paljon teidän 4,5v painaa? kun laskurin mukaan mun lapsi on lihava..

• Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti
"Neith"
jätkällä on pituutta 119cm ja painoa 25,6kg
ja tuolla toisessa ketjussa ollut painokäyrä laskuri antoi tuloksen että lihava..
mun on nyt vaikea hahmottaa että miten tuo voi olla mahdollista, kun ei lapsi näytä lihavalta, koon 122 housut putoavat päältä ilman vyötä/henkseleitä
116cm vaatteet mahtuu päälle mutta niissä hihat ja lahkeet on liian lyhyet.

Jos pelkkää painoa tuijottaa niin kyllähän hän aika painava on. Eipä tuokaan oikeastaan sano paljoa että housut tippuu päältä. Kokonaiskuvahan kertoo paljon.
Mutta mitä on neuvolassa sanottu?

(ja jos vertaa muihin.. mitä ei sais tehdä)
Meidän 7v on 125cm pitkä ja painaa 22kg (tyttö) ja poika 6v 127cm pitkä ja painoa 24kg.

Tyttö oli 4v 102cm ja 15,4kg ja 5v 109cm ja 16,2kg
Poika oli 4v 113cm ja 18,6kg ja 5v 120cm 20,6kg

Viimeksi muokattu:
nojoo
Paha sanoa näkemättä. Yleensä silmä kertoo parhaiten tuon asian, pitää vaan olla puolueeton silmä :)

Sinänsä reippaat mitat kyllä, oma 6-vuotiaani painaa 16 kg, mutta eipä ole pituuttakaan kun 110 cm. Mut jätkä onkin pienikokoinen...

"Sanna"
4,5 v poika painaa 17,5 kg. Pituutta on reilu metri.

6,5 v tyttö painaa 25 kg. Pituutta 122 cm.

Normaalivartaloisia ovat molemmat. Ei pulleita, mutta eivät laihojakaan.

"Neith"
Jos pelkkää painoa tuijottaa niin kyllähän hän aika painava on. Eipä tuokaan oikeastaan sano paljoa että housut tippuu päältä. Kokonaiskuvahan kertoo paljon.
Mutta mitä on neuvolassa sanottu?

(ja jos vertaa muihin.. mitä ei sais tehdä)
Meidän 7v on 125cm pitkä ja painaa 22kg (tyttö) ja poika 6v 127cm pitkä ja painoa 24kg.

Tyttö oli 4v 102cm ja 15,4kg ja 5v 109cm ja 16,2kg
Poika oli 4v 113cm ja 18,6kg ja 5v 120cm 20,6kg
neuvolasta on sanottu että kasvaa hyvin omilla käyrillään, on pienempänä ollut painokontrolleissa kun on ollut liian kevyt..
4v neuvolassa on ollut 19,1kg ja pituutta ollut 110,8cm
että onhän tässä 9kk aikana tullut 8,2cm ja 6,7kg lisää pituutta ja painoa..

"vieras"
[QUOTE="Neith";25570642]neuvolasta on sanottu että kasvaa hyvin omilla käyrillään, on pienempänä ollut painokontrolleissa kun on ollut liian kevyt..
että onhän tässä 9kk aikana tullut 8,2cm ja 6,7kg lisää pituutta ja painoa..[/QUOTE]

Onko kovin yleistä, että sekä pituus että paino lisääntyvät samassa ajassa... Meillä yleensä pituutta tullut lisää, ja paino tullut viipeellä.

Mutta ruumiinrakennetyyppi vaikuttaa paljon.

[QUOTE="Neith";25570642]neuvolasta on sanottu että kasvaa hyvin omilla käyrillään, on pienempänä ollut painokontrolleissa kun on ollut liian kevyt..
että onhän tässä 9kk aikana tullut 8,2cm ja 6,7kg lisää pituutta ja painoa..[/QUOTE]

No sitten en olisi huolissani yhtään. Oisko joku kasvupyrähdys menossa ja hyvin tod.näk. tuota pituuttakin tulee vielä paljon lisää, ja sitten taas painokin näyttää "paremmalta" suhteessa pituuteen.

"Vieras"
Kuulostaisi antamiesi mittojen mukaan siltä, että paino on tullut liikaa pituuteen nähden.

Meillä tuli 5-v. neuvolassa sanomista juuri siitä, että painoa oli tullut liikaa suhteessa pituuteen.

Meillä oli mitat tuolloin 108 cm ja 22,6 kg. Pituutta oli tullut vuoden aikana n. 9 cm ja painoa 3,0kg. Painoa siis liikaa ja ns. "laihikselle" joutui lapsemme.

