Paljonko imettäjä voi juoda alkoholia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No lapsen hereillä ollessa olen ollut selvinpäin. Kun vauva on laitettu nukkumaan olen sen kaks kaljaa saattanut ottaa, ja imettää sitten 3-4h kuluttua kun vauva herää ekaa kertaa syömään.

Jos kävin ihan baarissa, niin imetin vasta seuraavana päivänä joskus iltapäivästä ekan kerran. Muuten saatoin ottaa kaljan ja parin tunnin päästä siitä imettää. Sehän kiihdyttää mukavasti maidontuotantoakin :) En muista kuinka useasti otin, ehkä pari kertaa viikossa sen olusen, kun mieli teki.

Mä juon muutenkin tosi vähän alkoholia,ehkä 10 annosta vuodessa. Raskaana ollessa ja imettäessä en ole juonut alkoholia lainkaan,mutta sillontällön olen saattanu maistaa (eli yhden kulauksen) esim miehen olutta/viiniä. Ja pääsyy alkoholittomalle linjalle on ollut se että ei ole tehny mieli.

Olen juonut ehkäpä yhden annoksen päivässä, ehkä 3 viikossa.

Jonkun tutkimuksen mukaan rintamaidossa olisi saman verran alkoholia kuin veressä. Eli jos mä joisin itseni pikkuhuppeliin, niin maidossa saattaisi olla promille alkoholia. Ja sitten sen vaarallisuus riippuisi myös siitä, kuinka ison määrän vauva joisi kerrallaan ja joisiko esim. koko päivän känniäidin maitoa.

Oliko se joskus viime vuonna, kun jonkun venäläisäidin vauva kuoli ja äiti oli oman kertoman mukaan juonut alkoholia?

No niinhän se "järjellä" ajateltuna menee, että jos otat, niin sun veressä on promilleja ja siitä voi päätellä paljonko siitä promillesta kulkeutuu maidon mukana lapselle. Kuitenkin, onhan se ihan fiksua, niinkuin tuo vieras sanoi, odottaa että lapsi alkaa yöunille, niin kerkeää enimmät höyryt sen yhden tai kahden jälkeen haihtua, niin ei esim. haise lapsen nenään viinaksille.

Periaatteessahan siis voi vetää vaikka räkäkännit ja imettää, jos omatunto antaa periks, kun hirvittävän vähän niistä promilleista maitoon erittyy, mutta siinä tietysti tulee vastaan se, että pysyykö lapsi käsissä.

Yhteenvetona tämän jaarittelun jälkeen:Kyllä sitä voi yhden tai kaksi ottaa hyvällä omallatunnolla, vaikka kolmannenkin jos ei nuppiin kihahda ja ei tarvitse lasta juuri nostella :)

Rintamaidossa on alkoholia saman verran kuin veressä eli promilleja. Juomissa on prosentteja eli maitoon menee tuhannes osa juomien prosenteista. Alkoholi myös poistuu maidosta samaan aikaan kuin verestä, eli poispumppauksia ei tarvita. Juoda siis periaatteessa voi paljonkin. Ongelma on ettei kännissä voi hoitaa lasta. Ethän antaisi häntä muidenkaan humalaisten hoitoon. Olen ajatellut että 1 annos ok kun ei elimistö ole tottunut alkoholiin, toivottavasti. Pari alkaa jo nousta päähän. Juovuksissa oleva äiti ei ole niin herkkä vauvan viesteille, vauva aistii herkästi poikkeavan tilanteen ja voi hätääntyä. Henkikin haisee. Eli voi juoda mutten suosittele- neuvolalääkäri.

Mun mielestä silloin, jos imettää ja tietää, että muutamankin tunnin päästä "joutuu" imettämään niin on parasta olla juomatta alkoa. Onhan alkoholittomiakin juomia saatavilla. Vaikkakin rintamaitoon imeytyvä alko on ihan vain promilleja, mutta joillakin se pienikin määrä laukaisee sen juomisen.

Tuli mieleen tuosta hengityksen haisemisesta, että enemmänhän joku valkosipuli, turkinpippuri-karkit tai jopa kaali haisee kuin vaikka vadelmasiideri, jota ei hengityksen hajun perusteella erota jostain limpparista...

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27150861:
Tuli mieleen tuosta hengityksen haisemisesta, että enemmänhän joku valkosipuli, turkinpippuri-karkit tai jopa kaali haisee kuin vaikka vadelmasiideri, jota ei hengityksen hajun perusteella erota jostain limpparista...

Kyllä siiderin haju hengityksessä on ihan eri kuin limpparin. Haistan heti jos joku on juonut alkoholia, se on sellainen hiivainen lemahdus: ihan sama oliko kaljaa vai sidua. Koska haju on inhottava omaan nenään, en halua altistaa lastanikaan moiselle. Ja muutenkin, kun on vuoden päivät ollut kokonaan juomatta, toleranssi on melko matala ja pikku huppeli tulee jo yhdestä lonkerosta eli en todellakaan voisi hoitaa vauvaani vaikka joisinkin vain yhden.

[QUOTE="vieras";27150957]Kyllä siiderin haju hengityksessä on ihan eri kuin limpparin. Haistan heti jos joku on juonut alkoholia, se on sellainen hiivainen lemahdus: ihan sama oliko kaljaa vai sidua. Koska haju on inhottava omaan nenään, en halua altistaa lastanikaan moiselle. Ja muutenkin, kun on vuoden päivät ollut kokonaan juomatta, toleranssi on melko matala ja pikku huppeli tulee jo yhdestä lonkerosta eli en todellakaan voisi hoitaa vauvaani vaikka joisinkin vain yhden.[/QUOTE]

Niin, en ottanut kantaa siihen, kuinka paljon voi juoda, vaan omasta mielestäni ainakin esim. valkosipulin haju on voimakkaampi kuin jos joku on juuri juonut yhden siiderin. Itsekin kyllä söin imetysaikana valkosipulia, mutta en juonut alkoholia, mutta veikkaan, että vauva huomaa sen valkosipulin todennäköisemmin...

Ja itse muuten yllätyksekseni en tullutkaan normaalia helpommin humalaan, kun ensimmäisen kerran raskaus- ja imetysajan jälkeen join jossain tilaisuudessa. Pikemminkin oli aloholin sietokyky jopa parempi - saattoi johtua siitä, että olin n. viisi kiloa painavampi kuin ennen raskautta.

Synnytin muuten Tammisaaressa, jossa tarjoiltiin alkoholillista kuohuviiniä (pieni pullo) vasta synnyttäneille :)

Pari olutta voi juoda, mutta sama kuin noilla muilla, että jos menee nuppiin, niin silloin ongelmakisi muodostuu se vauvan käsittely. Ja se, mitä on tutkittu, että vauva aistii sen, että humalainen vanhempi käsittelee häntä vähän holtittomammin tai ainakin normaalista poikkeavalla tavalla, mikä luo häneen turvattomuutta. Eli mielestäni raja on siinä, jos menee päähän. Joskus kun maitoa tuli niukasti, saatoin vartavasten juoda oluen, niin johan maidoneritys kihtyi.

Yhteistyössä