Paljonko eämiseen rahaa/kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiukilla nyt.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiukilla nyt.

Vieras
Ihan vain mielenkiinnolla kyselen paljonko teillä jää kuukaudessa elämiseen rahaa? jääkö jotain säästöön?

Itse olen yh, yksi lapsi 5-vuotias. Nettotuloni n.1300e/kk + lapsilisä ja elatusmaksu, josta vuokraan menee 800e/kk. Muita laskuja ovat sähkö, internet yhteys, puhelinlasku, päivähoitomaksu ja näihin menee arviolta n.300e/kk (koskaan en oo tarkkaan laskenut, mutta voi joskus mennä yli tai alle ton 300e). Ruokaostoksia en oo koskaan miettinyt mitä niihin menee rahaa, mut aikas paljon.
Harrastuksiin n. 1000e/vuosi.

Tililläni on ollut n.1000-1500e "ylimääräistä" säästöjä. Kesästä lähtien olen lyhentänyt opintolainaa 250e/kk. Nyt kuitenkin on tilanne paljon huonompi, tilillä on enää 300e. Myönnän että olen nyt syksyn tultua sortunut osteleen paljonkin mm. uuden sängynpäädyn, kenkiä, vaatteita ym ym.
Tiedän että kylhän toi summa riittää ihan hyvin loppukuuksi, kun kaikki isommat laskut on maksettu. Mutta jotenkin se aiheuttaa sellaisen kituuttelu meiningin..

Mun nettotulot lapsilisineen ja elatuksineen n.2300 euroa. Asumiskulujen ja laskujen jälkeen käteen jää n. 1400 euroa. 700 euroa menee säästöön, 700 elämiseen.

Elatusmaksua saan 200e/kk. Alkaa hirveesti painaa toi kun tili on reilusti alle 1000e. Ajattelin että rupeisin nyt nostaan tililtä jonkun summan rahaa viikkoa tai kahta varten ja sen mukaan sit elettäisiin. En tiedä, auttaako mitään mutta ei ehkä tulis ostettua mitään turhaa. Ja onneksi lokakuun lopussa loppuu lainan lyhennykset.

Niin ja tosiaan mulla ei oo autoo, joten sellaisia kuluja ei ole. Kaikki matkat kuljetaan kävellen/pyörällä. Ja sit mummola reissut junalla, jolloin matkustamiseen menee se reipas 100euroa.

Tarkkoja summia ei ole, jossain kuussa vähemmän, jossain kuussa enemmän, yrittäjiä kun ollaan. Säästöön vuodessa menee n. 30 000€. Palkka siis ihan ok, ei mitään luksuselämää kuitenkaan. Ja Paljon tehdään myös töitä rahan eteen.

[QUOTE="vieras";27159510]Ehkä olis sängynpääty tms. kannattanut jättää ostamatta noin pienellä palkalla. Ei kuitenkaan välttämättömyys.[/QUOTE]

Totta, ei välttämättömyys. Mutta olen haaveillut kyseisestä päädystä niin kauan, ja se sattui olemaan tarjouksessa, hyvässä tarjouksessa. Ja koska rakastan kenkiä, niin hankin yhtenä päivänä kahdet kengät (yht. kenkiin meni 200e).
Oikein tuhlaus syyskuu ollut..

Nyt täytyykin laittaa kukkaron nyörit tiukasti kiinni, ja ostaa vain välttämättömimmät.

Itselläni oli kirjanpito tuloista ja menoista ja se auttoi pärjäämään 10 vuotta yh:na kahden lapsen kanssa. Ruokaan viimeisinä vuosina meni 3-400 e kk (tein kotiruokaa), asumiseen 800e, sähkö 35, vakuutukset 10 e, lääkkeet 20 e, säästöön 100-50 e/kk lomia varten ja lopulla sitten muuta tarvittavaa, kuten vaatteet (kirpparilta yleensä), harrastukset jne. Minun ei tarvinnut ostella huonekaluja eikä kodinkoneita ja elimme tavallista elämää. Kun lapsilta loppui lapsilisä tuli hetkellinen pudotus tuloihin, mutta onneksi sain silloin palkankorotuksen itse. Omasta kokemuksesta suosittelen tosiaan budjetointia ja säästämistä etukäteen, niin ei joudu ongelmiin kun yllättäviä menoja tulee, sillä niitä tulee aina. Nettotuloni oli alussa noin 1500 ja lopussa 2100 e.

tota kirjanpitoa jossain vaiheessa aiemmin olen ajatellut ja aloittanutkin, mutta en sit jaksanut kirjotella vihkoon kuluja.. Mutta se varmaan auttaisi ja olis ihan hauskakin vähän nähdä miten paljon mihinkin menee kuukaudessa rahaa.. Taidan aloittaa bujetoimisen exceliin :)

Jossain vaiheessa kesällä oli ajatus että satsaisin astianpesukoneeseen, kun rupes tympäsee ainainen tiskaaminen. Mutta ehkä sit joskus tulevaisuudessa.

Yhteistyössä