Minulla itselläni diabeetikko lapsi, ja laista en tiedä, mutta jos niin on että pitää olla koulutettu hoitaja niin ei kyllä lakia noudateta ( tosin riippuu ehkä siitä mitä se koulutettu sitten tarkoittaa )
Oman lapseni sairastuttua en saanut viedä häntä hoitoon ennen perehdytystä, ja pitkän väännön jälkeen kävi vielä niin että minä itse perehdytin ( meillä ei vielä tuolloin tarvinnut pistää insuliinia lainkaan päiväkodissa )
Kun lapsi aloitti uudessa pk:ssa nyt elokuussa oli perehdytys sovittu samalle päivälle kun lapsi aloitti. Diabeteshoitaja puhui vähän hiilareista, insuliineista, käytiin läpi mittarin käyttö, ja jokainen sai harjoitella insuliinin pistämistä yhden kerran.. Minä en itse sanoisi että he ovat nyt koulutettuja hoitajia, vaikka tuo perehdytys olikin..
Myöskään mitään omaa hoitajaa ei tytöllä ole ( jotkuthan saa henk. koht. avustajan ) mutta luotan kyllä työntekijöiden ammattitaitoon, etenkin kun yhdelle heistä on 2 omaa diabeetikkolasta, ja toinen on vuosia hoitanut diabeetikkoa.. Ryhmään palkattiin myös avustaja tytön aloitettua, itseasiassa samana päivänä alkoi hänellä työt, mutta hän ei vieläkään saa läheskään ai esim verensokeria mitattua, vaikka tyttö ei siis vastustele, mutta ei vaan saa..
Mielestäni kyllä outoa jos ap:n lapsi kui9tenkin on jo päivähoidossa ettei siellä työntekijöitä ole perehdytetty :O
Jos kuitenkin joitain päiviä siellä on niin eihän se diabeteksen hoito voi ihan heitteillä olla niinä päivinä...