Paljon huonommin asiat ei enään voisi olla...

• Viestiketjun aloittaja "Sompio"
  • Ensimmäinen viesti
"Sompio"
Mies sairaalassa, diagnoosina aivoverenvuoto. Mä kotona melko tuoreen diabetes-lapsen kanssa, jolla tänä yönä just matala verensokeri. Eikä meillä edes ole tytölle varahoitajaa vielä. Mummi ja kummitäti ei ole vielä ehtinyt opetella insuliinin pistämistä yms.

"Aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja täh;27465139:
Mitä tarkoitaa "melko tuoreen diabetes lapsen kanssa"? Siis onks sulla vastaqsyntynyt beibi siellä vai mikä?
Ei. On tuolla tytöllä ikää jo 3,5 vuotta, mutta diabetes on tuore tapaus. Vajaa 2 kk sitten todettu.

täh
[QUOTE="Aapee";27465141]Ei. On tuolla tytöllä ikää jo 3,5 vuotta, mutta diabetes on tuore tapaus. Vajaa 2 kk sitten todettu.[/QUOTE]

Ok, olen pahoillani :( Ovatko lääkärit kertoneet miehesi ennusteesta? Toivotaan että kaikki kääntyy parhain päin. Ihmeitä tapahtuu ja ihminen on aika sisukas otus!

"Aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja täh;27465147:
Ok, olen pahoillani :( Ovatko lääkärit kertoneet miehesi ennusteesta? Toivotaan että kaikki kääntyy parhain päin. Ihmeitä tapahtuu ja ihminen on aika sisukas otus!
Ei ole vielä ennustetta sen paremmin. Syytäkään eivät ole löytäneet, siis tukosta tai vuotoa. Tänään jatkuu tutkimukset.
Ennen tyttö olisi mennyt mummilaan pariksi päiväksi, mutta nyt ei voi diabeteksen kanssa. Ja noi sokerit romahti silläkin varmaan tästä stressitilanteesta.

"Aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27465283:
no sinulla on nyt raskasta. ei voi muuta kuin toivoa voimia ja jaksuja sinulle.
Kiitos. Sairaslomaa on itse haettava, muuten ei tästä viikosta selviä. En tiedä kuinka arjesta jatkossakaan kun tytöllä vaan osa-aikainen hoitosopimus kun isi on hoitanut paljon. Päiväkotikaan ei voi insuliineja pistää.

"Lilli"
[QUOTE="Aapee";27465290]Kiitos. Sairaslomaa on itse haettava, muuten ei tästä viikosta selviä. En tiedä kuinka arjesta jatkossakaan kun tytöllä vaan osa-aikainen hoitosopimus kun isi on hoitanut paljon. Päiväkotikaan ei voi insuliineja pistää.[/QUOTE]

Onko tähän jokin erityinen syy? Itse olen useampaakin diabeteslasta hoitanut päiväkodissa ja kyllä se ihan työtehtäviin kuuluu. Diabeteshoitaja ja vanhemmat on antanut alkukoulutuksen.

Paljon tsemppiä raskaaseen tilanteeseen!

Blue
[QUOTE="vieras";27465328]eihän toki, mutta valmius pitäisi silti olla olemassa.[/QUOTE]

Jokaisen diabeteslapsen hoito on yksilöllistä joten siihen vaaditaan aina koulutus. Valmius on toki aina olemassa hoitajien koulutuksen kautta.

Minulla itselläni diabeetikko lapsi, ja laista en tiedä, mutta jos niin on että pitää olla koulutettu hoitaja niin ei kyllä lakia noudateta ( tosin riippuu ehkä siitä mitä se koulutettu sitten tarkoittaa )
Oman lapseni sairastuttua en saanut viedä häntä hoitoon ennen perehdytystä, ja pitkän väännön jälkeen kävi vielä niin että minä itse perehdytin ( meillä ei vielä tuolloin tarvinnut pistää insuliinia lainkaan päiväkodissa )
Kun lapsi aloitti uudessa pk:ssa nyt elokuussa oli perehdytys sovittu samalle päivälle kun lapsi aloitti. Diabeteshoitaja puhui vähän hiilareista, insuliineista, käytiin läpi mittarin käyttö, ja jokainen sai harjoitella insuliinin pistämistä yhden kerran.. Minä en itse sanoisi että he ovat nyt koulutettuja hoitajia, vaikka tuo perehdytys olikin..
Myöskään mitään omaa hoitajaa ei tytöllä ole ( jotkuthan saa henk. koht. avustajan ) mutta luotan kyllä työntekijöiden ammattitaitoon, etenkin kun yhdelle heistä on 2 omaa diabeetikkolasta, ja toinen on vuosia hoitanut diabeetikkoa.. Ryhmään palkattiin myös avustaja tytön aloitettua, itseasiassa samana päivänä alkoi hänellä työt, mutta hän ei vieläkään saa läheskään ai esim verensokeria mitattua, vaikka tyttö ei siis vastustele, mutta ei vaan saa..

Mielestäni kyllä outoa jos ap:n lapsi kui9tenkin on jo päivähoidossa ettei siellä työntekijöitä ole perehdytetty :O
Jos kuitenkin joitain päiviä siellä on niin eihän se diabeteksen hoito voi ihan heitteillä olla niinä päivinä...

"vii"
tsemppiä sulle ihan hirveesti! :(
diabeteksen opettelu ei ole helpoimmasta päästä. ja miehesi aivoverenvuoto on vakava asia.
kaverillani on ollut, mutta lohdutuksen sana. kun ei ihenki lähtenyt niin ne pystyy sen estämään. hyvässä hoidossa on, ja kaverillakin halvaantui toinen puoli hetkellisesti. palautui kyllä takasin.
nyt sinä olet se jonka täytyy kävellä pää pystyssä ja pitää naruista kiinni! ole vahva, romahda vasta kun olette jo loppusuoralla. tsemppiä!

Yhteistyössä