Paljonko annan tuttelia?

Nyt tuntuu kyllä tosi tyhmältä mutta kun täällä on monenlaisia kokemuksia muutenkin jaettu niin nyt tällainen:

Neiti neljäs (syntyi Tapaninpäivän aamuna klo 02.29) ei tunnu saavan riittävästi rintamaitoa, viikon ikäisenä painoa oli 300g vähemmän kuin syntyessä. Ollaan sitten tutteli-kuurilla. Neidille vaan maistuu niin hirveän hyvin, viime yönäkin imaisi 80ml tuosta vaan mikä minusta tuntuu aika reilulta annokselta noin pienelle. Aikaisemmat kolme neitiä (-99. -01 ja -03) kun ovat kyllä eläneet puoli vuotta täysin rintamaidolla ja kaikkiaan olen imettänyt heitä jokaista yli vuoden ikään asti. Tosin ymmärrän realistina senkin, että tässä hulinassa ei ole mikään ihme vaikkei maito riitäkään, kun oma lepo jää aika vähiin.

Eli kysymys kuuluu: paljonko tuttelia annetaan vauvalle? Onko olemassa joku %/ paino tai muu vastaava suositus? Vai voinko luottaa siihen että vauva syö sen minkä tarvii kuten rinnastakin, eikä halkaise itseään?

 
muistankohan jostain lukeneeni että 1/6 vauvan painosta... mutta ei meillä ole koskaan laskettu, annettu sen verran että nälkä lähtee =) meidän lapset saaneet laitokselta asti pelkkää tuttelia, kun äidin tisseissä vissiin joku vika :ashamed: mutta siis kyllä se 80milliä kerralla on varmaan ihan ok, jos ei siitä mitään masu vaivaa tule =) kyllähän lapsella on se luontainen palautuskanavakin, pulautusta tulee liiasta maidosta =)
 
Äiti04
On vaikeaa löytää mistään mitään suositusta / mittaa. Kukaan ei tunnu uskaltavan sanoa mitään.

Lukuisten kyselyiden jälkeen saimme Kätilöopiston imeväisten vastaanotolta ystävälliseltä hoitajalta seuraavan kaavan:
lapsen paino jaettuna 6 = vuorkausiannoksen määrä.
Meillä vajaa nellikiloinen söi vuorokaudessa 350 ml - 400 ml tuttelia + lisäksi rintaa, ja sai siis rinnasta vain noin puolet tarvitsemansa.

Sitähän ei muuten tiedä minkä verran tuttelia syö, me kirjatiin joka syönti ylös ja laskemalla huomattiin että keskimäärin vuorokautta kohti se tarve oli sama aina. Vaikka muuten äkkipäätään näytti että vaihtelee niin että ei voi yhtään sanoa että minkä verran päivässä syö. Oli lääkäri ihan hämmästynyt kun osattaiin sanoa noin tarkkaan kuinka paljon syö vuorokaudessa. Mutta siis laskettiin joka syönti vuorokausittain.

Kättörin hoitaja sanoi että ei vastasyntyneelle antaisi 50 ml kerralla enempää.
Yksilöllistä kun on niin ei kukaan halua antaa tarkkaa määrää mikä pitäisi syödä.
 
mammammaa
minullekaan ei kätilöt sanoneet yhtään mitään kun yritin kysellä, paljonko vastasyntynyt yleensäkään syö. annoin sitten niin paljon kerrallaan kun maistui, ensin se oli 20ml, ja määrä kasvoi tasaisesti viikoittain.
 
vauva syö sen mitä tarvii.
kyllä sitä maitoakin sit tulee jos välillä tulee vähemmän, mut joskus on hyvä tankata vauva et nukkuu pidempään ja saat itsekin nukkua.
Hyvien unien jälkeen maitoa on yleensä ihan sairaan paljon...
mulla ainakin auttaa. Mut ei kannata kokoajan antaa lisämaitoa jos haluat vielä imettää. Niinkun varmaan tiedät niin se maidon tulo tyrehtyy jos vauva ei sitä tissiä ime ja tyhjennä.
Kysynnän ja tarjonnan laki...
Luota itsees vaan kyllä se vauva sit kieltäytyy tuttelista kun maha on täys.
 
pakkanen
Meidän poika(yli5kg) söi lisämaitoa synnärillä sellasia 60ml-100ml, eivät meinanneet aluksi niin paljon vaan älytä antaa, mut annettiiin rinnan lisäksi niin paljon kun vaan söi.
Kotona sit ei suostunu pullosta enää syömään mut rinnalla pärjättiin kun useesti syötiin. Sai rintaa 1v asti.
 
