Paljon remontoitava upea kokonaisuus vai selvästi parempikuntoinen (tyhmä) talo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja almahelmihemuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

almahelmihemuli

Vieras
Pohdimme talonvaihtoa. Löysimme aivan uskomattoman hienon vanhan talon jossa kuitenkin paljon remontoitavaa. Se ei meinaa mitään, remontoitavaa juuri etsimmekin. Molemmat osaamme tehdä remppaa ja jopa nautimme siitä. Talo asumiskelpoinen ja puitteiltaan upea. Iso, ihan mukava sijainti, edullinen ja sellainen joita ei ihan joka päivä kävele vastaan. Vaatii tietynlaisen ihmisen sitä kunnostamaan.
Ja sitten. Löytyi toinen. Perustalo, jotain laittoa vaatii mutta paljon vähemmän kuin tuo eka. Ei mahdollista muunnella tai tehdä kovin paljoa extroja. Koulun vieressä ja kauppa liki. Kaikin puolin viisas ja järkevä valinta.
Mutta joku mulle löi siellä vastaan. Ihan oikeasti liki itkin kun tulin näytöstä. Se kun oli just sellainen joka pitäisi valita ja unohtaa toi eka mutta mä en vaan tahdo sitä taloa.

Miten itse tekisitte? Hyppäisittekö hurjan loikan vai kiipeäistte alas rauhallisesti?

Noilla tiedoilla kuulostaisi toi eka perammalta. Tai siis, mie olen ehkä puoluettoon sanomaan mitään.

Kirjoittelee tätä nimittäin v. 1934 rakennetusta talosta joka oli aika, noh mielenkiintoinen kun tämä ostettiin. Mutta jossa on niin hirveästi potentiaalia että ja heti kun tämän näimme tuli sellaine olo että tässä on koti.

Pihaan ollaan upotettu lukemattomia tunteja ja nyt ohikulkijat jopa pysähtyvät sanomaan kuinka nättiä meillä on.

Sisällä tehdään remppaa edelleen mutta pikkuhiljaa tämä muuttuu unelmiemme taloksi.

Jos on ostamassa taloa, kannattaa ostaa sellainen josta oikeasti tykkää. On hurjaa maksaa isoja ja isoja summia rahaa sellaisesta, joka ei tunnu omalta. :)

Valitsisin ensimmäisen, vaikka en tiedä millaisessa kunnossa se on :) Onko sitä jossain netissä esillä, mielenkiintosta olisi nähdä? :)

Ensimmäinen kuulostaa selitykseni perusteella siltä, että siinä on PALJON remontoitavaa, koska yleensä vanhoissa taloissa paljastuu vielä ylläreitä, joita ei päällepäin tai edes kuntokartoituksessa näy. Siispä käsi sydämelle: jaksatko elää remontin keskellä 3-5 vuotta ja onko teillä varaa laittaa remonttiin useita kymmeniä tuhansia euroja rahaa?

Toka vaihtoehto on vallan mainio lapsiperheelle, käytännöllinen ja kompakti perusperhetalo. Syöty, nielty ja pureskeltu. Ei mitään erikoista, hyvä turvallinen koti.
Toinen veisi aikaa ja työtä mutta mahdollisuuksia ja neliöitä vaikka mihin.
Netissä ei ole valitettavasti esillä.
On siinä puutteitakin tottakai, kauppa voisi olla lähempänä ja koulumatkakin lapsilla lyhyempi, 1,5km tulee matkaa kylläkin vaan. Piha oli rumempi kuin tokassa mutta sitä ei kyllä oltu laitettu yhtään. Eli työtä vaatisi sekin. Asuinalue ja palvelut suht samat molemmissa.

Ensimmäinen kuulostaa selitykseni perusteella siltä, että siinä on PALJON remontoitavaa, koska yleensä vanhoissa taloissa paljastuu vielä ylläreitä, joita ei päällepäin tai edes kuntokartoituksessa näy. Siispä käsi sydämelle: jaksatko elää remontin keskellä 3-5 vuotta ja onko teillä varaa laittaa remonttiin useita kymmeniä tuhansia euroja rahaa?

Katto, ikkunat, seinät, kylppäri ja keittö, ulkoverhous ja wc.t ja olotilat vaatii rempan. Samoin pinnat pitää makkareissä päivittää ajantasalle. Rahaa se vie kymppitonneja mutta talo on myös sen parikymmentä tuhatta halvempikin kuin toka.

En muuttais vanhaan taloon saati että tekisin remonttia. Mutta markkinoit ton ekan hyvin, eli valitsisin sen "rappiotalon" ja puhaltaisin siihen hengen.

