Paljonko 54 kiloisen naisen tulisi jaksaa jalkaprässissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "wieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koita nyt vaikkapa ensin saada johonkin 70 - 80 kilon tuntumaan x 10 toistoa. Kelkan painoa ei tarvitse huomioida.
Jalkaprässi on tosielämän liikkeistä tavallaan aika kaukana koska alaselkä ei siinä juuri töitä tee, toisin kuin kyykyssä tai maastavedossa sekä niiden muunnelmissa. Jos vertaa vaikka muuttokuorman tekoon että miten lihaksiansa joutuu käyttäämään. Mutta prässi on ihan hyvä alku, nilkkojen ja lonkkien liikkuvuutta parantaa sekä sitä pohjakuntoa. Mars kyykkäämään sitten ajallaan vaan :)

Siis sellainen prässi jossa istutaan tuolissa ja edessä on metallilevy johon laitetaan jalat ja penkkiä työnnetään taaksepäin, ei siis sellainen vanhanaikainen jossa itse levyä liikutellaan

[QUOTE="aapee";29582115]Siis sellainen prässi jossa istutaan tuolissa ja edessä on metallilevy johon laitetaan jalat ja penkkiä työnnetään taaksepäin, ei siis sellainen vanhanaikainen jossa itse levyä liikutellaan[/QUOTE]

riippuu monesta asiasta. sanotaan nyt, että ainakin 80kg pitäisi saada 10 toistoa, useasti.

Melkoisia painoja te käytätte, jos tosiaan kiloja tarkoitatte. Ainakin meidän salilaitteissa painot ovat paunoina, ei kiloina, ja minulle jalkaprässissä 145 on jo ihan riittävän rankkaa 3 x 15, enkä ole mikään kovin huonokuntoinen tai heiveröinen.

Painan 60kg ja teen jalkaprässissä 100kg + kelkka 35-45kg. Ihan kiloissa on painot, ovat kiekkoja jotka itse ladotaan kelkkaan kiinni.
Vaakaprässissä en ole tehnyt pitkään aikaan mutta siinä menee paljon vähemmän, 80kg muistaakseni, mutta siitä on kauan.

Jees, mulla menee yleensä näin:
80kg x 7
100kg x 7
120kg x 7
ja lopuksi 160kg niin monta toistoa kun menee hyvällä fiiliksellä, yleensä alle 10 toistoon jätän kuitenkin.

pienet tauot aina jokaisen seitsemän toiston jälkeen.

T: 16v tyttö 163/75

Lataan yleensä noin 200 kilon edestä levypainoja pystyprässiin. Teen normaalisti 3-5 sarjaa, toistoja 8-15. Sarjapainoissa ennätys prässissä 260kg (+kelkka). Ykkösmaksimia prässissä en ole koskaan kokeillut mutta arvelen, että 300kg menisi hyvinkin rikki. Olen 158cm/56kg nainen. Ikää 28v ja säännöllistä salitreeniä takana 3v.

Samoilla linjoilla kuin tä? Painolla ei ole vaikutusta siihen, miten paljon "pitäisi" saada nostettua, vaan lihaskunnolla. Itse olen 160/ 50, 54v nainen, nyt nelisen vuotta säännöllistä salitreeniä takana. Aloitin ap:n kuvailemalla prässillä 80 kg:sta( lihaskunto jaloissa on aina ollut ihan kohtuullinen), pikkuhiljaa olen kunnon kasvaessa kokeillut aina isommilla punnuksilla, nyt nousee päivästä riippuen 110-120 kg x 15 suhteellisen helposti.

Älyttömiä painoja! Mulla pt:n tekemän saliohjelman mukaan jalkaprässi 30kg painoilla. Tosin en olekaan aiemmin salilla käynyt vaan ryhmäliikuntatunneilla kymmenisen vuotta.

Älyttömiä painoja! Mulla pt:n tekemän saliohjelman mukaan jalkaprässi 30kg painoilla. Tosin en olekaan aiemmin salilla käynyt vaan ryhmäliikuntatunneilla kymmenisen vuotta.

Siis esim 10 x?

Tässä nyt jotain tavoitetta koitan miettiä.

Ite oon 65 kilone akka ja 170 kg meni 10 toistoo eilennä. Vikaan sarjaan latasin vähä enempi. 150 kg tein muut 3 sarjaa. Sanoisin ettei sun elopainolla ole tän asian kans mittää tekemist. Riippuu täysin haluatkos millasta. Kunnonkohotusta, bodausta vai painnonnostoo? Kyykkyhä on hyvä liike. Siinä en jaksa lähellekkään niin paljoo kun prässissä. Minä en mittaa suoritusta niinkään sen painojen perusteella..nekin toki kasvaa reenatessa mut tärkeintä on tekniikka! Ja asetat ittelles tavoitteen. Kokeilet ensin omia rajojasi ei voi kukkaan muu niitä tietää :)

Koitin nyt ekan kerran salilla ja 100kg meni kevyesti 4 x 15 sarjoissa. 120kg meni myös 10 toistolla. Sen sibaan kyykkyjä teen vaan 20kg lisäpainoilla. Jalkaprässissä oli max mahdollisuus 200kg joten ihmettelen miten joku laittanut 300kg...

Koitin nyt ekan kerran salilla ja 100kg meni kevyesti 4 x 15 sarjoissa. 120kg meni myös 10 toistolla. Sen sibaan kyykkyjä teen vaan 20kg lisäpainoilla. Jalkaprässissä oli max mahdollisuus 200kg joten ihmettelen miten joku laittanut 300kg...
Prässejä on erilaisia. Sulla tais olla sellanen painopakallinen. Moniin prässeihin taas laitetaan haluttu määrä painoa levypainoilla.

On sillä elopainolla siinä mielessä väliä, että 50-kiloisen ihmiset lihakset ovat tottuneet nostamaan vähän erilaista taakkaa kuin 150-kiloisen, ja reidet ja pakarat saavat perusarkielämässä vähän erilaista treeniä.

Minä aloitin kuntosalikäynnit puolet pienemmän ystäväni kanssa. Hän pyöräilee päivittäin töihin 20 km, jaksaa juosta 10 km ja on muutenkin normihyvässä kunnossa. Minä puuskutan portaissa, en juokse metriäkään kuin haulikolla uhaten ja silloinkin vain muutaman. Mutta niin vain sain valita reilusti kovemmat painot jalkaprässiin kuin ystäväni. Se olikin tasan ainoa missä esiinnyin edukseni :D

Huh... Mulla prässissä 25 kg, ja ite painan 110. Eli ei se aina mene niin, että mitä isompi mimmi, sen isomat painot "nollakunnollakin". Tietty mulla takana sektio ja vuodelevot sun muut muskelien surkastuttajat :D Mut 25kg menee, 3x12-15. Et tätä on tytöt rapakunto :D

Yhteistyössä