Paljon miinusta - lasit leikkaa kasvoista palat pois...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Mulla on laseissa melko paljon miinusta, melkein kymmenen. Olen hankkimassa uusia laseja. Nykyiset on melko kapeat. Linssiaukon leveys 45mm. Nämä lasit leikkaa melko vähän kasvoja (joilla paljon miinusta, tietävät mitä tarkoitain). Jos hankin leveämmät, käykö siinä niin, että leikkaa enemmän?

Onko kellään kokemusta?

tiedän mitä tarkoitat. Kerran otin lasit jotka olivat tosi kivat kapeisiin kasvoihini mutta oisko olleet n 50 mm, en enää tarkasti muista. Enivei, olivat sitten ihan kauheat päässä -9-10 linssien kanssa. Vein takaisin liikkeeseen, rahat sain takaisin kun ei muitakaan löytynyt. Nykyiset 46, ja toimineet ok, pakosta tuota leikkaamista tulee kun on paljon miinusta. On erikoista kun menee katselemaan laseja ja sanoo tästä ongelmasta niin monet myyjät/optikot eivät käsitä mitä tarkoitetaan. Nykyään suoraan ilmoitan että tarvitsen kapeat lasit, valikoimaa välillä vaan tosi niukasti. Aika pitkään mennään samoilla laseilla juur tämän takia.

Mulla on toisessa silmässä käytännössä tuo -10, toisessa n. -8. Itse en koe tuota "leikkaantumista" niinkään ongelmana (vaikka onhan sekin ärsyttävää), mutta leveyden kasvaessa kasvaa myös linssien paksuus.

Sen takia koetan aina ottaa mahdollisimman kapeat kehykset. Haluan kuitenkin muovikehykset, joten käytännössä valikoima alkaa 49 mm:stä. Nykyiset on 51 ja ovat vielä ok. Tuo leikkaantuminen on muuten sellainen juttu, jota ei yleensä "huomaa" tai "tajua katsoa" muut kuin ne, joilla itselläänkin on kokemusta isoista miinuksista! :) Ei sitä kannata kauheasti miettiä.

Kun lasit pitää olla niin lasit pitää olla.

Ja tiedoksi Björnille: Leikkaus EI monista syistä ole kaikille edes vaihtoehto. Siis ihan fyysisistä ja terveydellisistäkin syistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Näinon;25625632:
Ja tiedoksi Björnille: Leikkaus EI monista syistä ole kaikille edes vaihtoehto. Siis ihan fyysisistä ja terveydellisistäkin syistä.

Tiedän, mutta silmälaseilla kasvosta leikkaantuu aina, no ehkä joku -3 ei vielä ole silmiinpistävää, mutta eipä sitä pysty välttämään. Ainoa tapa on todellakin piilolinssit tai leikkaus.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25625530:
Hanki piilolinssit tai mene silmäleikkaukseen.

Niin joo ja piilareita ei kyllä kukaan pysty ihan koko aikaa käyttämään, harva edes lähes.

Sitä paitsi hankalaksi (ja kalliiksi) menee sekin, jos on hajataittoa, kuten usein isoilla miinuksilla on.

Hanki ite tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25625676:
Tiedän, mutta silmälaseilla kasvosta leikkaantuu aina, no ehkä joku -3 ei vielä ole silmiinpistävää, mutta eipä sitä pysty välttämään. Ainoa tapa on todellakin piilolinssit tai leikkaus.

Niin tai sitten ihan vaan elelee sen faktan kanssa, että jonkun verran sitä vääristymää nyt vaan tulee?

Mun mielestä ap. voi ihan hyvin ostaa leveämmätkin lasit eikä suotta tuskailla. Kapeat kehykset on myös käytännössä poikkeuksetta metallisia ja "korumaisia" - muovikehyksissä vääristymä onkin mielestäni jotenkin "huomaamattomampi" sillä huomio kiinnittyy myös itse kehyksiin.

Mutta osta oikeasta liikkeestä (Nissen ja Instru jo ihan hyviä), sillä niillä on ainakin jonkunlainen tyytyväisyystakuu.

voi olla, että itse kiinnittää leikkautumiseen eniten huomiota mutta kokemukseni noista yksistä laseista oli aika karsea, näyttivät todella kummalta päässä. Kasvojen mallikin vaikuttanee.
Linssit otan aina mahdollisimman ohennettuina.

[QUOTE="joo";25625729]voi olla, että itse kiinnittää leikkautumiseen eniten huomiota mutta kokemukseni noista yksistä laseista oli aika karsea, näyttivät todella kummalta päässä. Kasvojen mallikin vaikuttanee.
Linssit otan aina mahdollisimman ohennettuina.[/QUOTE]

Joo, on niissä isoja eroja, riippuu varmasti paitsi kasvojen myös kehysten mallista jne. Tuo omien entisten ja nykyisten välinen 2 mm:n ero ei kyllä ole lainkaan huomattava - ihan sama vääristymä niistä tulee. Jotenkin luulisinkin, että se vääristymä riippuu siitä voimakkuudesta eikä siitä leveydestä: Että se leikkaantuminen vaan näyttäis isommalta sen vuoksi, että linssit yltävät leveämmälle?

Ja pakkohan näillä miinuksilla on parhaat ohennukset ottaa, mikä taas kuulemma lisää noita vääristymiä myös ja heikentää laatua muutenkin.