Joo..ehkä saatoin olla vähän puolueellinen tässä :D Mä kun vain pursuan ideoita sen talon suhteen. Siinä toisessa kun mahdollisuudet oli suunnilleen luokkaa jee, otetaanko tämä vai tämä tapetti.
Ehkä pitäisi kasvaa aikuiseksi ja opetella pitämään helpoista ja järkevistä vaihtoehdoista...

En ottaisi ainakaan sellaista taloa mihin en ihastu täysin. En kyllä mielelläni ottaisi mitään huonokuntoistakaan, mutta jos on pakko noista valita niin sitten tuo huonokuntoisempi.

Itse etsimme ja etsimme, kunnes totesimme että meidän unelmataloa ei ole olemassa ainakaan meidän suunnittelemallamme budjetilla. Meidän ratkaisumme oli se että suunnittelimme ja rakensimme itse meille sopivimman talon.

Katto, ikkunat, seinät, kylppäri ja keittö, ulkoverhous ja wc.t ja olotilat vaatii rempan. Samoin pinnat pitää makkareissä päivittää ajantasalle. Rahaa se vie kymppitonneja mutta talo on myös sen parikymmentä tuhatta halvempikin kuin toka.

Entä putket ja sähköt? Jo nuo mitä luettelit maksanee itse tehtynäkin (paitsi katto tietenkin teetettynä) luokkaa 50-70000€. Tai jos käytätte ammattilaisia edes osaksi apuna, niin ainakin kymppitonni työkuluihin. Ja ylläreitä voi helposti tulla vielä tuohon päälle...

Yhden olemme rakentaneet mutta vaihdamme nyt seutua ja tätähän ei mukaan saa. Kokonaan uutta emme halua alkaa väsäämään vaan löytää sellaisen mitä voi järkevällä aikataululla laitella.
Asumiskuntoinen tuo ykkönen on ja siistissä kunnossa ikäisekseen mutta vaatii koko rempan kuitenkin. Kuntotarkistus ja kosteusmittaus on tekemättä eli se toki kertoo vielä lisää. Öljyllä lämpiää tällähetkellä eli ehkä sekin vaatii uusintaa joskus.

Lapsiperheen arki on aika hektistä itsessään, en kaipaa lisäpuuhaa enkä llättävää rahanmenoa. Siksi valitsisin kakkosen. Ja olen valinnutkin eikä harmitus kauaa kestänyt.

No en kumpaakaan, ellei asuinalue sitten vetäisi väkisin jompaankumpaan. Tuleehan noita asuntoja ja on varaa valita, ettei tarvitse ostaa ihan mitä vaan.

Me odoteltiin 1,5 vuotta sopivan asunnon löytymistä, eikä ole kaduttanut :) Pintaremonttia ollaan tehty kyllä itse jonkinverran tässä asuessa pikkuhiljaa.

Onnittelut! Me päädyimme myös vanhaan, viime vuosisadan alusta olevaan taloon. Perusjutut (sähköt, putkistot, osa ikkunoista) oli kunnossa eli uusittu, mutta mm. kaikki pinnat revittiin auki ja laitettiin uudestaan. Halusimme nähdä mitä talon on syönyt ja että hirret ovat varmasti kunnossa ja siinä samalla vaihdoimme eristeeseen mikä ei ainakaan ole riski hirsille. Olemme asuneet nyt reilut 2 vuotta ja vielä on sisällä tehtävää ja ulkona vielä enemmän. Mutta olemme kyllä nauttineetkin remontista. Kustannuksia on tullut jotain 15 000 euroa, kun olemme lähes kaiken tehneet itse. On hienoa nähdä, miten talo saa arvoisensa uuden ilmeen. Ja samalla on oppinut itsekin mm. vanhojen ikkunoiden entisöinnin.

Iloisia hetkiä uudessa kodissanne!

En ole omakotitaloihmisiä, mutta aika ajoin sellaisen hankintaakin on tullut suunniteltua. Eikä se nyt vielä ole kiveen kirjoitettu, ettenkö jonain päivänä omakotitaloa ostaisi. Ikinä en kuitenkaan ostaisi taloa, jolta puuttuu sielu. Ja uudemmista taloistahan se sielu juuri puuttuu. Ostaisin siis mieluummin vanhan ja käyttäisin koko loppuelämäni sen remontoimiseen kuin uudemman, joka olisi sielultaan kolkko kuin verovirasto maanantaiaamuna.

Yhteistyössä