Paljon teidän 2-vuotiaat puhuu?

• Viestiketjun aloittaja joulutonttu
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Poika täyttää tammikuussa 2v ja yksittäisiä sanoja tulee paljon.
Sanat vielä epäselviä kun kirjaimia puuttuu,mutta selvästi matkii kaikki mitä muut puhuu.Tuttavan samanikäinen puhuu jo lauseita.
Meidän toinen lapsi ei puhunut 2v vielä mitään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
äskeinen vieras, milloin sun toinen lapsi sitten alkoi puhua?
Ei puhut vielä 2,5v yhtään sanaa, aloitettiin puheterapia.
Pikkuhiljaa alkoi puhe sitten kehittyä.
Oletko huolissasi lapsen puheen kehityksestä?
Kysy jos osaan auttaa.

moi
mulla 2 v. tyttö joka puhuu jo ihan kunnolla. en muista kunnolla milloin ekat sanat tuli varmaan joskus vähän alle vuoden. kunnon lauseita tuli varmaan joskus 1,5v. tienoilla. nyt tyttö puhuu jo ihan kunnolla, tosin on joitakin sanoja joista en saa ihan heti selvää, mutta yleensä ottaen puhuu selvästi monen sanan lauseita. sanavarasto on runsas.

meillä alkoi poika toistelemaan sanoja 2v ikäisenä ja 2.5v vanhana puhui jo selvästi ja nyt 5v puhuu selkeästi r:kin tulee selvästi, kun lopulta sen oppi. Tytöllä oli 2v jo yli 50 sanan sana varasto tosin useimmat oli aika epäselviä, muistan siitä kun oli niin ujo ettei vieraille puhunut mitään tein neuvolaan listan halitsemistaan sanoista muutoi olisi innokas neuvolatäti lähettänyt mykän neidin puheteraan

jenmo
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
mulla 2 v. tyttö joka puhuu jo ihan kunnolla. en muista kunnolla milloin ekat sanat tuli varmaan joskus vähän alle vuoden. kunnon lauseita tuli varmaan joskus 1,5v. tienoilla. nyt tyttö puhuu jo ihan kunnolla, tosin on joitakin sanoja joista en saa ihan heti selvää, mutta yleensä ottaen puhuu selvästi monen sanan lauseita. sanavarasto on runsas.
Peesi. Meillä kans enää hyvin harvoin sanoja, joita en aluksi ymmärrä. Mut kyllä jo kiitettävästi osaa kommunikoida ja ymmärtää puhetta.
Tyttö siis kohta 2v 2kk.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äitykkä:
Eihän ne välttämättä puhu kaikki, mutta kannattaa miettiä, ymmärtävätkö puhetta, se on sitten jo yleensä isompaa ongelmaa..
no juu tiedän tuon!!!!! Mut tää on jotain ku vertailua ja jotkut ottaa semmosena et jos noillakin ni miksei meillä prkl

eka sana tais tulla vuoden ikäisenä. kaksi sanaa sanoo joskus peräkkäin mut harvoin, kaikkiaan sanoja taitaa olla käytössä 30-40. viimeisen viikon sisään on tullut monta uutta. tyttö täyttää tammikuussa 2vuotta.

Salama McQueen
No meidän 1 v 9 kk vanha tyttö ei puhu. Pari sanaa ja nekin on todellakin vain sinnepäin.

Poika on 2 v 9 kk ja puhuu hyvin. Oppi n. kaksivuotiaana runsaasti sanoja, sitä ennen oli sanoja mutta yksittäisiä ja ihan kohtalaisesti. Tuossa 2,5-vuotiaana kiihtyi huimasti puhe.

Alkuperäinen kirjoittaja äitykkä:
Eihän ne välttämättä puhu kaikki, mutta kannattaa miettiä, ymmärtävätkö puhetta, se on sitten jo yleensä isompaa ongelmaa..

Ihan totta. Mä olin huolissani omasta pojastani, joka ei 2v puhunut, koska hän ymmärsikin puhetta hyvin vähän sekä olin jo vauvana huomannut, ettei poika jokellellut lainkaan äänteli vain.

Nyt esim. serkkuni tyttöni ikäinen poika ei puhu lainkaan, mutta hän selvästi ymmärtää puhutun ja muutenkin käyttäytyy normaalisti. Olisi todella turhaa olla huolissaan hänen puhumattomuudesta.

meillä ekat sanat tuli noin 10kk ja siitä 4 kuukauden päästä puhui jo pitkiä lauseita... 2-vuotiaana puhui sujuvasti suomea ja ruotsia... toki vielä sanoissa virheitä ja taivutuksissa ym.

mutta nää niin vaihtelee lasten välillä...vaikkei 2-vuotias vielä puhuisi juuri mitään, ei todellakaan tarvitse olla huolissaan!! :)

*
Meillä 1 v9kk puhuu jo paljon, kokoajan höpöttelee. pisimmät lauseet on varmaan jotain 5 -6 sanaa. Välillä tulee kyllä sanoja joista en saa selvää, mitä tarkoittaa, mutta yleensä tulee kyllä hyvin ymmärretyksi.Ekat sanat, äiti, isi avaa, anna, tulivat noin 1v.joskus 1v4kk taisi tulla pari sanaa peräkkäin ja n. 1v6kk sitten alkoi tosissaan pulputtaa. Harvoin on meillä hiljaista hetkeä

Alkuperäinen kirjoittaja kidetär:
Meillä poju 2v puhua pälpättää jo täyttä päätä. Osaa jo laulujakin ulkoa, tänään lauloi tuiki tuiki tähtönen ekan säkeistön =)
Meillä myös esikoisella näin.
Tuiki tuiki on laulettu vuosi sitten joulujuhlassa :heart:

Mulla on sellainen tunne, että tämä kuopus ei alakaan puhumaan niin hyvin/aikaisin kuin esikoinen.On kehityksessä muutenkin hieman esikoista "jäljessä"

Kuopukselta 1v8kk on nyt alkanut tulla jotain sanoja: auto, pallo, anna, kissa, kiitos, oma nimensä jotenkuten, kakka, kukka, kukko, kiikkuu...siinä ne.
Vielä kuukausi sitten sanoi vain auto ja anna. Noi muut on tullut nyt tosi äkkiä mutamien viikkojen aikana.

mama82
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
äskeinen vieras, milloin sun toinen lapsi sitten alkoi puhua?
Ei puhut vielä 2,5v yhtään sanaa, aloitettiin puheterapia.
Pikkuhiljaa alkoi puhe sitten kehittyä.
Oletko huolissasi lapsen puheen kehityksestä?
Kysy jos osaan auttaa.
kohta 3v.ja puhuu joitain sanoja huonosti pari sanaa osaa lausua oikein.muuten ok ymmärtää kaiken ja terve lapsi.silti se huolettaa mua :( eikä meille oo kukaan miään puheterapeutteja vie tarjonnu,ei sillä en oo kyllä kaivannutkaan.

Yhteistyössä