Että ei ole helppoa, mutta onneksi on kumminki korjattavissa oleva näkö. :)

Eilen jäi vähän lyhkäseksi aloitus... Mies hankki vasta uudet lasit ja hänellä on voimakkuutta -5. Ja hänen lasit leikkaavat tosi paljon, vielä enemmän kuin mun nykyiset. Siksi aloin miettimään tuota, että mikä siihen leikkaamiseen eniten vaikuttaa. Miehen lasit on melko leveät (55mm linssiaukko).

Itse nyt olen kuitenkin päättänyt ottaa seuraavaksi muoviset kehykset, jotta saa reunaa vähän enemmän piiloon. Ja varmaankin otan lasilinssit 1.9 taitekertoimella, kuten nykyisetkin on. Pitää nyt miettiä, kuinka leveät sitten uskallan ottaa... Ois se niin kiva, kun saisi tarkastella lopputuloksia vahvuuksilla etukäteen. Miksei optikot vois hankkia tuollaisia malleja hankalille asiakkaille...

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25625530:
Hanki piilolinssit tai mene silmäleikkaukseen.

Piilareita käytän, mutta en voi olla ne päässä jatkuvasti.

Silmäleikkaus harkinnassa. Tosin sehän ei sitten välttämättä käy, varsinkin kun on näin paljon miinuksia. Oon miettinyt jopa, että voisin mennä leikkaukseen, vaikkei se täysin korjaisikaan näköä. Mutta saisin siten normaali rillit käyttöön...

Se, jolla ei ole näin huonoa näköä, ei oikein ymmärrä näitä ongelmia....

Silmälasien omistajana mietin mitä ihmettä tarkoittaa leikkaantuminen...

Nimenomaan miinuslasien omistajana? Riittävän voimakkaiden? :)

Ei varmaankaan, koska sitten luultavasti tietäisit:

Voimakkaat miinuslinssit "pienentää" silmiä ja taakseen jäävää kasvojen osaa (samoin kuin itseasiassa kaikkea, jonka niillä katsoja näkee) niin, että laidoilta kasvot ikään kuin "loppuu" aiemmin kuin silmälasien ulkopuolella.

Vaikea selittää mutta noin se menee. On siis kyse linssien aiheuttamasta "vääristymästä".

Alkuperäinen kirjoittaja Näinon;25630455:
Nimenomaan miinuslasien omistajana? Riittävän voimakkaiden? :)

Ei varmaankaan, koska sitten luultavasti tietäisit:

Voimakkaat miinuslinssit "pienentää" silmiä ja taakseen jäävää kasvojen osaa (samoin kuin itseasiassa kaikkea, jonka niillä katsoja näkee) niin, että laidoilta kasvot ikään kuin "loppuu" aiemmin kuin silmälasien ulkopuolella.

Vaikea selittää mutta noin se menee. On siis kyse linssien aiheuttamasta "vääristymästä".

Poikaystävälläni oli silmälasit lähemmäs miinus -10 ja en muista tästä erityisesti huomanneeni. Yleensäkään en ihmisessä katso toisessa vain silmälasien sisällä olevaa kokonaisuutta. Mulla on vain -3.5, noin.

Nyt kyllä tajusin asian - vähän sama asia kuin finni jonka itse huomaa parhaiten. Kumpikin on todellinen, mutta muille ehkä vähäisempi asia. Vähän sama asia, kun että itse haluan erittäin ohennetut linssit vaikka muita asia tuskin haittaa :D

Poikaystävälläni oli silmälasit lähemmäs miinus -10 ja en muista tästä erityisesti huomanneeni. Yleensäkään en ihmisessä katso toisessa vain silmälasien sisällä olevaa kokonaisuutta. Mulla on vain -3.5, noin.

Nyt kyllä tajusin asian - vähän sama asia kuin finni jonka itse huomaa parhaiten. Kumpikin on todellinen, mutta muille ehkä vähäisempi asia. Vähän sama asia, kun että itse haluan erittäin ohennetut linssit vaikka muita asia tuskin haittaa :D

Joo, tätä juuri yritin ap:lle sanoa. :) Itsellä on ollu lasit 6-vuotiaasta asti (aiemminkin olisin tarvinnut mutta neuvolassa eivät tajunneet) joten kaikki mahdolliset kriisit isojen miinusten, vääristymien ja linssipaksuuksien kanssa on kyllä läpikäytynä lähinnä tuossa murrosiässä.

Näin kolmikymppisenä silmälasit onkin jo varsin kiinteä osa omakuvaa.

Ja todellakin olen huomannut tuon: joskus kun on itse stressannut ja kriiseillyt esim. noita vääristymiä, niin on saanut ihan kädestä pitäen selittää sen katsojalle. Valtaosa ei ihan vilpittömästi ole huomannut/tajunnut koko asiaa ennen kuin sen osoittaa.

Eli kannattaa oikeasti valita vaan sellaset kehykset, jotka muuten kasvoille sopii ja joista itse pitää. Ne on varmasti parhaat.

No kait se on niin, että sen huomaa vain itse. Mun mies nimittäin on kans ihmetellyt tätä vauhkoamista... :)

Minä olen jo 35, lasit olleet 10 vuotiaasta lähtien. Ja vasta nyt alkaa tuntumaan siltä, että voisin hyväksyä asian. Kunhan tämä näön huononeminen loppuis...

-10.25 ja -11 ja lasit olleet 5-6vuotiaasta asti. ei oo kovin korkeet mutta vaik erikois ohennetut ni noiden sankojen pitää olla aika leveet ettei linssi näy :( nykyään tosi hankala löytää sankoi