Paljon puhutaan pienten lasten (1-3v.) puremisesta- vaan entäs jos 5-6-vuotias puree muita toistuvasti..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta varmaan ls-ilmoitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta varmaan ls-ilmoitus

Vieras
Minulla keinot loppu, päiväkotikaan ei osaa tehdä asialle mitään. 5,5-vuotias puree muita suuttuessaan, aina ei tarvitse edes suuttua kun on hampaat esim. hoitajan kädessä. Jäljet ovat olleet pahannäköisiä, olen itse niitä todistanut ja kauhistuneena pohtinut, mikä helvetti vaivaa noin isoa lasta kun pitää muita mennä puremaan!! Tilanne eiliseltä:

Poika oli leikkinyt sisällä ja pyytänyt yhtä ryhmäläistä mukaan. Tämä epäröi, koska poikani puri tätä viimeksi kesken leikkiä. Päätti, ettei tahdo leikkiä tämän kanssa enää ja sanoikin sen ääneen. Poikani puri tätä käteen niin että verta tuli!

Siis miten näissä tilanteissa pitäisi jatkossa toimia, kun nykyiset keinot eivät tehoa ollenkaan?? Lapsi pistetään pyytämään anteeksi ja eristetään muista jäähylle, myöhemmin hoidetaan yhdessä kaveria, jota satutti. Vaikka kolmesti joka ikinen päivä näin tekisi, mitään muutosta ei käytökseen tule!

Mä kyllä ottaisin yhteyttä perheneuvolaan tai vastaavaan, josta saisi vaikka lähetteen jonnekin asiantuntijalle. Kuullostaa joko tunteiden ilmaisun "kehittymättömyydeltä" tai joltain muulta käytöshäiriömäiseltä touhulta...

Jotenkin pitäisi kyllä poistaa koko hoitoryhmästä jos tuota tekee, vaikka ei varmaan käytännössä mahdollista olekaan. Siis poistaa loppupäiväksi/viikoksi. Eihän tuo ole ollenkaan tervettä niille muille lapsille ja omasi ei varmaan saa kavereita heistä vaikkei purisikaan juuri sillä kertaa - en minäkään olisi sellaisen lähellä joka satuttaisi.

Minä purisin ipanaa takaisin niin lujaa että varmasti tietää miltä tuntuu. Sanoisin, että joka ikinen kerta kun jotakuta puree, minä purisin yhtä lailla takaisin. Tuon ikäisen kanssa täytyy ottaa kovat otteet käyttöön jos ei kerran perinteiset jäähyt ja selitykset tehoa.

Tiedän lapsen, jolla sama ongelma- ikäkin täsmää, itseasiassa. Ovat psykiatrian asiakkaina lapsen käytöksen vuoksi, puremisen lisäksi huutaa kuin raivohullu ja ns. pimahtelee vähän väliä. Tällä lapsella on kyllä autismiepäily ja adhd taustalla, kommunikointi tapahtuu kuvakorteilla koska hän ärsyyntyy puheesta.

No turhaan lastensuojelua pelkäät. Ottakaa nyt yhteuttä pikkulapsipsykologille, niin asia menee eteenpäin. Oma lapseni on myös ollut ja on välillä vieläkin 5-vuotiaana väkivaltainen tarhakavereita kohtaan. On ylivilkkautta ja ongelmia tunteidenilmaisussa. Kävimme pikkulapsipsykologilla joka tuli mukaan myös päiväkodin palavereihin, jossa yhdessä mietittiin toimintamalleja joilla ikävä käytös saataisiin vähentymään. Tiedän kyllä miltä susta tuntuu, on turhauttavaa kun oma lapsi vahingoittaa muita, pahimpana aikoina tuntui etten enää uskalla mennä hakemaan lasta päiväkodista kun pelkäsin kuulla mitä kaikkea kamalaa siellä taas on tapahtunut...

Yhteistyössä