Paljon puhutaan siitä että lapset voi huonosti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen lapsen äiti

Vieras
ja nyt sitten vihdoin palkataan kouluihin psykologeja. Mä olen vakaasti sitä mieltä että äidit pakotetaan tänä päivänä töihin. Kotihoidontuki on niin älyttömän pieni. Monilapsisessa perheessä se tarkoittaa sitä että myös isommat lapset saa äidin tai isän hoitoa. Netti tai puhelin ei ole lapsenvahti(mitä se tänä päivänä usein on). Eikö nyt vihdoin viimein voitais herätä näkemään asiat yksinkertaisesti ja niin kuin ennen tuettais lasten kotihoitoa ettei sitten kriisihoitona tarvittais niin paljon psykologeja vastaisuudessa. Kertokaa tekin onko teistä tässä ideaa???Mun mielestä suomessa nyt peruslähtökohdat lapsille ontuu pahoin?

Perheisiin ja lapsiin pitäisi panostaa enemmän.Varsinkin syrjäytymisvaarassa oleviin. Samoin koulussa tulisi kiinnittää huomiota ryhmäkokoihin.Tavoitteena, että opettajalle jää enemmän aikaa per lapsi. Myös koulun muut palvelut esin.terveydenhoitaja, kuraattori tulisi tukea opettajaa ja vanhempia kasvatustyössä.Työnantajiltakin vaatisi asennemuutosta. Nykyisin tahti on luja ja oletetaan työntekijän venyvän perheen kustannuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
No minä en usko, että ne ongelmat johtuu niinkään siitä, että vanhemmat on töissä. Luulen, että monen lapsen ongelmat johtuu siitä, että vanhemmilla on vanhemmuus hukassa.

näin.

ja vanhemmilta enemmän aikaa lapsilleen.

siis ajatus nyt hyppäis eli tuosta välistä jäi että jos kotihoitoa tuettais vähän järkevämmin niin useampi sais isän tai äidin hoitoa ja monilapsisessa perheessä myös isommat jne...

Se on kanssa aika kumma, että kodinhoitotuki loppuu kuin seinään, kun lapsi täyttää 3 vuotta. Moni jäisi vielä hoitamaan lastaan, jos vain siihen saisi jotain tukea. Yhteiskunnalle tulee paljon kalliimmaksi järjetää lapsen päivähoito.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
No minä en usko, että ne ongelmat johtuu niinkään siitä, että vanhemmat on töissä. Luulen, että monen lapsen ongelmat johtuu siitä, että vanhemmilla on vanhemmuus hukassa.

Tää on niin totta!
Monet vanhemmat antaa lastensa kasvaa luulemaan,että he saavat tehdä mitä vaan ja saavat kaiken mitä osaavat pyytää.Sit koulumaailmassa kun tuleekin vastaan sana EI,se luo jo katastrofin ainekset.Ja kenen syy jos jani-eemelin pinna palaa,kun käsketään tehdä tehtävät?Opettajan tietenkin...

En usko siihen, että monilapsisten perheiden lapset voisivat kurjiten. Eikä kaikki ole aina vanhempien vika, eikä varsinkaan äidin työssäkäynnin vika.

Pari päivää sitten muistaakseni Metro-lehdessä oli kolumni, jossa sanottiin, että lapsille ei osata laittaa rajoja, koska aikuiset eivät aseta niitä itselleenkään. Ihan totta minusta. Kun on ok mennä jonnekin taloon, jonne suljettuna voi koko kansan katsellessa tehdä ihan mitä tahansa, miten moiset "aikuiset" voisivat ja osaisivat lapsiaan rajoittaa???

Hedonismista epikurolaisuuteen olisi suotava muutos.

Mä selailin tossa Sinkkosen kirjaa, jonka nimeä en muista ja hän aika voimakkaasti otti siinä kantaa juuri siihen, että lapsuus on liian lyhyt. Liian pienenä joutuu sinne laitosputkeen; päiväkoti, koulu, työ... Varhaislapuus pitäisi saada elää ihan vaan kodissa ilman virikkeitä.
Ei sitä aikaa lapsille ole, kun 8 tunnin työpäivä vie voimat niin, että ei tosian jaksa enää lähteä lasten kanssa touhuamaan. Mieluummin laittaa lapset tv:n ääreen ja rentoutuu itse vaikka sohvan nurkassa maaten.

Vanhemmalle pitäisi antaa paremmat mahdollisuudet tehdä lyhyempää työpäivää lasten ollessa pienempiä ja vaikka isompiakin. Esimerkiksi heidän ollessa ala-aste ikäisiä. Samoin pienemmät luokkakoot sekä koko peruskoulun ajan mahdollisiuus opiskella tarvittaessa pienluokassa omassa koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
En usko siihen, että monilapsisten perheiden lapset voisivat kurjiten. Eikä kaikki ole aina vanhempien vika, eikä varsinkaan äidin työssäkäynnin vika.

Pari päivää sitten muistaakseni Metro-lehdessä oli kolumni, jossa sanottiin, että lapsille ei osata laittaa rajoja, koska aikuiset eivät aseta niitä itselleenkään. Ihan totta minusta. Kun on ok mennä jonnekin taloon, jonne suljettuna voi koko kansan katsellessa tehdä ihan mitä tahansa, miten moiset "aikuiset" voisivat ja osaisivat lapsiaan rajoittaa???

Hedonismista epikurolaisuuteen olisi suotava muutos.

Juuri näin. Kenen kirjoittama se kolunmi oli? Perhearvotpitäisi myös saada kohdilleen ja vanhemmuutta pitäisi tukea, kuten ap tuossa jo peräänkuuluttikin.

ei mulla oo ainaakaan mitään mahdollisuutta jäädä kotiin kun äitiysloma loppuu ja on pakko viedä 10 kk hoitoon. Jos en vie se tarkoittaa 800 euron tulontiputusta kk(vähensin jo päivähoitomaksut) ja koululaiset jää päinsä tänne nettiin ja kavereille. Miksi ihmeessä on sama rahallisesti olla työtön peruspäivärahalla kuin hoitaa lapsia kotona?? Sitten kuitenkin taataan hoito kaikille.. aivan järjetöntä??? Pyritään tietoisesti repäisemään vanhemmat ja lapset eroon toisistaan mahdollisimman varhain ettei vaan muodostuisi liikaa tunnesiteitä heidän välilleen ja sitten ihmetellään että mikä on kun voidaan huonosti. Yksinkertaisesti ei voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan. Itku kurkussa saa viedä lapsen vieraalle taas tai sitten myy omakotitalon.. se on kamalaa?? Voihan mies tehdä ylitöitä mihin taas monet tutut on joutunut... kyl tää on...

Yhteistyössä