Vieras06
Vanhassa Omneo-vastikkeen tuoteselosteessa annetaan ohjeeksi:
0-1 kk: 500-600 ml/vrk
1-2 kk: 600-800
2-3 kk: 700-1000
3-5 kk: 700-1200
("tai terveydenhuoltohenkilökunnan ohjeen mukaan")

Itse sain neuvolasta ohjeeksi aina ensin imettää niin paljon kuin vauva haluaa ja sen jälkeen antaa vastiketta sen verran kuin juo. Ei kuulemma huvikseen juo enemmän kuin tarvitsee... meillä oli ongelmia painon riittävän nousun kanssa (vauva oli silloin 4 vkoa). Enimmillään meni alussa kerrallaan 70-100 ml, tyttö oli tuolloin vähän alle 4-kiloinen.
 
jeps
Olen saanu Treella neuvolasta tällaisen ohjeen
0-1 kk 500-600ml
1-2 kk 600-800ml
2-3 kk 700-1000ml
3-5 kk 700-1200ml
5-6 kk 700-1000ml
6-8 kk 600-800 ml
8-10 kk 600ml
10-12 kk 600ml
ohjeelinen äidinmaidonkorvikkeen määrä ml/vrk
 
Meillä oli kuukauden ikäisestä tuttelilla.

En koskaan saanut mitään ohjeita pulloruokintaan, kun neuvolan henkilökunnan mielestä minun olisi kuulunut imettää. En saanut pyynnöistä huolimatta myöskään Tuttelin opaslehtisiä neuvolasta - "Ei meillä ole tapana niitä kenellekään jaella".

Mutta kantapään kautta: vauva tietää itse paljonko pullosta juo etttä maha tulee täyteen. Suurinpiirtein millilitran tarkkuudella joi aina saman määrän, joka pikkuhiljaa sitten kasvun myötä lisääntyi. Hyvin nopeasti opin tietämään paljonko laitan pulloon kerralla.

Kunhan juodut määrät pysyvät korkeintan 1-1.5 / vrk, on homma ok. Me jouduttiin aloittamaan kiinteät 3.5 kk iässä, kun korviketta alkoi mennä lähemmäs toista litraa vuorokaudessa.
 
Vieras täti
Vähän OT-kommentti, mutta neuvolathan eivät saa jakaa vastikelehtisiä ja mainostaa korvikkeita liiemmälti, eli lähinnä ongelmaa on tullut niin päin, että jos ei imetys heti lähde sujumaan, neuvolasta on turhan hanakasti annettu heti Tutteli-ym. tietoutta eikä kannustettu imettämiseen tai mikä huolestuttavinta: annettu siihen minkäänlaista tukea tai neuvontaa.

Eli lähinnä on menty sieltä mistä aita on matalin. Eli jos sinä et ole saanut näitä esitteitä ja vastikeneuvontaa kovin aktiivisesti, niin neuvola on toiminut ihan oikein. :)

Toki kysyvälle pitää vastata, koska imetyksessä voi olla ongelmia, joita ei voi ratkaista ja korvikkeet ovat ainoa vaihtoehto, mutta lähtökohta WHO:n suositusten mukaan ja korvikemainontakiellossa on (ovat olleet voimassa jo yli 20 vuotta&Suomi sitoutunut tähän), että rintaruokintaa tulee edistää ja siitä syystä esim. tuttipulloja ei ole äitiyspakkauksessa, eikä tuttipulloja saa mainostaa.
 
Mea
Meillä neliviikkoinen tuttelivauva joka söi viime viikolla 900 ml/vrk,
nyt taas menossa laskentavuorokausi, luulen että menee jo 1000 ml.
Syntymäpaino oli 3850 g, mikä tietysti tipahti reilusti kun yritin imettää eikä maitoa ollut. Nyt paino on 4200g.

Että aika pieneltä vaikuttaa nuo määrät mitä on lueteltu iän perusteella.
 
mä vain
poikani söi jo laitoksella 80 ml lisämaitoa, vaikka ei jätti ollutkaan (3550g/51cm)söi kerralla ja kunnolla. Uskoisin, että osaavat itse syöntimääränsä päättää :)
 
lastenpolilla työskennelleenä tiedän, että sen on sen 1/6 maitoa. eli ihan oikein on tässä muutamat sanoneet. Puolen vuoden ikäisellä puhutaan litrasta. Sen yli jos alkaa usein ja paljon mennä on kannattavampaa siirtyä kiinteään ruokaan.

Ja se kyllä oman mielenrauhan kannalta on hyvä, et merkkaa ylös mitä vauva syö. jos esim sairastuu niin on vähän perillä nesteen määrästä. Rinnasta tuleva maito voi olla määrällisesti ihan eriluokkaa kuin pullomaito.
 
Siis tuo 1/6 että lapsen ravinnontarve tyydyttyy. Siitä se luku tulee. Mutta paras mittari on oma silmä, mille vauva vaikuttaa. Älä syötä väkisin, mutta älä pihtaakaan. VAuvalla kasvupyrähdykset yms vaikuttaa syöntiin. Imettäneenä tiedät, että silloin olisi tiheitä imetyksiä yms
 

Yhteistyössä