikkoa tätä turvotusta... Ei kuulosta houkuttelevalta. Toivottavasti mullakin plussaisi, ja turvotus muuttuisi sitten ihanaksi masuksi... Jospa tämä olo tästä helpottuisi, en ole viikkoon käynyt lenkilläkään ollenkaan, kun olo on ollut niin kipeä. Nyt tietysti punktion ja siirron välissä pitää muutenkin levätä. Itse asiassa tämä tietokoneella istuminenkaan ei tunnu hyvältä.

Yhteistyössä