"vieras"
Minkä verran pituus- ja painoeroa on ollut 3 ja 4- vuotisneuvoloiden välillä? Minä kyllä olisin hieman huolissani, jos 9kk lapselle olisi tullut noin paljon painoa lisää, vaikka onhan tuota pituuttakin kyllä tullut. Ei kai nelivuotiaan enää kuulu kasvaa tuolla tahdilla? Omani painaa 13 kiloa ja painoa ja pituutta on tullut viimeisen vuoden aikana 2 kiloa ja 6,5 senttiä ja käyrät kulkevat täysin tasaisesti vaakasuorassa.

lihava
[QUOTE="mä";25570562]meillä painaa 22 kiloa,ei oo kyl noin pitkä ehkä jotain 112cm..ja tyttö.. normaalipainoinen ainakin neuvolan mukaan meillä[/QUOTE]

Meillä laittoi samoilla mitoilla ravitsemusterapautille kun oli aivan liian lihava

"Neith"
[QUOTE="vieras";25570673]Onko kovin yleistä, että sekä pituus että paino lisääntyvät samassa ajassa... Meillä yleensä pituutta tullut lisää, ja paino tullut viipeellä.

Mutta ruumiinrakennetyyppi vaikuttaa paljon.[/QUOTE]

tuo ipana on kasvanut tähän tyyliin.
ensimmäisen vuoden aikana pituutta tuli lisää 29,1cm ja painoa 5,8kg
toisena vuonna 13,9cm ja painoa 2,7kg
kolmas vuosi 6,5cm pitutta ja painoa 2,83kg
neljännen vuoden aikana tuli 10,3cm pituutta ja 4kg painoa
ja nyt sitten on tullut sen 9kk aikana 8,2cm pituutta ja 6,7 painoa
mun silmiin tuo näyttää normaalilta mutta se nyt ei taida merkata mitään
muutaman kuukauden päästähän se selviää neuvolassa mitä mieltä ne on asiasta..

"iemel"
meillä tyttö 5 v neuvolassa 117/25 ei laihikselle, mutta painotettiin lautasmallia ja ruoka-aikoja! kun alkaa pituuskasvu jo hidastua ettei lihoisikaan sitten kovin! mutta tuollainen mahakas on muutenkin ruumiinrakenteeltaan ollut aina :)

"vieras"
[QUOTE="Neith";25570732]tuo ipana on kasvanut tähän tyyliin.
ensimmäisen vuoden aikana pituutta tuli lisää 29,1cm ja painoa 5,8kg
toisena vuonna 13,9cm ja painoa 2,7kg
kolmas vuosi 6,5cm pitutta ja painoa 2,83kg
neljännen vuoden aikana tuli 10,3cm pituutta ja 4kg painoa
ja nyt sitten on tullut sen 9kk aikana 8,2cm pituutta ja 6,7 painoa
mun silmiin tuo näyttää normaalilta mutta se nyt ei taida merkata mitään
muutaman kuukauden päästähän se selviää neuvolassa mitä mieltä ne on asiasta..[/QUOTE]

En tiedä mitä sinä näät, mutta minä näen kiihtyvän painokehityksen lapsella ja se voi olla merkki esim. diabeteksestä. Jos teillä voi soittaa suoraan neuvolaan, niin soittaisin ja kysyisin asiaa sieltä. Seuraavaan neuvolaan on kuitenkin vielä monta kuukautta.

"vieras"
[QUOTE="Neith";25570531]jätkällä on pituutta 119cm ja painoa 25,6kg
ja tuolla toisessa ketjussa ollut painokäyrä laskuri antoi tuloksen että lihava..
mun on nyt vaikea hahmottaa että miten tuo voi olla mahdollista, kun ei lapsi näytä lihavalta, koon 122 housut putoavat päältä ilman vyötä/henkseleitä
116cm vaatteet mahtuu päälle mutta niissä hihat ja lahkeet on liian lyhyet.[/QUOTE]

Meidän poika on just samankokoinen jässikkä!! :D Grammaakaan ei ole ylimääräistä, poika on syntymästä asti ollut melkoinen lihaskimppu, leveät hartiat, isot kädet ja 6-packi :) Pieni peppu ja hoikat jalat. Pari kk sitten käytiin neuvolassa, jossa painokäyrät oli noususuunnassa, kysyin lääkäriltä että pitääkö meidän huolestua. Lääkäri sanoi ettei ole syytä huoleen, sillä poikahan on täyttä lihasta :D

Meidän poika on fyysisesti/liikunnallisesti erittäin lahjakas, on aina ollut. Hän on vilkas, käyttää energiaa varmaan puolet enempi kuin ikätoverinsa. Ruoka myös maistuu, poika syö kuin hevonen. Jo puolivuotiaana söi tuplasti sen verran puuroa kuin 3vuotta vanhempi siskonsa.

"Neith"
[QUOTE="vieras";25570792]En tiedä mitä sinä näät, mutta minä näen kiihtyvän painokehityksen lapsella ja se voi olla merkki esim. diabeteksestä. Jos teillä voi soittaa suoraan neuvolaan, niin soittaisin ja kysyisin asiaa sieltä. Seuraavaan neuvolaan on kuitenkin vielä monta kuukautta.[/QUOTE]

kun vertaan omiin mittoihini tuon ikäisenä niin olen 4,5v painanut 18kg ja ollut n. 113cm pitkä, 5v olen painanut 20kg ja ollut 118cm pitkä ja olen aina ollut hoikka ja siitä on neuvolassa ja koulussa vanhemmilleni murmutettu.
mutta voinhan mä neuvolaan soitella, ei siinä mitään menetä

Yhteistyössä